Dnes je utorok, 25.júl 2017, meniny má: Jakub
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Chcete mať príťažlivé telo do leta? Vyberte si jednu z diét a rozlúčte sa s kilami navyše!

máj 12, 2017 - 11:13
Nech zdvihne ruku ten, kto nedržal v živote diétu. Tam vzadu sa jedna ukázala, aj to veľmi nesmelo. Jednoducho žijeme dobu diétovú...

Dnes nedržať diétu, to chce vlastne celkom odvahu. Trendy je štíhla postava, žiaden nadbytočný tuk a vedenie dlhých dialógov o tom, ktorá diéta zaručene zaberá, ako rýchlo a ako dlho ju treba držať... Jednoducho, zhovárať sa o tom, čo nemožno jesť a čo akurát nie je považované za zdravé. Lebo je to tak, aj diéty podliehajú módnym vlnám, sú in a sú out, prichádzajú s novšími a lepšími verziami...

Pre lepší prehľad sme sa pokúsili tie najznámejšie, ktoré istý čas rezonovali a aj dnes rezonujú v povedomí, zhrnúť a ponúknuť v skratke ich plusy a mínusy.

STREDOMORSKÁ DIÉTA

Tento spôsob stravovania, lebo je to je správnejšie pomenovanie ako diéta, vychádza z návykov a možností vidieckeho obyvateľstva Stredomoria. Základom je množstvo zeleniny, ovocia, rýb, darov mora a olivového oleja. Teda potravín, ktorých bolo na vidieku dostatok. Ostatného mäsa sa jedlo pomenej.

Ak chce dnes niekto dodržiavať stredomorský spôsob stravovania, mal by dávať prednosť v prvom rade čerstvej zelenine – rajčinám, paprikám, uhorkám. Samozrejme, významné miesto patrí strukovinám. Už pomenej syrom a mliečnym výrobkom. Jedlo treba ochucovať čerstvými bylinkami. Cestoviny áno, ale musia byť celozrnné, biele pečivo a múka naozaj len občas. Dobré jedlo je dovolené zapiť pohárom dobrého vína. A namiesto dezertu čerstvé ovocie s orechmi.

K obrovským plusom tohto spôsobu stravovania, ktoré dáva prednosť domácim a čerstvým potravinám, patria zdravotné benefity. Všeobecne sa stredomorská diéta považuje za prevenciu voči rakovine, znižuje vysoký krvný tlak a dáva do poriadku cholesterol. Na druhej strane však nemôžete očakávať, že do mesiaca zhodíte desať kilogramov. No pravdu povediac, nepriberiete a to je dobrý začiatok.

V našich zemepisných šírkach nie sú prístupné absolútne čerstvé morské ryby. To však neznamená, že by sme len preto mali tento spôsob stravovania odmietnuť.

dieta007.jpg

Foto: 
Shutterstock

Prečítajte si tiež: Šikovné Slovenky prerazili vo svete: V Taliansku robia svadby ako z rozprávky

DELENÁ STRAVA

Princípom delenej stravy je nekombinovať určité potraviny. V podstate to znamená, že sa nesmú jesť naraz potraviny zo živočíšnej a rastlinnej skupiny. Inými slovami, nemiešajte bielkoviny s uhľohydrátmi. Je lepšie objasnenie: pri delenej strave sa prísne rozlišuje medzi živočíšnou skupinou a rastlinnou skupinou. Samostatnou skupinou je ovocie a samostatnou je aj zelenina, ktoré sa navzájom tiež nekombinujú. Zvláštnu skupinu tvoria neutrálne potraviny, ktoré možno skombinovať s ktoroukoľvek inou skupinou.

V zásade do živočíšnej skupiny patrí mlieko, syry, tvaroh, jogurty, vajcia a mäso. Do rastlinnej zasa chlieb, tmavé pečivo, strukoviny, zemiaky, ryža, celozrnná múka, bezvaječné cestoviny, sója, med. K neutrálnym potravinám sa radia orechy, mandle, kakao, soľ, pochutiny a káva.

Zakázané je kombinovať rastlinnú a živočíšnu skupinu a ovocie so zeleninou. Potraviny, ktoré patria do živočíšnej skupiny, sa nesmú kombinovať s ovocím, rastlinnú skupinu možno jesť aj s ovocím aj so zeleninou, ale nikdy nie naraz.

V súčasnosti je k dispozícii niekoľko diét delenej stravy. Záleží od autora a toho, ako presne delí potraviny. Pridávajú sa k tomu rôzne ďalšie pravidlá ako žiadny cukor, jedenie približne každé tri hodiny a podobne. Zásadou je jesť pravidelne a veľa čerstvých potravín. Už to je základ úspechu pri snahe zhodiť nejaký kilogram. Výhodou je, že pri pravidelnom stravovaní možno postupne zmenšovať porcie jedla, a o to pri chudnúcom programe ide. Ale to je asi aj jediná výhoda tejto formy diéty.

Na delenú stravu nedá dopustiť napríklad Elizabeth Hurley a svojho času ju držala aj Jennifer Lopez. Dnes drží jednodruhovú diétu, teda iba jeden druh jedla, čo je vlastne novšia verzia delenej stravy.

dieta013.jpg

Foto: 
Shutterstock

DUKANOVA DIÉTA

Jej autorom je francúzsky lekár Pierre Dukan. Neoddeliteľnou súčasťou tejto diéty sú ovsené otruby, ktoré nielen zasýtia, ale pomáhajú zbaviť telo aj menšieho množstva kalórií. Pierre Dukan rozdelil chudnutie do štyroch fáz. Prvá je tzv. útočná, keď je dovolené jesť iba čisté bielkoviny. Táto fáza môže trvať tri až štyri dni, ale dokonca aj desať dní – podľa toho, koľko kilogramov chcete schudnúť. Už v prvej fáze sa okrem čistých bielkovín odporúča pridať do jedálneho lístka aj výživové doplnky.

Vo výletnej fáze sa striedajú bielkovinové a bielkovinovo-zeleninové dni, keď sa k čistým bielkovinám pridáva zelenina. Okrem toho sa odporúča zaradiť do programu dňa aj pohyb.

V tretej, konsolidačnej fáze sa raz do týždňa predpisujú čisté bielkoviny, dvakrát do týždňa možno jesť jedlo, ktoré vám chutí. Pravidlá sú už voľnejšie, ale platí, že za každý zhodený kilogram je potrebné dodržiavať desať dní konsolidačnú fázu. Ak teda schudnete desať kilogramov, konsolidačná fáza, ktorá má zabrániť jojo efektu, by mala trvať sto dní.

V poslednej stabilizačnej fáze platí, že raz do týždňa dodržiavate bielkovinový deň. To znamená, že celý deň jete napríklad chudé teľacie alebo hydinové mäso, ryby, prípadne odtučnený tvaroh. Nevýhodou Dukanovej diéty je, že vychádza z povolených potravín. Ostatné je zakázané, obmedzená je napríklad konzumácia strukovín. Preto sa vyslovene odporúča dopĺňať vitamíny a minerály výživovými doplnkami, a to je obrovské mínus.

Dukanova diéta len nedávno patrila k veľkým hitom. Na vlastnom tele ju vyskúšala vojvodkyňa Kate, Jennifer Lopez či modelka Gisele Bündchen.

Mohlo by vás zaujímať: Tmavé kruhy: Podpis únavy pod očami?

pexels-photo-218844.jpeg

Foto: 
Pexels

PALEO DIÉTA

Alebo jedzte tak, ako jedli naši predkovia. Nemyslia sa starí rodičia, ale pra-pra-pra-pra-prastarí rodičia. Takže, dovolené je jesť ryby, mäso, ovocie, zeleninu, huby, vajcia, orechy. Ale naši pra-pra-pra-pra... a tak ďalej, nepoznali mlieko, obilniny, strukoviny a pečivo. Svoje jedlo si už nemusíte loviť, ani zberať v lese. Existuje tiež niekoľko druhov paleo diéty. Vzhľadom na nevyváženosť tejto diéty sa neodporúča dodržiavať veľmi dlho.

Divokú paleodiétu dodržiava napríklad divoká Miley Cyrus. Niekdajšia detská hviezdička a dnes kontroverzná speváčka má napríklad alergiu na lepok, tak jej paleodiéta veľmi vyhovuje. 

dieta009.jpg

Foto: 
Shutterstock

RAW DIÉTA

Princípom je v stravovaní dávať prednosť tepelne nespracovaným potravinám. Prípadne, teplota pri ich spracovaní by nemala prekročiť 45 stupňov. Konkrétne sa pri tomto type stravovania môže jesť surové ovocie a zelenina, prípadne ich sušená podoba, orechy, semienka, klíčky, bylinky, nepasterizované mliečne výrobky, surové mäso a ryby.

Na tomto spôsobe stravovania v podstate nie je nič zlé. Ak sa pre raw diétu rozhodnete jeden deň v týždni. V opačnom prípade môžete rátať s pridruženými zdravotnými následkami. K zástancom raw stravovania patrí Demi Moore alebo Uma Thurman.

Prečítajte si tiež: Bambi póza valcuje Instagram: Vďaka tomuto budete vyzerať neodolateľne!

salad-1603608_1920.jpg

Foto: 
Pixabay

- - Inzercia - -