Nadšené pedagogičky Hana Dugová a Viktória Čerňanská sa s malou dušičkou pustili do veľkého projektu. Verili, že sa im podarí priniesť medzi deti láskavý prístup, ruka v ruke s radosťou z tvorby. Ako to už pri poctivých projektoch býva, dnes žnú ovocie spoločne s množstvom spokojných detí v centre kreatívneho vzdelávania ENJOY creativity v Ivanke pri Dunaji.
Medzi hlavné myšlienky centra patrí objavovanie, spolupráca, učenie kritického myslenia, rešpektovania rôznorodosti, vnútorná motivácia. Mnohokrát ich neovládame ani my dospelí. Ako sa vám darí naučiť ich už maličké deti?
Hana Dugová: Pracujeme s deťmi od dvoch rokov v adaptačnom programe Brikáčik. Detičky ho navštevujú tri alebo päťkrát do týždňa, doobeda. Učia sa pomaličky odpútavať od rodičov. Je to výborný program aj na to, aby potom škôlka a veľký kolektív nebol pre nich tak veľký skok. Po čase presne vedia, čo bude počas dňa nasledovať. Dodáva im to istotu v priestore a vedia, na čo sa môžu tešiť.
Viktória Čerňanská: Ďalším srdcovým projektom je ENJOY school – komunitná škola. V súčasnosti máme skupinky nulťákov, prvákov a druhákov. Aj tu uprednostňujeme malý kolektív do desať detí, čo je výborné pre pedagóga, ktorý sa vie individuálnejšie venovať potrebám detí. Zároveň deťom navodzujeme príjemné a takmer domáce prostredie. S rodičmi pravidelne komunikujeme o tom, ako dieťa napreduje. Deťom sa snažíme prinášať čo najefektívnejšie metodiky výučby rôznych predmetov. Matematiku vyučujeme Hejného metódou, ktorá je orientovaná na hľadanie a riešenie úloh. Úlohou pedagóga je okrem zadávania úloh deti aj povzbudzovať v hľadaní odpovedí a organizovať medzi nimi diskusiu. Vo výučbe radi používame najrôznejšie pomôcky, medzi ktoré neodmysliteľne patrí LEGO s motorčekmi, keďže deti sú v tomto veku prirodzenými objaviteľmi. Špecialitou nultého ročníka je okrem iného získavanie pred-čitateľských zručností tréningom fonematického uvedomovania podľa Eľkonina.
Aké detské krúžky ponúkate?
Hana Dugová: Máme krúžky v oblasti STEAM, a to robotiku, programovanie hier, multimediálne umenie či spomínanú matematiku podľa Hejného.
Viktória Čerňanská: V rámci krúžku multimediálneho umenia čoskoro vytvoríme aj vlastný časopis. Deti sa tam učia vytvárať vlastné komiksy, ale aj stopmotion videá. Zaujímavosťou nášho centra sú jednoznačne zvieratá, ktoré sú jednak prirodzenou súčasťou Brikáčika a ENJOY school, no deti sa s nimi môžu stretnúť aj na denných táboroch či na krúžku zoológie. Zvierací kamaráti nás učia láske, rešpektu a porozumeniu. Deti získavajú zodpovednosť, učia sa, ako sa majú o ne starať, odpozorovať reč tela zvierat, ako im porozumieť a akceptovať odlišnosti.
Učíte deti kritickému mysleniu. Vysvetlite nám to bližšie…
Viktória Čerňanská: Učíme ich, ako zháňať informácie, kriticky zvážiť, či sú relevantné, a ako z nich následne vytvárať vlastné projekty. Od prvého ročníka sa deti na tabletoch učia programovať, čím ich meníme z pasívnych užívateľov na tvorcov. Už takéto malé deti potom prirodzene vnímajú napríklad súradnicový systém, percentá či uhly a samotnú logickú postupnosť krokov.
V čom je podľa vás centrum ENJOY creativity špeciálne?
Viktória Čerňanská: Snažíme sa pre deti vytvárať prostredie, kde sa cítia prijaté ako doma. Až vtedy, keď sa dieťa cíti komfortne, bezpečne a prijato, sa dokáže učiť a tvoriť s radosťou. Láskavý a empatický prístup je základom. Vážime si rôznorodosť a ľudia to vnímajú. Deti neškatuľkujeme a pokiaľ sa vedia zapájať a spolupracovať, môže byť každé z nich obohatením nielen pre ostatné deti, ale aj nás pedagógov. Nerobíme žiadne rozdiely. Každý má právo mať radosť z učenia, cítiť sa začlenene a spoznávať svet.
Okrem ENJOY creativity sa venujete aj detskému folklórnemu súboru Lastovička, v ktorom sa učia deti tancovať už od troch rokov. Pocítili ste ako bývalé tanečnice potrebu posunúť radosť z pohybu ďalej?
Hana Dugová: Obe sme si prešli rôznymi folklórnymi súbormi. Cez Vienok, Ekonóm, Studienku, Dolinu, TS Partia. Takisto sme si obe spravili aj kurzy výučby ľudového tanca, aby sme vedeli deti správne technicky učiť. Ide o hravú metodiku profesora Lévaia z Budapešti. Učí tanec pomocou hier, prekážkových dráh a rôznych aktivít v pohybe. Je to pedagogika, ktorá vyplynula z potrieb tanečných pedagógov.
Viktória Čerňanská: Ja som si spravila aj certifikát kondičného trénera a začala som sa viac venovať funkčnému tréningu. Dôkladný funkčný tréning, základná pohybová príprava a správne držanie tela sú veľmi dôležité pre správny vývin nielen mladých tanečníkov.
Lastovička a ENJOY creativity majú mnoho spoločného. Okrem vás zakladateliek je to aj hravý prístup k vzdelávaniu.
Viktória Čerňanská: V zásade je jedno, či náš mozog spracováva učenie pohybu či vedy a techniky, písania, alebo čítania. K tomu, aby v mozgu vznikali správne prepojenia, prichádza u detí obzvlášť mladšieho veku najlepšie a najčastejšie hrou, pri ktorej je aj radosť a motivácia podstatne väčšia. Folklórny tanec vznikal prirodzene z ľudu. Vedieme ich k rôznym improvizáciám, vďaka čomu sú zvyknuté spracovávať krízové situácie. Ľudový tanec je komplexný v tom, že nevnímate iba pohyb svojho tela, ale aj celý priestor, všetkých navôkol, hudbu a aktívne sa doň vkladáte spevom a dramatickým umením.
Hana Dugová: Je to síce zdĺhavejšia cesta, ale o to s lepšími výsledkami. Ide nám o to, aby sa deti hýbali, aby sa niečo nové naučili a hlavne, aby ich to bavilo. Keď to dáte do jedného balíčka, na javisku to hneď vidno. Raz nám napríklad vypadla hudba na vystúpení a deti s tým nemali problém, nespanikárili, veselo si dotancovali, čo mali. Sú zvyknuté vedieť sa vynájsť.
Nevyčleňujete z kolektívu ani deti s poruchou, napríklad ADHD.
Viktória Čerňanská: Ľudia s ADHD či autisti sú neodmysliteľnou súčasťou spoločnosti a o mnohých ani netušíme. V súčasnosti je diagnostika včasnejšia, čo umožňuje nám pedagógom, rodičom, ale aj samotným deťom lepšie pochopiť seba samých, čím odpadáva stres a frustrácia z neúspechov či vyčlenenia.
Hana Dugová: Komunikujeme otvorene spoločne s rodičmi, ako s deťmi doma pracujú, navzájom si vymieňame skúsenosti tak, aby bolo dieťaťu čo najlepšie. Niekedy môže náš tréning pôsobiť ako čistý chaos, no má svoje pravidlá, ktoré deti neprekračujú. U mňa osobne tanec predstavoval únik pred realitou a povinnosťami. Vedela som sa tam vyskákať, zasmiať, vytancovať, uvoľniť a opadol zo mňa všetok stres z každodenných povinností.
V poslednom období v spoločnosti rezonuje téma šikany, venujete sa jej s deťmi aj vy?
Viktória Čerňanská: Tému veľmi citlivo vnímame a dôsledne riešime prostredníctvom všetkých programov. Častokrát nás oslovia rodičia práve s tým, že mali v predchádzajúcom kolektíve veľké problémy so šikanou, a to nielen zo strany spolužiakov, ale aj pedagógov či iných rodičov.
Hana Dugová: Samozrejme.Hovoríme si s deťmi, že je v poriadku byť iní a nemusíme sa všetci povinne navzájom zbožňovať, no je dôležité spolu vzájomne vychádzať.
Aké najväčšie úspechy ste s Lastovičkou dosiahli?
Hana Dugová: Vystupovali sme na Vajnorskom širáčiku, kde nás pozvalo OZ Podobenka z Vajnor. Zúčastnili sme sa na Medzinárodnom festivale detských folklórnych súborov v Bratislave a vystupovali sme dvakrát aj na Slovenskom dni kroja v Banskej Bystrici. Pravidelne vystupujeme na Májovici či na hodoch v Ivanke pri Dunaji, v rámci váľania mája a na jeseň v rámci Katarínskej zábavy, no organizujeme aj vlastnú akciu Tanečný domček s Lastovičkou. Tento rok sa ešte tešíme na Ivanské Vianoce. Keďže nám aj krásne nasnežilo, bude to mať špeciálnu atmosféru. Len aby to dovtedy vydržalo (úsmev).