Dnes je utorok, 13.november 2018, meniny má: Stanislav
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Žiť môžete dlhšie ak... chcete!

október 26, 2018 - 14:49
To, čo môžete pre svoje telo urobiť, aby vydržalo v dobrej kondícii dlhšie, máte vo svojich rukách. Znie to možno ako klišé, ale opak je pravdou. Minimálne polovicu svojho zdravia môžete ovplyvniť tým, ako sa k svojmu telu chováte?

Ak ste si teraz povzdychli, že vo vašej rodine sa už celé generácie dedí cukrovka a obezita, takže s tým vy nič nenarobíte, nie je to úplne pravdivý obraz rodinnej anamnézy. Je dokázané, že po predkoch dedíte maximálne desať percent, za všetko ostatné ste zodpovední iba vy. 

Ako je to možné? Pozrite sa na to trochu inak. Každá rodina má svoje zvyky a zlozvyky a deti ich prirodzene preberajú. Ak sa u vás vypekajú mastné jedlá, konzumujú sa hory sladkostí a v podstate sa vôbec nehýbete, vaše telo nemá inú možnosť iba priberať... Ak vám chutí krkovička, buchty, šišky či klobásy, nesúvisí vaša nadváha s genetikou, ale iba so zlozvykmi, ktoré ste prebrali od svojej mamy, babky, prababky...

Máte smolu, ale to zvládnete

Zlé návyky z detstva, to nie je dobrý štart do zdravého života, no môžete s nimi bojovať od momentu, ako si ich uvedomíte. Budete však potrebovať viac pevnej vôle a možno sa viackrát pošmyknete než tí, ktorých od útleho detstva kŕmili surovou mrkvou a kapustovou polievkou...

Na začiatok si poupratujte v hlave, urobte si systém, zmierte sa s novými rituálmi, a tak začnete žať prvé úspechy. Hlava si časom zvykne a nebude vysielať neustále chuť na sladké či riadne prepečený bôčik a telo začne pracovať ako hodinky. U svojho praktického lekára si nechajte ešte urobiť krvné testy, aby ste vedeli po čase výsledky porovnať a nič vám nebráni začať... V tomto prípade platí: Nikdy nie je neskoro, alebo: Radšej neskôr ako nikdy.

Nikdy nie je neskoro

Okrem vyváženej a uváženej stravy si bude vaše telo pýtať aj pohyb, pretože v akomkoľvek veku sa začnete hýbať, cvičením si výrazne znižujete riziko smrti. Vhodné je napríklad pomalé naťahovanie a uvoľňovanie svalstva. Kedysi sa tvrdilo, že pred cvičením by ste si mali telo dynamicky rozcvičiť, teraz sa dynamický strečing odporúča na zakončenie. Nechajte sa nahovoriť na jogu alebo taiči a uvidíte ako sa vám v dobrom zmení svet.

Cieľ je lákavý

Preprogramovať svoje návyky nie je úplne jednoduché, no pri troche disciplíny to iste zvládnete. Váš cieľ je totiž viac než lákavý: aby ste aj po šesťdesiatke udržali tempo so svojimi vnúčatami, aby vám hádali minimálne o desať rokov menej, aby ste nezaspávali s boľavými kosťami, aby ste ráno vstávali plní energie a boli pripravení na čokoľvek si vymyslíte.

Aktivujte si gény dlhovekosti

V prvom rade schudnete, čím sa vám hneď zväčšuje šanca na viac aktívnych rokov, následne premeníte biely zlý tuk – najmä okolo pása - ktorý môže byť príčinou cukrovky a srdcovo-cievnych chorôb, na dobrý hnedý tuk. Ak zasa raz nebudete vládať behať, pripomínajte si stále, že pohyb aktivuje gény dlhovekosti, teda inak povedané: pohybom „prehodíte“ vo svojej DNA akoby výhybku na program s dlhším životom.

Opakujte si dokola, že cvičenie a pohyb majú vplyv na váš srdcový tep, od ktorého sa odvíja dĺžka vášho zdravia aj života.

Nastavte svoje telo

+Minimálne na šesťhodinový spánok – optimum je sedem a pol až osem hodín. Počas spánku vaše telo nielen oddychuje a naberá silu, ale sa aj čistí.

+Prestaňte si kupovať hotové jedlá – skúste tento bod dodržiavať čo najviac, hoci to možno nie je vždy možné. Nejedzte nič z konzervy ani inak spracované jedlo v sáčku či plastovom obale, prestaňte si kupovať paštéty či klobásy. Jedzte iba veci, o ktorých viete z čoho sú pripravené. Určite ani vy tým dlhým popisom na obaloch nerozumiete.

+Cvičte pravidelne, ideálne každý deň, alebo aspoň dvadsať minút trikrát do týždňa, frekvencia pol hodiny štyrikrát do týždňa je pre vás ešte lepšia.

+Vytvorte si zdravé rituály a dodržiavajte ich.

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -