Dnes je štvrtok, 12.december 2019, meniny má: Otília
Čas čítania
6 minutes
Zatiaľ prečítané

Henrieta Borowiecka: "Divadlo je pre mňa relax."

september 10, 2019 - 18:00
Už od detstva mala k umeniu a k divadlu veľmi blízko. Nikoho neprekvapilo, keď sa rozhodla študovať herectvo na konzervatóriu. Jej profesionálna cesta sa však kľukatila inak. Dnes je HENRIETA BOROWIECKA riaditeľkou Centra marketingu Slovenského národného divadla, ktoré sa pripravuje na svoju jubilejnú stú sezónu.

Slovenské národné divadlo oslavuje okrúhliny, čaká ho stá sezóna, čo pre návštevníkov pripravujete?

Áno, máte pravdu, hovoríme o sezóne, počas ktorej nás čaká aj niekoľko ďalších významných či už spoločenských alebo kultúrnych míľnikov, ktoré sa stanú súčasťou osláv tohto jedinečného jubilea. Okrem osláv stého výročia prvého profesionálneho divadla na Slovensku si pripomenieme šesťdesiat rokov od otvorenia umelecko-dekoračných dielní SND a zároveň sto rokov od narodenia ich zakladateľa prof. Ladislava Vychodila i sedemdesiate výročie od uvedenia slovenskej národnej opery Krútňava. Navyše, oslávime v tomto výročiami mimoriadne bohatom období aj jednu z najvýznamnejších udalostí našich novodobých dejín – tridsiate výročie Nežnej revolúcie.

To vyzerá na veľmi plodnú a zaujímavú sezónu...

Bude to sezóna, ktorá so sebou prinesie nielen jedinečné premiérové tituly, ale aj zaujímavé sprievodné podujatia. Prvú septembrovú sobotu nás čaká Deň otvorených dverí v SND – rodinne ladené podujatie, na ktoré všetkých srdečne pozývam. Divadelnú sezónu oficiálne otvoríme štrnásteho septembra otváracím koncertom, počas ktorého odznejú diela popredných slovenských a českých skladateľov. Návštevníci koncertu si budú môcť prezrieť výstavu historických kostýmov a rekvizít zo zlatého fondu SND. K tomuto významnému jubileu bude vydaná poštová známka a strieborná pamätná minca v nominálnej hodnote desať eur. Jeden z najvýznamnejších počinov bude vydanie knižnej publikácie venovanej storočnici našej prvej divadelnej scény. Bude ju tvoriť sto profilových inscenácií zastupujúcich všetky tri umelecké zložky divadla. Pre televíznych divákov pripravujeme pohľad na históriu divadla prostredníctvom desaťdielneho televízneho cyklu. Oslavy storočnice naplno vypuknú prvého marca budúceho roku slávnostným galakoncertom a o deň neskôr budú mať diváci možnosť vidieť inscenáciu Maryša, ktorá bola prvou činohernou premiérou na scéne Slovenského národného divadla v roku 1920.

Stá sezóna je z marketingového hľadiska náročná, čo znamenajú oslavy pre vaše oddelenie?

Je to pre nás veľká zodpovednosť, ale i výzva. Máme pripravených viacero ambicióznych projektov a verím, že sa nám v spolupráci s ministerstvom kultúry podarí získať finančné prostriedky, aby sme mohli väčšinu z nich realizovať. Na druhej strane sa nechcem spoliehať iba na dotácie od štátu, a preto sa v súčasnosti zaoberáme, ako zefektívniť výnosy z predaja, keďže predaj v divadle patrí pod marketingové oddelenie. Som presvedčená, že ak robíme marketing správne, nie je vnímaný ako vyhodené peniaze. To môžeme dosiahnuť len neustálym skvalitňovaním ponuky titulov, musíme divadlo atraktívne odprezentovať budúcej generácii divákov, z čoho plynie nutnosť rozšíriť činnosť o edukačné projekty zamerané práve na deti a mládež, či v neposlednom rade zlepšiť komunikáciu s médiami. Tvrdím, že SND musí byť nositeľom značky najvyššej kvality umeleckého zážitku. Ak to má platiť, musíme jednoznačne eliminovať počet zrušených a zmenených predstavení, a to najmä v činohre, kde sme ich len počas poslednej sezóny mali viac ako osemdesiat. Tu máme rezervy hlavne v manažérskej oblasti a pri takomto stave ťahá aj ten najlepší marketing za kratší koniec. Naši diváci a partneri si to nezaslúžia. Vnímajú divadlo ako celok a my si nemôžeme dovoliť strácať rokmi nadobudnutý kredit výnimočnej inštitúcie takýmto spôsobom.

Na čo sa najviac tešíte vy?

Umenie je o vnímaní, o emóciách, ktoré v nás vyvolávajú jednotlivé vnemy a aj z marketingového hľadiska je práve prepojenie diela s konkrétnym vizuálom u diváka zásadné. Preto sa teším, že sa nám podarilo vytvoriť premiérové vizuály pre všetky umelecké zložky už pred začiatkom sezóny. Mám radosť z každej maličkosti, ktorá posúva našu prvú divadelnú scénu vpred. Stá sezóna bude jedinečná príležitosť dôstojne preniesť divadlo do novej životnej etapy a potvrdiť jeho jedinečnú a nenahraditeľnú funkciu v našej spoločnosti. Je to ikona našej národnej identity a zaslúži si primeranú pozornosť a úctu.

Čomu ako divák dávate prednosť – opere, baletu alebo činohre?

Rada si pozriem operu, balet, ale i činohru. Kde inde, než na divadelných doskách môžete počas jedného večera vidieť toľko životných príbehov a prežívať s protagonistami hádam každú jednu emóciu, ktorú poznáte? Divadlo milujem, je to pre mňa relax.

Čo z aktuálnej ponuky divadla je vaša srdcovka a videli ste ju už niekoľkokrát?

Koncom mája sme v Štúdiu Činohry uviedli premiéru antickej tragédie Bakchantky. Je to provokujúce a náročné dielo, ktoré nastoľuje otázky fungovania ľudskej spoločnosti i zápas medzi človekom a Bohom. Je to typ inscenácie, ktorý vám poodhalí niečo nové.

 

Opera a balet stále nie je na Slovensku mainstreamový druh umenia. Ako je to s ich návštevnosťou? Majú o ne Slováci záujem?

Napriek tomu, že Slováci sú jednoznačne činoherný národ, máme vynikajúce výsledky aj v balete, kde návštevnosť dosahuje viac ako osemdesiatpäť percent. Divadelný marketing je závislý od spolupráce so všetkými umeleckými zložkami, preto je dôležité, aby sme ťahali vždy za jeden povraz. Dôležité je chcieť, mať svoju víziu, stanoviť si ciele a krok po kroku ich napĺňať. Ide nám predsa o spoločnú vec. Musím povedať, že sa nám to postupne darí. S Baletom aj Operou úzko spolupracujeme, pripravujeme stratégie a zaujímavé koncepty, aby sa tieto čísla neustále vylepšovali. Je radosť spolupracovať s ľuďmi, u ktorých vnímate nielen manažérsku profesionalitu, ale aj skutočnú lásku k umeniu.

Absolvovali ste herectvo na konzervatóriu, študovali ste pedagogiku i právo, no pôsobíte ako riaditeľka Centra marketingu SND. Čo z jednotlivých odborov dnes využívate v dennej praxi?

Už od môjho detstva som mala veľmi blízko k hudbe a umeniu. Od šiestich rokov som hrala na klavíri, rada som recitovala a skladala poéziu. Aj toto prispelo k tomu, že som sa rozhodla ísť umeleckou cestou. Štúdium na konzervatóriu v odbore herectvo mi otvorilo dvere do sveta divadelného umenia, a to aj vďaka Jane Ravingerovej a Mariánovi Geišbergovi. Školu som mala skutočne rada, vždy som chcela vedieť viac a nerada som vymeškala čo i len jeden školský deň. Môj detský sen sa mi splnil, keď ma prijali na vysokú školu pedagogickú v odbore slovenský jazyk a etická výchova. O rok na to ma prijali aj na právo. Nebolo to jednoduché, ale vždy je to o vytrvalosti a o tom, čo chcete v živote dosiahnuť. Dnes čerpám zo všetkého, čo som sa naučila. Marketing je napríklad úzko previazaný s právom. Často závisí iba na jednej vete, slove či čiarke, ktorá dokáže poriadne skomplikovať život.

Ruku na srdce, nie je vám za rýdzim herectvom ľúto?

Kultúre a divadlu viem najviac pomôcť na pozícii, na ktorej mám najviac skúseností, a to je marketing. Aj keď mám veľmi blízko k hereckému umeniu, prijala som výzvu posunúť vnímanie divadla z pozície riaditeľky centra marketingu v jeho stej sezóne ako symbolu nášho kultúrneho a spoločenského života, ktorý definuje našu spoločnosť a národnú identitu.

Práca s kultúrou je iste povznášajúca a nie je stereotypná, no predsa aj od nej si treba oddýchnuť. Ako oddychujete vy?

Veľa času trávim v dome po starých rodičoch, ktorý svojpomocne prerábam. Vždy je tam čo robiť. No a potom je to určite cestovanie – to sú najkrajšie zážitky, ktoré mi nikto nevezme. Cestovanie je zároveň pre mňa zdroj inšpirácie, ako svoju prácu zlepšovať.  

Čo ste si stanovili ako cieľ, ktorý plánujete dosiahnuť?

Chcem prispieť k tomu, aby sme Slovenské národné divadlo všetci vnímali nielen ako historicky významnú, ale zároveň modernú, životaschopnú a novátorskú inštitúciu, ktorá inšpiruje. Preto medzi moje najambicióznejšie projekty patrí Národný park osobností. Na zanedbanom a nevyužitom pozemku, ktorý patrí divadlu, chcem vytvoriť spoločensky hodnotný parkový priestor pre trvalú inštaláciu umeleckých diel pripomínajúcich dôležité míľniky histórie. Priestor, ktorý by bol zároveň predurčený na prezentáciu rôznych foriem umenia, ale i trávenie voľných chvíľ všetkých. Verím, že sa nám podarí získať financie nielen od štátu, ale aj od partnerov a podnikateľských subjektov či umelcov, ktorí môžu prispieť aj nefinančne, napríklad umeleckými dielami. Je to projekt, na ktorého realizácii sa môžeme skutočne podieľať všetci a ktorý bude trvalo symbolicky pripomínať oslavy stého výročia SND. Pracovať v kultúre je poslanie a verím, že nás je veľa, čo to vnímame rovnako. Akýmkoľvek príspevkom kultúre pomáhame rozvíjať niečo jedinečné – naše spoločné.

Redaktorka: DANIELA VIDOVÁ

Foto: Ramon Leško

- - Inzercia - -