Fanúšikov, ale najmä fanúšičky pobláznil K POP alebo Kórejský pop, ktorý sa stal celosvetovým fenoménom. Komplex hudby, tanca a štýlu pochádza z Kórejskej republiky a na Slovensku sa mu venuje čoraz viac ľudí. Pozitívne ladená tanečná juhokórejská muzika si získala všeobecnú popularitu, môžete ju však nielen počúvať, ale si na ňu aj zatancovať. Hodiny K POPu vedie obľúbený tanečník Oleg Olegovič Knyazev, ktorý je držiteľom niekoľkonásobného titul „Top lektor“ v RDS Art Group.
Máte ruské priezvisko, odkiaľ pochádzate?
Pochádzam zo Slovenska, kde som sa aj narodil. Môj otec bol je pôvodom Rus, s mamou sa spoznal pred vyše 25 rokmi, keď prišiel na Slovensko, takže sa dá povedať, že mám polovične ruské a slovenské korene. Mám 20 rokov a donedávna som študoval na Spojenej škole Tilgnerova v Karlovej Vsi – konkrétne na bilingválnom gymnáziu so zameraním na angličtinu a prírodne vedy. Od septembra nastupujem na 2 univerzity naraz, a to na Masarykovu univerzitu v Česku odbor muzikológia a Masmediálnu univerzitu Cyrila a Metoda v Trnave.
Ako a kedy ste začali tancovať?
Začal som v 15-tich rokoch, pred vyše piatimi rokmi, prvotne v amatérskej tanečnej skupine so zameraním na K-POP. Vtedy som sa dozvedel o tejto kultúre, tanci a rozličných choreografiách, ktoré obsahuje a práve to bol dôvod, prečo som vôbec začal s tancom a prečo som to chcel brať vážne a raz to dosiahnuť niekam ďalej. Bol som l členom hip-hopovej skupiny SoulJam, neskôr som vyskúšal aj Spicylicous Dancers – pouličná skupina so zameraním na freestyle a pravidelne som taktiež cestoval aj do Viedne do Unity Dance Studio, kde som sa vzdelával v rôznych štýloch. Podarilo sa mi vycestovať aj do Londýna, kde som mal možnosť sa učiť od tých najlepších..
Aké máte na konte tanečné a iné úspechy?
Účinkoval som na rôznych udalostiach, ako napríklad na Integrácii V4 spolu s Majkom Spiritom alebo v SND. Čo sa týka lektorských úspechov, tak som už takmer rok lektorom v RDS Art Group, a podarilo sa mi niekoľkokrát získať titul “Top Lektor”. Mal som možnosť učiť aj v rôznych tanečných skupinách, na festivale Pohoda či Grape. Popri tanci som bol kedysi aj veľmi aktívny básnik a povyhrával som nejaké tie súťaže, medzi nimi som aj získal cenu “Literárneho Informačného Centra” a vyhlásili ma za jedného z piatich najlepších spisovateľov našej generácie. Podarilo sa mi dokonca vydať aj moju vlastnú básnickú zbierku, ako aj obdržať titul “Žiak roka 2022.”
Prečo je K POP aktuálne takým fenoménom?
K-POP je vysoko pútavý, či už z vizuálneho, produkčného alebo tanečného hľadiska. Vysoko prepracované videoklipy s konceptami, každá pieseň má chytľavú choreografiu a celkovo je každý idol niečím výnimočný a pútavý. Druhý dôležitý bod sú určite umelci, ktorí sú prezentovaní tak, že musia vo všetkom vynikať a v dnešnej dobe by mali až takmer symbol hrdinov, ku ktorým môžu mladšie generácie vzhliadať a hovoriť si: “Chcem byť ako on, chcem tancovať ako ona, chcem vyzerať ako ona.” To však nie je vždy tá najlepšia alternatíva, pretože zo vzhľadového, ako aj tanečného hľadiska nikdy nenájdeme dvoch rovnakých ľudí a mládež dnešnej doby sa vzďaľuje od pravdivej ideológie, že sme každý svojim spôsobom jedinečný. Aj tak si myslím, že môže mať K-POP ako taký, veľmi pozitívny vplyv na dospievajúcich. Veľa skupín z hľadiska tvorby vnucuje myšlienku “milovať samého seba,” čo je v dnešnej dobe veľmi dôležité, nakoľko veľa mladých ľudí je náchylných ku negatívnym myšlienkam.
Prečo ste si zo všetkých štýlov vybrali K POP?
Asi to tým, že danej kultúre sa venujem najdlhšie zo všetkých tanečných štýlov a že je to práve K-POP, ktorý ma vôbec do tanca ako takého dostal a otvoril mi dvere možností spoznávať aj iné tanečné kultúry. Je faktom, že mi veľmi vyhovuje rozmanitosť tanca a pohybu ako takého, ktorý K-POP ponúka. Implementuje techniky a pohyby z rôznych iných kultúr a k tomu pridáva svoj autentický zvuk, čo dáva možnosť tanečníkom spoznávať niečo nové, so štipkou hudobnej preferencie pre niektorých ľudí.
