Dnes je štvrtok, 13.december 2018, meniny má: Lucia
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Cholesterol v potravinách – kde je ho najviac?

máj 31, 2018 - 13:24
Cholesterol je jedným zo základných stavebných materiálov buniek všetkých cicavcov. Je preto pre náš život nevyhnutný. Už samotné slovo je však v dobe rozmáhajúcich sa civilizačných ochorení strašiakom. Čo robiť a čo jesť, aby ste mali presne také množstvo cholesterolu, aké vaše telo potrebuje?

Je všeobecne známe, že keď sa podiel cholesterolu v tele začne zvyšovať, môže to mať za následok vznik zdravotných problémov, najmä srdcovo-cievnych ochorení ako ateroskleróza (poškodenie cievnych stien ukladaním tukových látok), ischemická choroba srdca a ciev či vysoký krvný tlak.

„Dobrý a zlý cholesterol“

,,Cholesterol je tuková látka a keďže tuky nie sú rozpustné v krvi, musia sa naviazať na bielkovinový nosič a vzniknú tzv. lipoproteíny. A práve podľa toho, akú majú tieto lipoproteíny hustotu a elektrický náboj, sa v našom tele vytvárajú dva druhy cholesterolu, ktorým sa ľudovo hovorí „zlý“ a „dobrý cholesterol“. „LDL, teda „zlý cholesterol“ má nízku hustotu, čo znamená, že nesie cholesterol do bunky a zvyšuje riziko aterosklerózy. Na druhej strane HDL, teda „dobrý cholesterol“ s vysokou hustotou slúži na opačný transport, vychytáva cholesterol a zabraňuje jeho vstupu do cievnej steny,“ vysvetľuje odborníčka, MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.

Cholesterol, ktorý sa nachádza v našom tele pochádza z dvoch zdrojov. Väčšinu cholesterolu si telo vytvára samo, zvyšok však prijímame zo stravy živočíšneho pôvodu. Ak chceme obmedziť hladinu „zlého cholesterolu“ v krvi, mali by sme obmedziť jedlá, ktoré ho obsahujú veľké množstvo. Zaujíma vás, koľko cholesterolu majú základné živočíšne potraviny? Pripravili sme pre vás prehľad.


Obsah cholesterolu vo vybraných potravinách  - potravina (100 g jedlého podielu) cholesterol (mg)

slepačie vajce 438
husacia pečeň 370
vianočka cukrárska 141
hovädzie mäso stredne tučné 120
maslo čerstvé 120
bratislavská klobása 109
smotana (33%) 109
čedar 50% tuku v sušine 100
kuracie mäso s kožou 99
bravčová slanina surová 79
parmezán 68
hermelín 45% tuku v sušine 57
spišské párky 53
treska v majonéze Exklusiv 50
*zdroj: výsledky laborátorneho rozboru vybraných potravín realizovaného v Ryba Žilina, s.r.o.


Ako znížiť „zlý cholesterol“?

Podľa MUDr. Béderovej hladinu „zlého cholesterolu“ v krvi ovplyvňuje vo výraznej miere popri konzumácii potravín s vysokým obsahom cholesterolu aj prijímanie nasýtených mastných kyselín a transmastných kyselín. „Mali by sme preto uvedomelo pristupovať ku konzumácii mastných jedál, údenín, jedál rýchleho občerstvenia, prepálených tukov, smažených a fritovaných pokrmov ako sú hranolčeky, langoše, šišky, fašírky, rezne, či napr. zemiakové lupienky,“ vyjadruje sa odborníčka. Ak chceme odbúrať cholesterol v krvi, mali by sme taktiež prijímať veľa vlákniny, antioxidačne pôsobiace vitamíny C, E, betakarotén a ďalšie biologicky aktívne nutrienty. „Všetky tieto živiny nájdeme v pestrej a optimálne vyváženej strave bohatej na ovocie, zeleninu, orechy a najmä ryby, ktoré sú zdrojom esenciálnych omega-3 mastných kyselín. Tie znižujú rizikový LDL a zvyšujú ochranný HDL cholesterol, eliminujú voľné kyslíkové radikály, čím znižujú riziko vzniku a rozvoja atersklerózy,“ uzatvára MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.

Kvalitné ryby znížia váš cholesterol

Pri výbere mrazených rýb si vždy všímajte nielen ich pôvod, ale dbajte aj o to, aby bola pri nich tzv. glazúra, teda vrstva ľadu chrániaca rybu pred oxidáciou, optimálne do 15 % k rybe. A tiež, aby neobsahovala žiadne prídavné látky. Takéto sú ryby napríklad od slovenskej značky Radoma, ktorá patrí pod Rybu Žilina. Medzi produkty s nízkym množstvom cholesterolu a vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín potrebných na jeho odbúravanie patrí aj obľúbená slovenská treska. Odporúčame legendárnu žilinskú Tresku Exklusiv . Tá obsahuje až 45 % rybieho mäsa spracovaného podľa najprísnejších noriem, má zdravý repkový olej v použitej majonéze, neobsahuje umelé sladidlá a má obmedzené chemické konzervanty.

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -