Dnes je štvrtok, 30.marec 2017, meniny má: Vieroslava
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Strach a úzkosť u dieťaťa

december 12, 2016 - 17:00
Strach je bežná detská emócia a mení sa vekom. U malých detí je to napríklad obava z cudzích ľudí, z výšok, z tmy, zo zvierat, z opustenia či osamotenia. Primeraná miera bojazlivosti je pre každého jedinca potrebná až nevyhnutná. Plní ochrannú funkciu, umožňuje vyhnúť sa riziku a nabáda na opatrnosť.

U detí sa niekedy objaví strach po nepríjemnom zážitku. Ak urobíte niečo, čo sa im nepáči, boja sa. Prejavujú to plačom a krikom, ktoré sú známkou úzkosti. Neskôr sa naučia povedať: „Bojím sa.“ a očakávajú, že rodič zareaguje a bude ich chrániť pred strachom a jeho spúšťačom. 

Strach sa vekom mení

Malé bábätká prežívajú strach zo zmeny okolo seba, spojenej s ich pocitmi. • Okolo šiesteho až ôsmeho mesiaca sa objaví strach z cudzích ľudí.

• Desať­ až osemnásťmesačné deti trpia úzkosťou z odlúčenia od matky a najmä pocitom neistoty z toho, čo sa môže stať v jej neprítomnosti. Voláme to separačná úzkosť.

• Štvor­ až šesťročné deti prežívajú obavy z vecí a postáv, ktoré nie sú reálne (príšery, duchovia), lebo sa u nich prejavuje bujná fantázia.

• Šesť­ až sedemroční predškoláci majú často strach z vecí, ktoré sa im môžu stať (zranenia, prírodné katastrofy, smrť blízkeho), či z neznámych predmetov okolo seba.

S pribúdajúcim vekom detský strach mizne alebo ho nahradí iný. Deti do troch rokov sa neboja tmy a v piatich rokoch nevedia zaspať bez malého svetielka. Dieťa, ktoré ako bábätko chytilo za ruku hocikoho, sa zrazu nechce na neznámeho človeka ani pozrieť. Strach sa získa na základe učenia, t. j. napodobňovaním. Preto možno pozorovať mnoho podobností medzi predmetmi strachu u rodičov a ich detí. Ako bežný príklad takto získaného strachu môže slúžiť obava z neškodných žiab alebo jašteríc.

Strach spôsobujú:

• hlasné zvuky, hudba, hlasy,

• správy o katastrofách a ich vizuálne obrazy,

• nedobrovoľné stretnutia so situáciami, ktoré vyvolávajú neistotu (napríklad hádka, trest),

• imaginárne bytosti a rozprávkové stvorenia,

• nerozlíšiteľná zmes fantázie a reality, • nedostatočný pocit bezpečia pri sledovaní rozprávky, nevhodného filmu, • skúšky odvahy, ktoré presahujú citové možnosti detí a ktoré ich preťažujú.

- - Inzercia - -