Dnes je nedeľa, 25.február 2018, meniny má: Frederik, Frederika
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Viete, čo máte robiť, aby ste nedostali chrípku?

február 06, 2018 - 10:14
Dopujete sa počas chrípkovej sezóny C vitamínom? Lekári tvrdia, že to nestačí. Ak chcete byť aj počas zimy naozaj fit a nechcete, aby vás skolila chrípka a prechladnutie, mali by ste užívať najmä vitamín D3.

Nové lekárske štúdie potvrdili, že vitamín D3 hrá dôležitú úlohu v aktivácii a regulácii imunitného systému. Ak máte nízku hladinu vitamínu D3, budete mať nízku vrodenú imunitu, ktorá je zodpovedná za boj s infekciami a ťažšie budete odolávať chorobám, ktoré na nás zovšadiaľ útočia. Vitamín D3 je pre nás mimoriadne dôležitý, pretože sa podieľa na niektorých dôležitých imunitných procesoch, regulácii krvného tlaku, svoju úlohu hrá pri raste krvných, svalových a kožných buniek. Ovplyvňuje vyše 200 životne dôležitých procesov v našom tele. Väčšina Slovákov, vyše 60%, má dlhodobo nízku hladinu vitamínu D3. Teraz, vo februári, je vysoko pravdepodobné, že ste si zásoby slnečného vitamínu z leta už vyčerpali.

Čo to znamená pre naše telo?

„Vitamín D3 vytvára protiinfekčnú bariéru, vďaka ktorej sme viac odolní voči útokom zvonka. Vedeckými štúdiami je potvrdené, že sezónny výskyt epidémií chrípky a zvýšený počet infekcií je následkom nízkej hladiny vitamínu D3. Čoraz častejšie mi do ambulancie prichádzajú pacienti, ktorí sa sťažujú na únavu a vyššiu chorobnosť a aj epidemiológovia upozorňujú na vrchol chrípkovej epidémie,“ hovorí MUDr. Martin Lešťan, imunoalergológ z Prešova. „Preto pacientom odporúčam dlhodobé dopĺňanie hladiny vitamínu D3. Najmä v zimných mesiacoch je potrebné zvýšiť odporúčanú dennú dávku.“

Denná dávka vitamínu D u dospelého človeka  by sa mala v závislosti od viacerých faktorov pohybovať v rozmedzí 1000 – 2 000 I.U. Keďže naše telo si dokáže vytvoriť zásoby vitamínu D3, je možné užívať vitamín 1* týždenne. Preto sme na trh priniesli výživový doplnok, kde je mimoriadna dávka 5600 I.U a znamená to, že stačí užiť len 1 kapsulu týždenne,“ informuje Dr. Juraj Vozár zo slovenskej farmaceutickej spoločnosti BIOMIN a.s.

„Dôležitosť vitamínu D3 v imunologických a zápalových procesoch je dávno dokázaná. Existuje predpoklad, že v prípade nízkej hladiny vitamínu D3 sme náchylnejší na vznik autoimunitných chorôb ako napríklad roztrúsená skleróza, reumatoidná artritída, syndróm polycystických ovárií, diabetes mellitus, ateroskleróza, psoriáza, Crohnova choroba, ulcerózna kolitída, či iné zápalové choroby čreva,“ dopĺňa MUDr. Martin Lešťan.

Vitamín D3 je prirodzene sa vyskytujúca forma vitamínu D, ktorý vzniká v koži pôsobením slnečného žiarenia. Okrem vplyvu na našu imunitu je jeho najdôležitejšou úlohou udržiavať správnu hladinu vápnika a fosforu v krvi, ktorá je nevyhnutná pre vývoj a rast kostí v detstve, ako aj ich obnovu v dospelosti.

Vitamín D sa podieľa aj na niektorých imunitných procesoch, regulácii krvného tlaku a pri raste krvných, svalových a kožných buniek.

Zdrojom tohto vitamínu je len veľmi málo potravín a podľa najnovších informácií a výskumov, stravou dokážeme prijať len 10% vitamínu D. Obsiahnutý je napríklad v mäse tučných rýb ako losos, tuniak, sardinka, makrela a v oleji z ich pečene. V menšom množstve sa nachádza aj v hovädzej pečeni, vaječnom žĺtku, mlieku, mliečnych výrobkoch, kvasniciach, hríboch sušených na slnku, v kakau a kokose. Hlavným zdrojom teda zostáva slnečné žiarenie a to až z 90%. Počas jedného dňa stráveného na slnku môže vzniknúť až 1 200 mikrogramov vitamínu D (1μg = 40 I.U).

Pre človeka v našich zemepisných šírkach je jediným spoľahlivým zdrojom vitamínu D a najúčinnejšou alternatívou pravidelné dopĺňanie vitamínu D3 výživovými doplnkami. Vo svojej lekárni nájdete vitamín D3 EXTRA s mimoriadnou dávkou vitamínu D 5600 I.U. v 1 kapsule, ktorý vám zabezpečí potrebnú dávku vitamínu. V prípade, ak trpíte ochorením, ktoré má za následok zvýšenú spotrebu vitamínu D3, poraďte sa o vhodnom dávkovaní so svojím lekárom.

Prečo je pre nás vitamín D dôležitý?

  • ovplyvňuje vyše 200 procesov vo vašom tele
  • stará sa o správne fungovanie imunity
  • pomáha udržať správnu hladinu vápnika a fosforu v krvi
  • zabezpečí, aby sme mali zdravé a pevné kosti
  • má vplyv na zdravie vášho kardiovaskulárneho systému
  • posilňuje nervový systém
  • účinkuje na metabolizmus cukru
  • pozitívne ovplyvňuje vaše kognitívne funkcie
  • má vplyv na reguláciu krvného tlaku
  • podieľa sa na raste krvných, svalových a kožných buniek
  • u seniorov zvyšuje svalovú silu
  • znižuje riziko vzniku rakoviny hrubého čreva, prsníka a prostaty
  • prispieva k udržaniu fyziologickej gravidity

Ilustračná foto: shutterstock.com

- - Inzercia - -