Dnes je utorok, 14.júl 2020, meniny má: Kamil
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

PRÍBEH: Prírodná kozmetika z rúk slovenských manželov

máj 30, 2020 - 09:00
Podľa čoho si vyberáte krém, šampón či olej? Dnes, viac ako inokedy, je dobré vedieť, čo sa nachádza v kozmetike, ktorú denne používame na našu tvár, vlasy, či telo. Z čoho je zložená, ako sa dané látky získali a čo nám reálne dajú.

Presne v tomto duchu pracujú Ivana Dokupilová a Martin Sák, ktorí stoja za značkou prírodnej kozmetiku Liqoil. Od ostatných lokálnych značiek na trhusa odlišuje práve tým, že za ňou stoja ľudia, ktorí sa výskumu venujú už mnoho rokov a pri tvorbe receptúr sa nezameriavajú len na aktuálne marketingové trendy, ale aj účinnosť samotných produktov. Na svoje produkty, ktoré vlastnoručne vyrábajú, majú aj vlastné jedinečné receptúry.

Dôležitým základom značky je totiž ich odbornosť. Obaja študovali na Fakulte chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave na oddelení Biotechnológie a kým začali vyrábať prírodnú kozmetiku, venovali sa výskumu. Martin začal najskôr v korporátnej farmaceutickej firme, neskôr bola jeho úlohou identifikácia a kvantifikácia polyfenolov vo fermentovaných nápojoch a kultivácií rastlinných bunkových kultúr v in vitro podmienkach a následnej extrakcii rôznych metabolitov. Veľkú časť výskumu robil na Viedenskej Univerzite a neskôr sa v Nórsku venoval výskumu a produkcii bioplynu z biologicky rozložiteľného odpadu. Ivana pôsobila dlhšiu dobu v potravinárstve, ale aj v genetickom výskumu viničových odrôd, istý čas aj vo Výskumnom ústave v Taliansku. Keď sa ich cesty opäť stretli a začali spolu tráviť čas v laboratóriu so zdraviu prospešnými prírodnými látkami, stále viac túžili vytvoriť niečo vlastné.

Suché oleje to odštartovali

Úplne prvý impulz prišiel v roku 2014 narodením dcéry."Keď sme Izabelu ako malú natierali, všetko ostávalo mastné a olej bol všade. Tak sme pátrali a rozhodli sa vyrobiť olej, ktorý nebude mastný. Ako prvé sa zrodili naše suché oleje. Umožňujú pokožke dýchať, vyživia ju, zabezpečia jej hydratáciu a rýchlo sa, prostredníctvom „pomocnej“ molekulky, ktorá zabezpečí priľnutie oleja na vrchnú vrstvu pokožky, vstrebú. Vyžadovalo si to však čas,najprv sme získali vzorky surovín a asi rok sme pripravovali formuláciu,“ vysvetľuje mladá biotechnologička začiatky vzniku ich spoločnosti so slovenskou kozmetikou s názvom Liqoil. Prvé kozmetické produkty tak vyrobili v roku 2015, ale postupne menili receptúru a dizajn - značka v podobe, ako ju poznáme dnes, na trhu existuje tretím rokom. Od začiatku dermatologicky testovali svoje výrobky len na ľudských dobrovoľníkoch, teda sami alebo ich rozdávali rodine aj známym, nikdy neboli testované na zvieratách ani iným spôsobom. Fakt, že reakcie ľudí nenechali na seba dlho čakať, ich posmelili aj k ďalšiemu rozvoju.

"Niekedy na začiatku sme kúpili nefunkčný vakuový homogenizátor. Zariadenie potrebné na výrobu krémov, emulzií, tekutých mydiel a podobne. Doteraz si pamätám, ako som sa chytala za hlavu, že čo to Martin doniesol. Našťastie, vďaka pomoci pár šikovných ľudí ho dokázal spojazdniť," dodáva Ivana s tým, že od začiatku pri ich suchách olejoch používali len najkvalitnejšie, za studena lisované oleje, od iných sa tak odlišujú predovšetkým tým, že neobsahujú žiadne silikóny, parabény, konzervanty ani parfumy. Prevoňané sú len esenciálnymi olejmi alebo neutrálne, bez vône. V čase, keď s nimi začínali, boli na Slovensku jediní.

