Dnes je štvrtok, 19.október 2017, meniny má: Kristián
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Máme to v hlave v poriadku? Zachovajme si duševné zdravie

október 10, 2017 - 13:07
Duševné zdravie nie je nič iného ako vôňa ruží, ktoré kvitnú vo vašich srdciach, tvrdí Osho, duchovný učiteľ, mystik a guru pochádzajúci z Indie. Uchovať si túto ,,vôňu v srdci" je dnes rovnako ťažké, ako ostať zdravý fyzicky.

Neustále sa zrýchľujúca doba prinášajúca každodenné zmeny šíri vysoko nákazlivý vírus stresu, ktorému je ťažké nepodľahnúť. Duševné zdravie je pritom základ toho fyzického.

Nie nadarmo sa hovorí, že ak funguje hlava, aj telo si s chorobami poradí rýchlejšie. A ak je to naopak, fyzické problémy sú prirodzeným dôsledkom duševnej nepohody. Dôležitou súčasťou nášho života sú práca a kariéra. Nie sú len zdrojom príjmu, pomáhajú nám plniť osobné ciele, budovať sociálne siete v rámci profesie aj v komunitách. Práve práca je však podľa výskumov hlavným zdrojom emočného napätia a stresu.

Napríklad dlhotrvajúci stres súvisiaci s prácou môže drasticky ovplyvniť fyzické zdravie. Vysoké pracovné tempo, časový i mentálny tlak často vedie k nesprávnemu stravovaniu, nedostatku pravidelného pohybu, siahaniu po škodlivých látkach, ako sú tabak a alkohol. To súvisí s problémami s hmotnosťou, vysokým tlakom a zvýšením hladiny cholesterolu. To všetko spôsobuje vyhorenie, ktoré môže viesť k depresii. „Depresia neoberá zamestnanca len o prítomnosť v práci, už jej mierna forma znižuje pracovný výkon," hovorí MUDr. Ľubomíra Izáková, PhD, prezidentka Slovenskej psychiatrickej spoločnosti.

Hoci v našom okolí môže byť niekto, kto sa lieči, nemusíme o tom vôbec vedieť, pretože duševné ochorenie často nie je vidieť. Niekedy však môže spôsobiť, že sa človek správa neobvykle, neočakávane, pre nás nepochopiteľne. V takom prípade sa môže stať, že ho začneme brať inak ako ostatných, zmeníme voči nemu svoje správanie, vyhýbame sa mu často bez toho, aby sme si to uvedomili - začneme ho tzv. stigmatizovať.

Človek s duševnou poruchou, ktorý je ľuďmi vo svojom okolí stigmatizovaný, prežíva často pocity hanby, viny, beznádeje a úzkosti a bojí sa vyhľadať pomoc. Ľudia, ktorí čelia problémom s duševným zdravím, sa často rozhodnú radšej trpieť, mlčať, potláčať problém, ako čeliť stigme a diskriminácii.

Je vôbec duševné zdravie v našich rukách? Áno, do veľkej miery je, aj keď sklon ku niektorým duševným ochoreniam je dedičný.

Toto je dôležité duševné desatoro:

Spoznávaj sám seba, svoje prednosti či slabosti, vybuduj si sám k sebe úctu, ale neber sa príliš vážne.
Hovor s ostatnými o tom, čo ťa trápi, ale zároveň sa s nimi vždy podeľ aj o radosť.
Buď aktívny, stanovuj si nové ciele a choď za nimi!
Stretávaj sa s priateľmi, sympatie a priateľstvá sú zdrojom radosti v živote.
Zaujímaj sa o to, čo sa deje vôkol teba. Snaž sa pomáhať tam, kde sa to dá.
Ak cítiš, že tvoje bremeno je priťažké, požiadaj o pomoc. Nestaň sa závislým od alkoholu, tabaku či protiúzkostných liekov, v ťažkých chvíľach radšej vyskúšaj nenávykové a netlmiace lieky (napr. Sédatif PC).
Uč sa oddychovať a hľadaj činnosti, čo prinášajú radosť a relax.
Neboj sa snívať, sny ti pomôžu definovať to, k čomu sa chceš priblížiť.
Každú životnú prekážku ber ako príležitosť na rast a zmenu.
Minulosť je minulosťou, budúcnosť ešte len vytváraš. Realita je však práve teraz a tu. Ži teraz!

Titulná foto: Shutterstock.com

- - Inzercia - -