Nerozdeľujem mužský a ženský svet v podnikaní
Tatiana Nátna sa presadila v mužskom biznise v neľahkých podmienkach. Zapojila do podnikania aj svojich synov a dnes sa teší zo spoločných úspechov. Vďaka svojmu životnému postoju z nej žiari spokojnosť a tú by chcela dopriať aj výherkyni pri zapožičaní luxusného karavanu.
Blížime sa k 15. ročníku ankety Slovenka roka 2023. Je prestížnym projektom, ktorého hlavným cieľom je čo najlepšie zviditeľniť ženy podieľajúce sa na raste krajiny. Ktoré ženy sú to vo vašom živote?
Anketa „Slovenka roka“ je úžasný projekt, ktorý prináša a predstavuje celému svetu nové tváre, úžasné a výnimočné dámy – ženy z rôznych profesií z celého Slovenska. Dámy, ktoré nie sú moc známe, dámy, ktoré majú svoj výnimočný životný a podnikateľský príbeh, dámy, ktoré dokážu naraz zvládnuť a zladiť kariéru, rodinu aj sebarealizáciu. V roku 2013 som bola aj ja jedna z nich, je to nezabudnuteľný zážitok, ďakujem organizátorke pani Rehákovej. Zároveň sa už 22 rokov stretávam a pohybujem medzi výnimočnými podnikateľkami a manažérkami TOP CENTRA PODNIKATELIEK Slovenska. Ich podnikateľské úspechy, skúsenosti, vzájomná podpora a spájanie je veľkou motiváciou pre mladé, začínajúce podnikateľky. Dlhé roky spolupracujeme so Slovenkou a aj my navrhujeme do nominácii ankety výnimočné ženy zo svojho okolia. „Doprajme im úspech“. „ Nech sa ich úspech a výnimočnosť stane motiváciou a inšpiráciou pre nás ostatné“.
Ste ženou pracujúcou v mužskom svete – automobilov. V čom vidíte výhody a v čom nevýhody tohto spojenia?
Ja vôbec nerozdeľujem podnikateľský mužský a ženský svet, beriem to ako prácu a výrobky v akejkoľvek oblasti. Všade musíte byť rozhodná, mať organizačné a manažérske schopnosti, byť kreatívna. Myslím, že výhodou nás žien je väčšia dôslednosť, perfekcionizmus, trpezlivosť, nevzdávame sa, vieme prekonávať oveľa väčšie prekážky, aby sme boli úspešné a dosiahli svoj cieľ. Ženskosť a krása-to je bonus (úsmev). Mrzí ma, že ešte stále máme na Slovensku vo vrcholových riadiacich a manažérskych pozíciách oveľa menej žien ako mužov, to by sme mali zmeniť. Vo vzťahu k úradníkom a aj niektorým mužom-zákazníkom mi trvalo dlhšie presvedčiť ich, že svojej práci rozumiem a že ju môže robiť aj žena (bolo to v začiatkoch, keď sme na Slovensku ešte neboli tak známi). Celé obdobie podnikania pracujem viac s mužmi, mne sa s nimi veľmi dobre robí.
Absolvovali ste aj vy cestu karavanom? Kde a na akú si najradšej spomínate?
Áno, absolvovala som jednu väčšiu a to ešte v úplných začiatkoch môjho podnikania, kedy obytné autá „VANY“ neboli tak známe, samozrejme o nás ako výrobcovi sa veľa nevedelo a nefungovali siete tak ako dnes. Fotka alebo prospekt, fax, neznamenal nič. Ak som chcela naše obytné autá exportovať a presadiť sa na zahraničnom trhu, museli sme také vyrobiť – na podvozku Mercedes Sprinter so super vysokou strechou podľa našich predstáv a ísť s ním cez krajiny západnej Európy, aby sme ho fyzicky ukazovali a odprezentovali. Nebolo to ľahké obdobie ale bola som hrdá na to, čo na Slovensku dokážeme vyrobiť. Na túto cestu najradšej spomínam. Priznám sa, že karavanom cestujem veľmi málo, pretože práve v lete máme hlavnú sezónu a najviac práce.
Pekná žena v dobrom aute. Často krát sa na tento jav pozerajú ľudia cez prsty. Myslíte si, že si my Slováci vieme navzájom dostatočne dopriať?
U podnikateľky, ktorá je skoro každý deň na cestách, je osobné auto neodmysliteľnou súčasťou, v prvom rade ide o bezpečnosť a komfort jazdy – preto „dobré auto“ – takto treba na to pozerať. Obytné auto, to je iný životný štýl, v niektorých krajinách je považované za luxus. Doprajú si ho ľudia, ktorým tento životný štýl vyhovuje. Aj na Slovensku je vytvorená veľká komunita karavanistov, ktorí si navzájom pomáhajú, podporujú sa, nezávidia si a naozaj si doprajú.
Čo je vašou hlavnou pracovnou náplňou?
Som majiteľka, konateľka a zakladateľka dnes už rodinnej firmy, postupne odovzdávam pozície a skúsenosti svojim dvom synom – nasledovníkom. Naplno sa ešte venujem ekonomike a personalistike v našich firmách a prizerám na ich chod.
Čo máte na svojej práci najradšej?
Jedinečnosť a kreativitu celého pracovného tímu. Ale to naj … „spokojnosť zákazníka“, keď mu odovzdávame prestavané obytné auto podľa jeho predstáv a želaní. A to je vďaka mojim zamestnancom- úžasnému tímu ľudí, ich umu a ich šikovným rukám.
Vaša firma sa zaoberá prestavbami skriňových dodávok na obytné automobily. Čo si pod tým môžeme predstaviť?
