Najnovší prieskum mimovládnej organizácie CEEV Živica poukázal na výrazný pokles dôvery Slovákov v to, že školy adekvátne pripravujú mladých ľudí na budúci život. Kým v roku 2018 viac než polovica respondentov verila, že vzdelávací systém je pripravený čeliť výzvam po roku 2030, dnes si to myslí už len 22 % opýtaných.
Požiadavka na modernizáciu
Respondenti stále častejšie vyjadrujú potrebu aktualizovať učebné osnovy a klásť dôraz na rozvoj kľúčových zručností, ako sú kritické myslenie, komunikácia a spolupráca. Zároveň rastie dopyt po vzdelávaní zameranom na budúce profesie, ktoré budú potrebné v rýchlo sa meniacom svete.
Zmena vnímania ideálneho učiteľa
Prieskum tiež ukázal, že sa mení predstava verejnosti o ideálnom učiteľovi. Zatiaľ čo v roku 2019 väčšina respondentov uprednostňovala mladších učiteľov, dnes je tento názor menej rozšírený. Ideálny pedagóg by mal podľa prieskumu poskytnúť rovnaký prístup ku všetkým žiakom a viesť ich k samostatnému hľadaniu riešení.
Školská reforma a budúcnosť vzdelávania
Nedostatok investícií do vzdelávania a učiteľov sa dlhodobo prejavuje na kvalite výučby. Školy potrebujú zmenu, aby dokázali zaujať študentov a prispôsobiť sa modernej dobe. Nová reforma školstva, ktorá bola testovaná na 39 pilotných školách, má priniesť potrebnú modernizáciu a zlepšiť rozvoj kompetencií učiteľov.
Na dôležitosť učiteľského povolania upriamuje pozornosť už siedmy rok ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska, ktoré je licencovanou súčasťou medzinárodného ocenenia Global Teacher Prize. Zastrešujú ho mimovládna nezisková organizácia CEEV Živica a Komenského inštitút. Aktuálnou laureátkou ocenenia je Michaela Kurucová (pozn.red.: predtým Babejová), ktorá si získala verejnosť a porotu svojim ľudským prístupom a empatiou.
Esenciou kvalitného moderného učiteľa je podľa jej slov schopnosť byť ľudským a dokázať vidieť v každom dieťati výnimočnú ľudskú bytosť. „Dnes nevieme povedať, čomu sa budú naše deti v živote venovať či kde budú pracovať, ale komunikačné zručnosti, kultivovaný prejav, zodpovednosť, čestnosť, proaktivitu, vytrvalosť a trpezlivosť, schopnosť spolupracovať v tíme a podobne, budú potrebovať bez ohľadu na to, akému povolaniu sa budú venovať. Ak budú čestnými, zodpovednými, láskavými a vnímavými ľuďmi, budú zaiste úspešní v osobnom aj pracovnom živote,“ vysvetlila Kurucová filozofiu, ktorou sa riadi počas svojej výučby.
Za najpodstatnejšie počas výučby považuje nájsť, v čom jednotlivé deti vynikajú a ukázať to aj im samotným. „Dieťa si zvnútorňuje to, čo často počúva. A to stmeľuje i kolektív. Ak sa dieťa cíti prijaté, prijíma i ostatných,“ dodáva Kurucová. Hľadanie Učiteľskej osobnosti Slovenska je aktuálne aj tento rok.