Dnes je streda, 19.december 2018, meniny má: Judita
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Nenechajte sa prevalcovať jesennou únavou! Vyriešte svoje problémy so spánkom raz a navždy

október 02, 2018 - 13:39
Kvalitný spánok je kľúčom k dobrej nálade, optimálnej pracovnej výkonnosti i schopnosti zvládať stresové situácie. Nenechajte sa prevalcovať pocitom jesennej únavy! Vyriešte svoje problémy so spánkom raz a navždy a predídete vážnym zdravotným problémom.

Pozor na spánkový deficit

Nedostatok kvalitného spánku spôsobený stresom alebo pracovným vyťažením negatívne ovplyvňuje naše zdravie. Spánková deprivácia zvyšuje riziko vzniku infarktu myokardu, zlyhania a ochorení srdca, vysokého krvného tlaku, mozgovej mŕtvice aj vzniku cukrovky. Pri nedostatku spánku strácame koncentráciu, sme podráždení, zvyšujeme si riziko vzniku depresie a rýchlejšie priberáme.

,,Mnohí moji klienti hovoria, že nemajú problém so zaspávaním, no ráno sa budia unavení. Je to spôsobené zlou kvalitou spánku. Často sa budíme alebo spíme veľmi plytko a vtedy sa telo ani mozog nedokážu dostatočne zregenerovať," hovorí psychologička Mgr. Katarína Bieliková. Podľa prieskumov vedcov pri tom trpí nedostatkom spánku až šesťdesiat percent dospelých. ,,Pri nedostatočnej kvalite spánku treba siahnuť po relaxačných technikách, pravidelnej fyzickej aktivite, ktorá nás bude baviť, alebo vyhľadať pomoc odborníka," radí psychologička. Nedostatočná kvalita spánku znamená, že zdravý spánkový cyklus z nejakého dôvodu neprebieha, ako by mal. Problém dokážeme vyriešiť len tak, že nájdeme príčinu.

Štádium 1

Trvá od jednej do desiatich minút. V tomto štádiu pomaly upadáme do spánku, no stále sme na prahu bdelosti. Spánok je ľahký, zobudí nás i najmenší podnet.

Štádium 2

Upadli sme do spánku. Mozgová činnosť sa spomalí, dýchanie sa ustáli. Zobudia nás i slabé podnety ako šepot či prudké svetlo. Táto fáza tvorí asi polovicu z celkového času spánku.

Štádium 3

Kostrové svalstvo sa uvoľní a upadáme do hlbokého spánku. Toto štádium tvorí asi desať percent z celkovej doby spánku . Začínajú sa nám snívať prvé sny, ktoré si však po zobudení nedokážeme vybaviť.

Štádium 4

Najhlbšie spánkové štádium. Tep sa spomaľuje a krvný tlak klesá. Prebudia nás len silné podnety ako hluk alebo bolesť. Po náhlom prebudení môžeme byť dezorentovaní.

REM fáza

Skratka REM znamená rapid eye movement, teda rýchle pohyby očí. V tejto spánkovej fáze sa nám snívajú sny, ktoré sme schopní zapamätať si aj po zobudení. Oči sa nám pod viečkami pohybujú zo strany na stranu, môže dôjsť k pohybom rúk a nôh. Táto fáza tvorí o čosi menej ako štvrtinu nášho spánkového cyklu.

Spánkový cyklus

Má päť fáz. Počas jednej noci sa zopakujú približne štyri až päťkrát. Pre naše telo i myseľ sú dôležité všetky časti spánku. Je totiž mimoriadne dôležitý pre regeneráciu tela i mysle. 

Ako sa po dovolenke vrátiť do parcovného tempa a predísť pocitu preťaženia a únavy?

,,K návratu do pracovného normálu pomôže dodržiavanie pravidelného denného režimu. To znamená, že vstávať a spať pôjdeme približne v tom istom čase. Posledné jedlo dňa by sme mali stihnúť do siedmej večer a hodinu pred spaním by sme sa mali vyhýbať počítaču, mobilu, tabletu a dokonca i televízii. Vizuálne podnety z akejkoľvek obrazovky ako i zážitky z celého dňa totiž náš mozog potrebuje spracovať a až potom dokáže zaspať. Vhodné je počúvanie pokojnej hudby alebo audioknihy," hovorí psychologička.

Hľadajte mimo lekárničky

Problémy so spánkom môžu mať množstvo príčin. Spôsobiť ich môže menopauza, stres alebo aj trauma. Ak vás neschopnosť zaspať, časté nočné budenie alebo iné problémy so spánkom trápia dlhší čas, siahnite po psychologických cvičeniach, relaxačnej hudbe či aromaterapii pomocou upokojujúcich vôní éterických olejov. Ak vám prírodné prípravky nepomôžu, riešením je test v spánkovom laboratóriu. V týchto pracoviskách lekári zisťujú, ako funguje spánkový cyklus jednotlivca a kde sa skrýva príčina jeho problémov so spánkom. Pomôcť môže i návšteva psychológa. Po tabletkách na spanie siahnite len v prípade, že potrebujete so spánkom pomôcť krátkodobo po mimoriadne smutnej alebo traumatickej udalosti.

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -