Ozdraveniu verejných financií by mohlo pomôcť aj zavedenie dvoch nových daní. Išlo by o spotrebnú daň zo sladených nápojov a daň za vonkajšiu reklamu.
Zdaňovanie sladených nápojov by štátnemu rozpočtu mohlo už v roku 2025 priniesť 240 miliónov eur a vonkajšej reklamy 10 miliónov eur. Tieto dve opatrenia sú súčasťou balíka návrhu konsolidačných opatrení, ktoré predstavila úradnícka vláda Ľudovíta Ódora.
Po vzore Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) a Európskej komisie odporúča rezort financií zohľadňovať gramy cukrov na 100 militrov nápoja. Uvažuje pritom o hranici 7 gramov na 100 mililitrov obsahu, od ktorého sú zdaňované sladené nápoje. Sladené nápoje vrátane džúsov s obsahom cukru od 7 gramov na 100 militrov by sa mohli zdaňovať sumou 40 centov za jeden liter nápoja. Na sirupy by sa vzťahovala sadzba 2,40 eura na liter.
Tento krok rezort financií zdôvodňuje tým, že výskyt obezity či ďalších neprenosných chorôb súvisiacich so stravou sa celosvetovo neustále zvyšuje. Preto je naliehavo potrebné zaviesť účinnú reakciu na zníženie ich výskytu. Medzi dostupné možnosti politík overených praxou patrí práve zavedenie daní z nápojov sladených cukrom. Zdanenie sladených nápojov je podľa ministerstva nástroj využívaný v mnohých krajinách sveta a podobne ako pri iných spotrebných daniach zabezpečuje aj zvýšenie daňových príjmov. Zavádzanie dane zo sladených nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).
Druhou novou daňou by mohla byť daň za vonkajšiu reklamu. Základom dane by bola plocha reklamy v metroch štvorcových. Daňovník by sa hierarchicky určoval podľa princípov: vlastník reklamného zariadenia, vlastník nehnuteľnosti, na ktorej je reklamné zariadenie umiestnené, samotný inzerent. Sadzbu by si určovala obec s určitým stropom stanoveným v zákone za každý deň umiestnenia reklamného zariadenia. Zdanilo by sa pritom aj dočasne umiestnené reklamné zariadenie. Strop je podľa ministerstva financií dôležitý z dôvodu, aby sadzba určená obcou nebola preexponovaná tak, že by bránila subjektu podnikať.
Prehnané umiestňovanie vonkajšej reklamy podľa ministerstva spôsobuje negatívnu externalitu pre obyvateľov v podobe tzv. „reklamného smogu“. Naviac, častokrát sú tieto reklamy staré, poškodené a neaktuálne. Zavedenie dane za vonkajšiu reklamu by podľa rezortu motivovalo vlastníkov reklamy k efektívnejšiemu využívaniu týchto priestorov, odstraňovaniu starých a poškodených reklamných banerov.