Čím sa tancovanie K-POPu odlišuje od iných tanečných hodín? Ako to vlastne vyzerá?
Prvý základný rozdiel je ten, že každá K-POP pieseň má už vopred vytvorenú choreografiu, ktorá sa následne počas lekcie vyučuje. V jednoduchosti povedané – oproti iným tanečným štýlom, kde lektori vytvárajú svoje originálne choreografie, sa na hodine K-POPU učia už existujúce variácie. Veľa ľudí a tanečníkov si môže povedať, že je to jednoduchšie, a ako tvoriť vlastné variácie. V tomto si dovolím nesúhlasiť, ako tanečník a lektor, ktorý ma skúsenosti v oboch sférach – preúčanie už vopred vytvorených choreografií nie je také jednoduché, lebo tanečník musí mať znalosti o štýle a konkrétnych prvkoch, ktoré sa vo variácii vyskytujú. Sám musí plne rozumieť a chápať čo robí, aby to následne vedel predať iným ľuďom, čo taktiež chce samo o sebe talent. Ďalšia vec je, že dané choreografie mi nie vždy sadnú, nakoľko to nie je moja pohybová zásoba a môže byť dokonca až vysoko kontrastná voči môjmu štýlu. Lekcie ale prebiehajú štandardne ako každá iná – prvých 10 minút máme rozcvičku a následne sa ideme učiť spoločne tanečnú variáciu. Posledných 10 minút lekcie sa to snažíme čo najviac pretancovať, ako si aj vyskúšať tanec na skupinky, či dve polovice, počas čoho sa všetci navzájom podporujeme.
Vediete hodiny K POPU v RDS Art Group máte okolo seba vždy veľa fanúšičiek. Ako to prežívate?
Myslím si, že až tak veľa fanúšikov nemám, naopak často sa stretávam s krivdením a neprajnosťou. Ľudia si hovoria, že som na učenie moc mladý, že hocikto by vedel preúčať choreografie a nie sú spokojní keď vidia, že sa mi darí… Je mi to veľmi ľúto, nakoľko sú podľa mňa takéto neprajnosti zbytočné. Tanec a tanečná komunita slúži na podporu, vzdelávanie sa a inšpirovanie, ako aj podporovanie sa. Vždy keď ma niekto zastaví a lichotí mi za odučenú lekciu, alebo hocičo s tancom späté, tak úprimne poďakujem a oceňujem podporu. Každý kompliment, ako aj konštruktívna kritika pre mňa znamenajú veľa – tak isto ako je tanec nekonečná cesta vzdelania, tak sme na tom podobne aj my ľudia. Nemyslím si, že som na leveli idola z k-pop skupiny z hľadiska fanúšikov, no aj keď sa nájde skupina ľudí, ktorí mi fandia. Vždy hovorím, že sme všetci rovnakí ľudia a nie je veľký dôvod vzdávať mi nejaký hold.
Sú pre tento tanečný žáner aj medzinárodné súťaže?
Nie je ich až tak veľa ako napríklad pre iné tanečné štýly. Celosvetovo máme iba jednu medzinárodnú súťaž, a tou je K-POP WORLD FESTIVAL. Jedná sa o podujatie, ktoré sa koná takmer v každom štáte na svete, kedy rôzne skupiny z daných území idú bojovať s jednou K-POP choreografiou, no môžu to byť pokojne aj sólisti. Následne sa z každého štátu vyberie jeden víťaz a ten ide do druhého kola. V ňom osem štátov vyberie do veľkého finále v Changwone, v samotnej Kórei. Túto súťaž zastrešujeme aj tu na Slovensku a myslím si, že je to najväčší cieľ každej jednej skupiny zvíťaziť a dostať sa do top 8 súťažiacich v Kórei.
Aké sú vaše ďalšie sny s K-POPom aj mimo neho?
Mojim snom bolo založiť si vlastnú tanečnú skupinu a tento sen sa nakoniec aj splnil! V septembri vznikne pod RDS Art Group tretia tanečná zložka, ktorá bude zameraná na show vystúpenia a teda primárne na K-POP. Samozrejme, ďalšia taká menšia túžba a plán by bolo učiť v zahraničí a povýšiť moje lektorské skúsenosti o level vyššie – nemuselo by to byť pravidelne, ale pre mňa ako lektora by to znamenalo nesmierne veľa. Je ťažké vymenovať moje plány alebo sny, až keď sa veci v živote zrazu udejú si uvedomím, že sa mi o tom len snívalo a už je to realita…