Šokujúce zistenia v reedukačných centrách nemožno len tak zamiesť pod koberec. My sme dali možnosť vyjadriť sa riaditeľkám RC Trstín i RC Zlaté Moravce, no obe to odmietli. Oslovili sme preto odborníka zvonku – PhDr.Radoslav Tóth, PhD. pôsobí ako sociálny pedagóg na strednej škole v Leviciach, pričom v jeho kompetencii je aj prevýchova študentov.
Prejdem hneď k závažným zisteniam, ktoré zistila Generálna prokuratúra. V RC Vráble vychovávateľka zbila chlapca, a to tak silno, že na hlave mal stopy po bitke. Útokov bolo viacej, jeden vyšetruje kriminálna polícia, zvyšné vyhodnotili ako priestupok. Čo na to vravíte?
Každému dieťaťu sa má dostávať náležitá starostlivosť, ochrana a má sa dbať a dozerať na rešpektovanie jeho práv. Zastrešuje to Deklarácia práv dieťaťa a Dohovor o právach dieťaťa. Fyzický útok na dieťa určite nie je v poriadku. Takýto prejav správania zo strany vychovávateľa môže mať na dieťa negatívny vplyv aj zo sociálno–pedagogického hľadiska. Nevhodný prístup k dieťaťu sa môže do značnej miery na ňom podpísať. Konkrétne na jeho prospechu v škole, na dochádzke, ako aj na sociálnych interakciách a následne v profesijnom živote. Pre každé dieťa je veľmi dôležitý pozitívny prístup, pozitívne prijatie a v neposlednom rade je dôležité to, aby dieťa malo pocit, že je chcené.
V RC Čerenčany zistili sexuálne zneužívanie medzi dievčatami. Dotknuté dievča po tomto incidente premiestnili do RC Trstín, no tam sa znova stalo obeťou. Človek je šokovaný, čo sa to deje za bránami prevýchovných ústavov.
Ide o skutočnosti, ktoré by sa určite nemali stávať za bránami žiadneho zariadenia. Takéto nepríjemne zážitky majú negatívny dopad na psychiku detí. Po zistení týchto skutočností je veľmi dôležité dbať na psychologickú starostlivosť tak poškodených, ako aj aktérov. Dbať na to, aby sa podobné incidenty už neopakovali. U dieťaťa, ktoré je obeťou, môžeme očakávať v budúcnosti stres, nepokoj a problémy pri nadväzovaní nových kontaktov. Netreba zabudnúť na citovú oblasť obete, kde je vysoká pravdepodobnosť, že dieťa v dospelosti bude mať problém pri nadväzovaní partnerských vzťahov a vôbec problémy pri zakladaní si rodiny. Nepríjemné zážitky v dieťati môžu rezonovať niekoľko rokov a často sme svedkami situácií, že dieťa sa nepríjemných spomienok celkom nezbaví ani v dospelosti.
V RC Bystričany zase došlo k sexuálnemu zneužitiu chlapca. Dvaja chovanci tu sexuálne zneužili tretieho – ich spolubývajúceho. Už sú obvinení a skončili vo väzbe. Zneužitý mladík sa lieči na psychiatrii. Zlyhali podľa vás noční vychovávatelia?
Ťažko povedať či zlyhali noční vychovávatelia. Kompetencie, respektíve povinnosti „nočnej zmeny“ vo väčšine prípadov nie že umožňujú, ale priam vyžadujú pravidelnú kontrolu klientov aj v nočných hodinách, v stanovených časových intervaloch, čiže takáto kontrola je v poriadku.
Generálna prokuratúra upozorňuje, že tých prípadov sexuálneho násilia je veľa, nejde o jede, dva prípady. Ako sa „pracuje“ s mladistvými, ktorí sa dopustia sexuálneho násilia? Aké sú postupy na ich prevýchovu? Sú úspešné?
Riešením je prevencia. Prevencia, kedy sa klientom vysvetľuje, prečo je dôležité viesť aj v tomto smere slušný život. Prevencia by sa mala uskutočňovať niekoľkokrát za rok v určitých časových intervaloch. Pretože v tomto prípade určite jedno „sedenie“ stačiť nebude. Dôležité je v rámci prevencie hovoriť o tom, čo môže agresorom spôsobiť takéto nezodpovedné správanie v budúcnosti. Treba ale povedať, že veľkú úlohu zohráva mentálna výbava klientov. Mnohí si napriek dobre mieneným radám svoje správanie neuvedomujú. Ďalší prípad sú klienti, ktorí takéto prejavy správania považujú za „normálne“. Nevidia na tom nič zlé, pretože tieto „zlozvyky“ si preberajú zo svojho prirodzeného, čiže domáceho prostredia.
Jozef Mikloško, komisár pre deti, si kladie otázku, či musíme mať polepšovne? Musia sa deti a tínedžeri prevychovávať takýmto spôsobom, v inštitúcii, odtrhnutí od domova, rodičov? Nie je vhodnejšia ambulantnú forma prevýchovy?
Je veľmi ťažko posudzovať a vyjadrovať sa k tomuto problému celoplošne. Ideálny scenár je, že aj keď sa u dieťaťa vyskytnú nežiaduce prejavy správania, tak rodičia by sa mali v zárodku snažiť eliminovať takéto prejavy. K tomu, samozrejme, je ale potrebná a žiaduca mentálna výbava samotných rodičov a vyhovujúce, prospešné sociálne prostredie, v ktorom dieťa vyrastá. Realita je ale často iná a ten potrebný základ v rodinách často absentuje. Dieťa potom veľmi rýchlo preberá zlé a nesprávne vzory priamo z domáceho prostredia a jediným riešením je práve umiestnenie dieťaťa v zariadeniach podobného typu. Ideálne by bolo uskutočniť zmenu v správaní v domácom prostredí, ale to je často prakticky nemožné. Táto záležitosť je plne v kompetencii úradov práce sociálnych vecí a rodiny, konkrétne oddelenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Čo robí sociálny pedagóg
* sociálny pedagóg na škole „rieši“ žiakov ohrozených sociálno-patologickými javmi, napríklad drogovo závislých
* vykonáva sociálno-pedagogickú diagnostiku študenta a prostredia, v ktorom žije
* zameriava sa tiež na prevýchovu jednotlivých žiakov a prevenciu pred sociálno-patologickými javmi