Dnes majú v portfóliu produktov okrem obľúbeného suchého oleja  Zamat, aj krémy - ich nočný masky Buster má úspech najmä vďaka vysokému podielu extraktov na tvár - šampóny, balzamy na pery, ktoré sú špecifické nie príliš jednoduchou receptúrou či kolagén.

Receptúry a ručná výroba

S prvým produktom a úspechmi však samozrejme išla ruka v ruke aj schvaľovanie, hygiena, možnosť dostať produkty na trh z dôvodu bezpečnostných predpisov, certifikovaných analýz, ohlášok v databáze EÚ atď. A tiež vlastná prevádzka, ktorá je dnes v Moste pri Bratislave. Aj samotná práca v laboratóriu sa začala voľbou a výberom vhodných ingrediencií. „Druhou asi najťažšou fázou bolo vytváranie rôznych formulácií – receptov. A keďže sú malá firma, všetko počnúc plnením, uzatváraním a etiketovaním je ručná práca. Všetky produkty sú vegánske okrem včelieho vosku použitého v balzamoch na pery a kolagénu, čo je výživový doplnok. Väčšinu účinných látok si vyrábajú sami." Používame štandardné zložky povolené pre prírodnú kozmetiku a extrakty či mrazom sušené časti rastlín. Na suroviny musíme mať certifikovaných dodávateľov, keďže sme držiteľom certifikátu systému manažérstva kvality ISO 9001. Máme buď lokálnych dodávateľov, napr. včelí vosk nakupujeme od miestneho včelára, bylinky tiež od slovenských pestovateľov. Argánový olej máme priamo od výrobcu z Maroka a väčšinu extraktov vyrábame sami, keďže sme sa podobnej problematike venovali aj počas výskumu. Extrakty vyrábame buď jednoduchšie tradičnejším spôsobom, napr. maceráciou alebo sofistikovanejšie, napríklad refluxnou destiláciou, Soxhletovou extrakciou alebo destiláciou vodnou parou.

Myslia ekologicky

Vlastné značke Liqoil nie je len vegánstvo, ale zakladá si aj na tom, aby boli produkty i výroba ekologické. Pred časom sa spojili so značkou Jemnô, kedy začali ich použité obaly od telových masiel plniť obľúbenými sójovými sviečkami. "Obaly na kozmetiku nie je možné opätovne použiť nemôžme, keďže to legislatíva zakazuje, hoci sú zo skla.  Chceli sme im dať ďalšie šance. Chystáme obdobné programy aj pre plastové airless obaly na krémy a obaly z balzamov,  ktoré sú z recyklovateľného plastu. Otvorení sú aj ďalším spoluprácam a tiež objednávkam na mieru. Aj spomínaný certifikát systému manažérstva kvality ISO 9001, čo nás oprávňuje vyrábať zmluvne napríklad  aj pre zahraničných klientov. Nové receptúry vždy vyvíjame na základe požiadaviek či už našich alebo zmluvného partnera. Ide o dlhý proces, kým je produkt pripravený na uvedenie na trh," vysvetľujú manželia.

Na trh plánujú určite prísť aj s dekoratívnou kozmetikou. Make-up máme pripravený už vyše roka, ale nie sme s ním na 100% spokojní, a preto sme ho ešte neuviedli na trh. Ich cieľom totiž nie je prinášať 50 nových produktov ročne. "Zakladali sme značku s filozofiou kvality prístupnej pre čo najširšiu skupinu ľudí. Radšej ročne uvedieme na trh 5 produktov, ale kvalitných." „Dnes vidím, že omnoho ťažšie je robiť osvetu. V našich produktoch je naše srdce a my veríme, že si nájdu svoju cestu ku konečnému zákazníkovi. Najviac nás jednoznačne zaujíma formulovať nové produkty.Preto by sme chceli firmu viesť týmto smerom," uzatvára Ivana.

- - Inzercia - -