Dnes je štvrtok, 24.máj 2018, meniny má: Ela
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Kofeín: Aký vplyv má na naše zdravie?

máj 16, 2018 - 13:43
Je rozdiel medzi kofeínom v kolových, energetických nápojoch a kofeínom v káve? Je možné sa kofeínom predávkovať? Koľko kofeínu môžeme denne prijať?

Káva, celosvetovo obľúbený nápoj, je obklopená množstvom mýtov o jej vplyve na zdravie. Jej hlavnou súčasťou je kofeín, alkaloid, ktorý ovplyvňuje bdelosť a koncentráciu.

Stimuluje, zvyšuje krvný tlak a tep, povzdbudzuje chuť 

V bežnej šálke kávy je 50 - 60 mg kofeínu. Podľa vedeckých štúdií je jej možné vypiť 4 - 6 šálok denne (200 - 300 mg kofeínu). Káva pôsobí stimulačne, zvyšuje krvný tlak a tep a tiež povzbudzuje chuť do jedla.

Okrem kofeínu je v káve tiež voda, cukry, bielkoviny, triesloviny, ale hlavne užitočné antioxidanty polyfenoly a flavonoidy. Pražením kávy sa ich množstvo zvyšuje. Pravidelným pitím 4 šálok kávy denne môžete znížiť riziko cukrovky II. typu alebo oddialiť nástup Alzheimerovej či Parkinsonovej choroby.

Kolové nápoje

Kolové nápoje majú okrem kofeínu aj vysoký obsah cukrov, ktoré pri častom pití týchto nápojov môžu spôsobiť obezitu. Energetické nápoje obsahujú okrem kofeínu a množstva cukrov aj stimulačné látky ako napr. taurín.

Vysoké dávky kofeínu (400 - 500 mg kofeínu naraz), môžu vyvolať podráždenie, nespavosť či dehydratáciu, u niektorých osôb naopak útlm. Smrteľná dávka zodpovedá 15 - 20 g kofeínu, avšak pri bežnej konzumácii kávy nie je možné túto dávku dosiahnuť. Sústredenie zlepšuje aj guarana, čo oceňujú najmä študenti, ktorí používajú guaranové doplnky stravy.

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -