18. marca oslavujeme Svetový deň recyklácie, ktorý je pomerne novým sviatkom. Má motivovať ľudí, aby uvažovali nad odpadom, nad tým, čo sa s ním deje, keď ho vyhodíme, koľko ho vyhodíme a či ho vyhodíme do správneho koša. Prieskum startupu Repetito zistil, že Slováci nakladajú s odpadom ekologicky a viac ako polovica z nás ho separuje. A separujú aj naše známe tváre, žijú bezobalovo, bezodpadovo, oblečenie si kupujú vo výpredajoch alebo si ho požičiavajú.
Svetový deň recyklácie pripadá na 18. marca a svoju premiéru mal v roku 2018. Šírenie povedomia o tomto dni vyvracia najrozšírenejšie mýty, že aj tak všetok odpad skončí na skládkach či v spaľovniach alebo že recyklácia je drahá. Zdá sa, že Slováci vrátane našich celebrít dobre vedia, že na týchto mýtoch veľa pravdy nenájdu. Potvrdil to aj prieskum startupu Repetito, ktorý zistil, že viac ako polovica z nás odpad separuje, a to konkrétne odpad z online nákupov, ktoré v poslednom období významne vzrástli.
Možno si ani neuvedomujeme, že nakupovanie negatívne vplýva na zmenu klímy a obsah našich online nákupných košíkov sa mení na obsah smetných košov z krásne zabalených šiat, topánok či kabeliek. „Z nášho prieskumu vychádza, že až 70 % Slovákov zrealizuje online nákup tovaru a služieb jeden- až trikrát do týždňa. Pozitívne je, že čoraz viac Slovákov sa správa zodpovedne k recyklácii a začína si uvedomovať, aký má tvorba odpadu dosah na klimatické zmeny,“ hovorí Ivan Štefina, CEO Repetito, ktorý sa zameral na boj s online odpadom produkciou vratných obalov, ktoré sú stokrát použiteľné, a tak nezaťažujú našu planétu.
Z výsledkov reprezentatívneho prieskumu Repetito na vzorke 1 050 respondentov starších ako 18 rokov tiež vyplýva, že viac ako polovica opýtaných (55 %) obaly zahadzuje do separovaného odpadu. Skoro štvrtina opýtaných (24 %) ďalej využíva obalové materiály, napríklad na uskladnenie vecí. Viac ako 13 % opýtaných obaly hromadí a neskôr separuje. Prostredníctvom komunálneho odpadu sa obalových materiálov zbavuje 7 % opýtaných. Zvyšné percento využíva obaly na kreatívne projekty či domáce dekorácie.
Separovanie je dôležité aj pre trojnásobnú mamu a herečku Kristínu Tormovú. „Snažíme sa nakupovať v bezobalovom obchode, čo nám nie vždy vychádza. Ovocie a zeleninu máme počas sezóny od lokálnych farmárov, mäsa nejeme ani zďaleka toľko, ako kedysi. S radosťou som si nedávno kúpila ročnú električenku a autom jazdím minimálne, veľa chodím aj pešo a na bicykli. Desiate pre deti balíme do krabičiek, používame plátenné tašky.“
Priznáva však, že aj ona je občas neekologická a deťom nakupuje vo fast fashion obchodoch. Sama mala vlastnú módnu značku, ale podnikanie bolo neudržateľné. V jej rodine sa snažia separovať odpad a len výnimočne používajú jednorazové obaly. „Deti ani nevedia, že by sa odpad mohol netriediť. Nekupujeme ,blbosti‘ a radšej šetríme na niečo zážitkové či udržateľné,“ hovorí Kristína.
Pre vicemiss Slovensko a dvojnásobnú mamu Mirku Luberdovú sú udržateľný život, ekologický prístup a recyklácia úplne prirodzené. Ako žena, ktorá sa pohybovala v oblasti módy, vníma, že dnes je jedným z najvypuklejších problémov veľká konkurencia fast fashion a enormný nárast online nákupov lacného oblečenia, a teda aj odpadu. Jej cesta k zdravému a udržateľnému životnému štýlu bola spočiatku veľmi bolestivá, pretože sa začala v čase, keď jej synovi Riškovi v roku a pol diagnostikovali leukémiu. Verila, že zdravou a lokálnou stravou pomôže malému telíčku oslabenému náročnou chemoterapiou.
„Zamerala som sa na čerstvé, organické a nutrične bohaté potraviny, aby som synovi poskytla všetky dôležité živiny. Dávala som mu veľa strukovín na rôzne spôsoby, pohánku, quinou, bataty a, naopak, obmedzili sme zemiaky, ryžu a cestoviny,“ spomína Mirka na obdobie, ktoré nakoniec znamenalo pre syna vyliečenie a pre celú rodinu začiatok zdravého a udržateľného života. Dnes svojimi receptami inšpiruje ľudí, aby varili racionálne, nevytvárali odpad a neplytvali potravinami.
Babsy Jagušák je známa tým, že sa zameriava na propagovanie udržateľnej módy, kriticky poukazuje na fast fashion, pričom otvára aj témy súvisiace s ochranou životného prostredia.
„Svet sa digitalizuje a ľudia robia čoraz viac transakcií online. Obalové materiály, samotná distribúcia aj kuriérske služby sú pálčivou témou a je určite dôležité, aby zákony nezaostávali za dynamickým vývojom e-commerce,“ hovorí Babsy Jagušák. Tá si už roky buduje udržateľný šatník, v ktorom sú veci od rôznych slovenských a českých dizajnérov a značiek, kúsky zo second-handu a swapov. Aj vo svojej rodine uplatňuje prvky udržateľného správania.
„Na narodeniny a na Vianoce dostávajú naše deti len po jednom darčeku, maximálne dva. Vyberiem hodnotnejšiu a kvalitnú vec, napríklad kolobežku, na ktorú sa po pár eurách skladá celá rodina. Aj oblečenie dedia veľakrát po dvoch starších sesterniciach alebo bratrancoch. Platí pravidlo, že keď niečo nové príde domov, musí aj niečo odísť. Takýmto spôsobom sa vyhýbame zhromažďovaniu a dvakrát si rozmyslíme, či nám novú vec naozaj treba,“ hovorí Babsy.