V posledných rokoch sa požiadavky karavanistov menia a momentálne je trendom, mať čoraz menšie obytné autá, aby bolo možné sa s nimi dostať takmer kamkoľvek. Stále to však musí byť auto obytné a teda potrebuje priestor na zabudovanie všetkého potrebného. A skriňové dodávky to spĺňajú do bodky. Kompaktné rozmery, výborné jazdné vlastnosti, stabilita a v neposlednom rade nenápadnosť. Takže jednoduchá odpoveď by mohla byť, že je to interiér obytného auta, vložený a zabudovaný do skriňovej dodávky. Samozrejme, že je to ale komplikovanejšie a v našom prípade dokonca pri každom aute vyrobené na mieru prispôsobené požiadavkám zákazníka.
Čo je potrebné k tomu, aby sa dali dodávky prerobiť na obytné automobily?
Z legislatívneho hľadiska je potrebné mať rôzne povolenia, certifikáty, odborne vyškolený personál ľudí, pretože obytné auto ako súčasť cestnej premávky musí spĺňať veľmi veľa nariadení a noriem. Musíme si byť istí, my aj naši zákazníci, že obytné auto je úplne bezpečné ako pri cestovaní, tak aj pri kempovaní. Bezpečnosť je prvoradá! Z výrobného hľadiska sú určite najdôležitejší ľudia, ktorí sa podieľajú na výrobe. Výrobný proces je veľmi zložitý a je potrebné mať skúsený, odborný a zladený tím. Od obchodníkov a konštruktérov pri plánovaní a jednaní so zákazníkmi, cez zásobovačov, nákupcov a skladníkov pri zabezpečovaní materiálu, až po montážnikov vo výrobe, ktorí fyzicky svojimi šikovnými rukami prestavujú dodávky na obytné autá. Fakt, že sme na Slovensku jediný výrobca tohto druhu len potvrdzuje, že my taký tím máme.
V súčasnosti chcú mnohí mladí ľudia čo najmenej robiť a čo najviac zarobiť. Aká je vaša osobná skúsenosť s podnikaním?
Z pohľadu zamestnávateľa a zamestnanca musím povedať, že po odborných profesiách je už dlhšiu dobu veľký dopyt a nedostatok stolárov, čalúnnikov a pod. Samozrejme, že pri dlhodobo rastúcich cenách a zvýšených nákladoch na život, každý uchádzač o zamestnanie prichádza s vyššími nárokmi na mzdu. Je pravda, že mladší uchádzači majú predstavu o možno 5-6 hodinovej pracovnej dobe, 4 dni v týždni, ale takto to v našom podnikaní zatiaľ nefunguje. Nemôžeme byť všetci influenceri, YouTuberi a pracovať z domu už spomínaných pár hodín. Avšak som ochotná dať požadovanú vyššiu mzdu zamestnancovi, v rámci možností firmy za predpokladu, že si svoju prácu vykonáva odborne, zodpovedne, načas a v 100 % kvalite. Žiaľ, často krát sa stretávam aj s tým, že pracovná morálka a pracovné návyky – nie sú u každého tou silnou stránkou.
V čom to majú slovenskí podnikatelia u nás náročné?
Och, to je otázka ťažká. Budem sa snažiť odpovedať pozitívne, odhliadnuc od pandémie a následných kríz. Pri exporte v porovnaní s inými krajinami sú u nás omnoho komplikovanejšie úradné procesy. Ak potrebujete u nás niečo vybaviť, musíte byť pripravený na dlhšie čakacie doby, a množstvo dokladov o ktorých často počujete prvý krát. Naši zahraniční partneri to len ťažko chápu. Na opačnej strane sme nadnárodnými finančnými inštitúciami (aspoň v našom odvetví) stále braní ako východoeurópska krajina, ktorá je v ich očiach riziková. Preto sme veľmi znevýhodňovaní oproti európskej konkurencii a všetky obchody si musíme financovať sami z vlastných zdrojov. Je takmer nemožné mať na sklade 50 – 100 áut, aby si mohol zákazník pozrieť a vybrať auto, ktoré mu najviac vyhovuje, tak ako u našej európskej konkurencie. A tak naši slovenskí zákazníci kupujú autá u iných v zahraničí.
Do podnikania ste zahrnuli aj synov. Ako doma efektívne riešite spory prinesené z práce? A naopak – v čom je výhoda podnikania s rodinou?
Práve tento rok oslavujeme 25. výročie založenia našej firmy, je to štvrťstoročie môjho života, ktoré som celé darovala firme. Áno, obaja synovia pracujú vo firmách už viac ako 18 rokov, starší Ľubko ako riaditeľ obchodu a mladší Miško ako riaditeľ výroby. V podnikaní pri dvoch generáciách sa nie vždy stretnete v rovnakých názoroch. Kedysi sa problémy prenášali aj do rodiny. Ako synom pribúdajú roky, zhodli sme sa, že na rodinných akciách a v súkromí nebudeme riešiť prácu. Som rada, že sa nám to darí, hlavne v tomto ťažkom období. V čom je výhoda podnikania s rodinou? „Som šťastná, že mám takých nástupcov, veľmi šikovných a slušných synov“, to je to najúžasnejšie a najkrajšie čo sa mi mohlo v živote stať. Je to rozbehnutý vlak treba ho zdokonaľovať, zveľaďovať, inovovať. Verím, že toto moje dielo a myšlienku zachovajú a budú v tom pokračovať aj vnuci a ďalšie generácie.
Hlasujte za svoju favoritku v ankete Slovenka roka 2023 formou SMS a vyhrajte na týždeň luxusný karavan od spoločnosti Turčan – Auto
Hlasovať môžete tu: https://www.slovenkaroka.sk/hlasovanie/