Dnes je piatok, 20.apríl 2018, meniny má: Marcel
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Úzkosť, panika, fóbie: Žijeme v ére strachu?

apríl 06, 2018 - 12:51
Prichádza nečakane, zrazu sa cítite nesvoji, úzko, zle. Zúži sa vám hrdlo, pľúca nedostávajú kyslík, neviete sa nadýchnuť, srdce sa rozbehne opreteky, oblieva vás teplo, potom chlad. Prichádza strach, panika, máte pocit, že zošaliete.

Ojedinelý záchvat paniky zažije väčšina ľudí. Neznamená to však, že ide o duševnú chorobu. Obrovský psychický tlak a nároky v dnešnej dobe spôsobili, že pocity strachu a úzkosti sa vyskytujú častejšie, pretože turbuletná doba vplýva na ľudský mozog. Nespôsobuje však akýsi prejav určitej ochrany pred nebezpečenstvom, dokonca sa nedá stotožniť ani s klasickým univerzálnym prejavom stresu. Ide o samostatný patologický chorobný prejav obrany. Postihuje len určitých ľudí, ktorí majú na to genetické predispozície. 

Manažérska choroba alebo choroba každého z nás?

Pôvodne sa panická porucha objavovala u manažérov a podnikateľov. Bolo ich až toľko, že sa syndróm začal nazývať práve manažérskou chorobou. Objavuje sa najčastejšie u ľudí okolo tridsiatky, ale postihuje aj mladších ľudí, dokonca sa nevyhýba ani deťom. Nezáleží teda na tom, koľko máte rokov, akého ste pohlavia, či ste chudobní alebo bohatí, či a aké máte pracovné nasadenie. Spúšťačom býva často pracovisko, vážna nehoda, strata blízkej osoby, rizikovým obdobím je aj šestonedelie, porucha štítnej žľazy, požitie niektorých drog. Nie je jednoduché hľadať príčinu vzniku panickej poruchy. Môžete obracať svoj život zo všetkých strán a veľakrát nenádjete závažnejší podnet, stres alebo duševné poranenie, ktoré mohlo toto ochorenie vyvolať.

business-819293_640.jpg

Foto: 
pixabay.com

Kedy prichádza záchvat paniky?

Vystupňované stavy úzkosti a strachu. Psychická choroba zvaná záchvat paniky. Prichádza náhle a často sa neviaže na žiadnu špecifickú situáciu. Človek má intenzívny pocit, že sa prihodí niečo zlé. Stráca sebakontrolu, obáva sa straty, smrti. Zväčša trvá záchvat päť až dvadsať minút, niekedy dokonca dve hodiny, ale len výnimočne. Po záchvate sa objavuje triaška, napätie, vyčerpanie, človek sa obáva ďalšieho záchvatu, a tak sa uňho môže prejaviť úzkosť z očakávania. Vyskytuje sa najmä u mladých ľudí a poruchy, ktoré vyplývajú z úzkosti postihujú asi  štyri percentá populácie. Úzkosť má svoje špecifické prejavy. Panika je záchvat neodôvodneného strachu a úzkosti. Fóbie sú iracionálne prejavy strachu z určitých situácií alebo vecí.

Čo sú to fóbie a nutkavé správanie?

Veľa ľudí trpí rôznymi fóbiami. Niekto má strach z pavúkov, iný z tmy, niekto sa bojí výšky alebo malých priestorov. Tieto fóbie dokážu v človeku vyvolať nepríjemné stavy, ale dokáže s nimi žiť bez toho, aby mu zasahovali do normálneho života. Existujú však fóbie, ktoré pôsobia na bytie človeka až ochromujúco. Človek nemôže vyjsť na ulicu. Takéto fóbie sa dokážu úspešne liečiť terapiou a niekedy liekmi. Mnoho ľudí trpí nutkavým správaním a utkvelými myšlienkami. Napríklad skontrolujú doma dvakrát, či zhasli svetlo, vypli žehličku zo zásuvky alebo zatvorili okno. Problém začína vznikať vtedy, ak toto správanie zasahuje do ich každodenného života. Možno sa napríklad zdá, že človek, ktorý si umýva neustále ruky, má strach z baktérii. Pravdou však je nevyriešený psychický problém. Toto opakované až rituálne správanie slúži na zmiernenie strachu a úzkosti.

ledge-2203667_640.jpg

Foto: 
pixabay.com

Čo pomôže prekonať úzkosť?

Snažte sa odstrániť stres, ktorý prežívate. Ak ho máte v práci, pokúste sa ho eliminovať, rozvrhnúť si prácu na jednotlivé etapy, dni a všetko postupne zvládnuť. Ak to nie je možné, začnite sa obzerať po lepšom mieste, kde vás nebude práca alebo šéf stresovať. Ak pociťujete stres z domu, pokúste sa rozdelliť domáce práce a ďalšie činnosti medzi ostatných členov rodiny a nájdite si čas aj pre seba. Začnite cvičiť, stavte aj na zdravé stravovanie. Stačí sa denne poprechádzať v prírode alebo cestou z práce vystúpte skôr, vyjdite po schodoch alebo sa počas dňa prejdite na obed. Nájdite si čas na meditáciou a relaxáciu. Pokiaľ sa budete večer ešte stále cítiť unavení alebo nebudete vedieť zaspať, pomôžte si bylinkami v preparátoch. Napríklad koreň valeriány pomáha udržiavať prirodzený spánok, pomáha vyrovnať sa so stresom pri náročnom životnom štýle, podporuje duševné zdravie v prípade napätia a stresu, nástup spánku a prispieva k obnoveniu telesnej a duševnej pohody. Chmeľ má zas upokojujúce účinky na nervový systém a podporuje dobrý spánok v prípade ťažskostí. Mučenka navodí pokojný spánok a stav pokoja znížením psychomotorického nepokoja. Medovka podporuje optimálnu relaxáciu a pomáha udržovať pozitívnu náladu a dobré kognitívne funkcie. Ak si myslíte, že sa sami s úzkosťou alebo fóbiami nevyrovnáte, vyhľadajte odborníka.

Typické prejavy paniky:

  • pocit intezívnej bolesti na prsiach
  • sťažené dýchanie
  • búšenie srdca
  • potenie
  • vnútorné chvenie
  • návaly tepla a chladu
  • pocit depersonalizácie, nepríjemný pocit, ako keby ste to neboli vy
  • pocit derealizácie, pocit, akoby okolie a dej boli cudzie
  • neisté zahmlené videnie
  • pocit nerovnováhy, neistoty v priestore
  • závrate

Typické prejavy fóbie:

  • zrýchlené dýchanie
  • pocit dusenia
  • búšenie srdca
  • návaly tepla a chladu
  • potenie 
  • silné chvenie alebo triaška
  • závrate, mdloby, točenie hlavy
  • bolesti hlavy z napätia
  • nepokoj alebo nespavosť
  • podráždenosť
  • slabosť dolných končatín
  • pocity na vracanie alebo žalúdočná nervozita
  • tŕpnutie v prstoch, chodidlách, kŕče pri dýchaní, brnenie okolo pier
  • sexuálne problémy

Titulná foto: shutterstock.com

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -