Dnes je štvrtok, 18.október 2018, meniny má: Lukáš
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

TEST NA STRES: Zistite, či vás neničí viac, ako je prípustné!

júl 19, 2018 - 12:28
Teória je aj v prípade prekonávania stresu jednoduchšia, než prax. Napriek tomu stojí za pokus zmeniť zažité veci a posunúť sa tam, kde je svet pokojnejší a príjemnejší. Ak dostanete stres pod kontrolu, môže byť pre vás dokonca hnacím motorom!

Stres sa vám ohlási

Cítite nepokoj, zlosť, nespokojnosť a napätie? Vaše telo sa pravdepodobne pripravuje na boj so stresovou situáciou. Začína vylučovať viac hormónov, čím sa zvyšuje hladina cukru v krvi a tlak. Je to prvá fáza, telo vás upozorňuje, že nie je všetko tak, ako by malo byť. Môže sa vám to stať zrazu a pomaly, deň za dňom, ako dôsledok dlhodobého napätia a nespokojnosti. Ak tieto signály počúvnete a začnete relaxovať alebo problémy riešiť, nič závažné sa nedeje. Ak sa však zastavíte, vaše telo prejde do druhej fázy, ktorá už môže byť príčinou toho, že sa vám celý systém zrúti: ste neustále unavení, búši vám srdce až v hrdle, nedokážete spať viac než dve-tri hodiny, bolieva vás žalúdok, hlava, máte závrate, pociťujete slabosť, potíte sa viac než kedykoľvek predtým... jednoducho, nezvládate telo ani myšlienky.

Riešenie rozhodne nehľadajte v alkohole, nezačnite sa prepchávať jedlom len aby ste prehlušili ten intenzívny nepokoj a strach. Dlhodobý stres môže prerásť až do chronických reakcií, ktorých sa už možno nikdy nezbavíte. Poznáte niekoho, kto si ohrýza nechty, kto neustále fajčí jednu cigaretu za druhou, kto sa nedokáže zasmiať alebo kto za posledné mesiace viditeľne prestal o seba starať? To všetko môže byť dôsledok neustáleho tlaku, nezvládnutého stresu a chronického vyčerpania.

Otestujte sa!

Stres nastupuje v momente, keď sa cítite ohrození. Občasné napätie vás môže motivovať k lepším výkonom, no chronický stres dokáže poriadne ublížiť. A ako zistíte, že práve u vás presiahol únosnú hranicu a mali by ste si dávať pozor? Urobte si malý test! Zamyslite sa a odpovedzte si úprimne. Čím máte v odpovediach viackrát áno, tým akútnejšie potrebujete zmenu.

Mám alebo nemám

Príznaky tela: zvýšený tlak a pulz, nechuť do jedla, alebo naopak sklony k prejedaniu, sucho v ústach, hučanie v ušiach, zvýšené potenie, bolesti brucha alebo chrbtice, studené ruky a nohy, unavené svaly, nepravidelný menštruačný cyklus, časté infekcie, nechuť na sex

Mám alebo nemám

Príznaky duše: úzkosť, strach, pocit viny, nepokoj, beznádej, náladovosť, plačlivosť, pocit nepochopenia, chuť izolovať sa, sklony k sebaľútosti, zanedbávanie zovňajšku

Mám alebo nemám

Príznaky v správaní: neschopnosť sústrediť sa, dokončiť prácu a venovať pozornosť iným, podráždenosť na hluk, zvýšená potreba hovoriť o sebe, strata empatie, neschopnosť komunikovať.

Ako z toho von?

  • naučte sa dýchať zhlboka: zavrite oči, hlasno sa nadýchnite a hlasno vydýchnite, opakujte päťkrát za hodinu
  • smejte sa: vyhľadávajte pozitívnych ľudí, smiech totiž odplavuje stresové hormóny adrenalín a kortizol
  • prechádzajte sa: najlepšie v prírode, na čerstvom vzduchu a aspoň dvakrát do týždňa
  • vypnite telefón: ak to raz vyskúšate, zistíte, že nič zásadné vám neuniklo
  • naučte sa relaxovať: dajte si záväzok, že začnete chodiť na jogu, alebo si aspoň pravidelne doma sadnite, pustite si hudbu, zavrite oči a pol hodinu nič nerobte
  • nemyslite na veci, ktoré nemôžete zmeniť
  • pite bylinkové čaje: výborná na nervy je medovka, ľubovník, harmanček
  • ak relaxovanie a  zmena k prístupu nepomohli, vyhľadajte lekára

Ovocie ako barlička

Jablko či hruška síce stres nevyliečia, ale ovocie je chutná rpevencia a jednoduchý recept na pokojnejší a šťastnejší život. Vynikajúce je avokádo, ktoré obsahuje ešte viac draslíka než banány. Avokádo i banány vám znižujú tlak, regulujú hormóny,  zlepšujú imunitný systém a zmierňujú bolesti hlavy. Ak ste v strese, jedzte častejšie pomaranče, z ktorých vitamín C dokáže bojovať so stresom a zlepšovať imunitu.

Iný kraj, iný mrav

Naučte sa stresu predchádzať, nečakajte, kým vás úplne skolí. Vyskúšajte drobné triky zo sveta!

Tibetskí mnísi využívaju meditáciu a stav pokoja

Sadnite si pohodlne na zem, zhlboka dýchajte a sústreďte sa iba na svoj dych.

meditat.png

Foto: 
shutterstock.com

V Indii využívajú liečivé účinky sezamu

Dve polievkové lyžice sezamového oleja mierne zohrejte a masírujte si ním nohy, kým olej nevsiakne. Natiahnite si na nohy ponožky a oddychujte.

pon.png

Foto: 
shutterstock.com

Gréci veria výluhu z kôprových semienok

Jednu čajovú lyžičku semienok rozdrvte, zalejte asi stopäťdesiatimi mililitrami vriacej vody, nechajte päť minút vylúhovať, pite teplé.

sem.png

Foto: 
shutterstock.com

Francúzi často pijú rozmarín spolu s mätou pred spaním

Zmiešajte jednu časť  rozmarínu a tri časti mäty. Dve čajové lyžičky zalejte šťvrť litrom vriacej vody, nechajte prikryté päť minút a preceďte.

tea.png

Foto: 
shutterstock.com

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -