Horská záchranná služba (HZS) v spolupráci s poisťovňou Generali predstavili novú funkciu Anjel strážny v aplikácii HZS. Tá umožní záchranárom rýchlejšie a efektívnejšie lokalizovať osoby počas záchranných a pátracích akcií, a to aj v prípade, že už nie sú schopné zavolať si pomoc sami. Aplikácia HZS, ktorá je v prevádzke už štvrtý rok, má viac ako 167-tisíc používateľov a pomohla pri stovkách prípadov.
„Ak sa ocitnete v ťažkostiach a máte aktivovanú funkciu Anjel strážny, vaši blízki alebo záchranári budú vedieť ihneď určiť vašu poslednú známu polohu a poslať k vám adekvátnu pomoc,“ vysvetlil riaditeľ firmy Medical Information Technologies, zodpovednej za vývoj aplikácie, Filip Maleňák. Riaditeľ HZS Martin Matušek zdôraznil, že najväčším prínosom je rýchlejšia lokalizácia zraneného alebo uviaznutého človeka ešte pred samotným výjazdom. „Až v 90 % prípadov evidujeme, že aplikáciu HZS využívajú hlavne Slováci a česky hovoriaci turisti,“ dodal.
V prázdninovom období hory lákajú množstvo turistov, čo vedie k nárastu volaní na tiesňovú linku. Za prvý polrok 2024 prijali operačné stredisko HZS 1 178 tiesňových volaní, čo je mierny nárast oproti minulému roku. Záchranné akcie sú čoraz náročnejšie, preto sa HZS snaží o ich minimalizáciu dobre pripravenými turistami. Zásahy HZS sa pohybujú v priemere okolo 250 eur, pri náročnejších zásahoch sa môžu vyšplhať na vyššie sumy.