Ako sa zmenilo bankovníctvo za 35 rokov pracovnej kariéry vo finančnom sektore? Akým výzvam čelia banky Slovensku a v čom sú lídrom? Nielen na to sme sa pýtali Mileny Koreňovej, výkonnej riaditeľky Slovenskej bankovej asociácie.
Prečo ste sa rozhodli pre svet financií?
V detstve som túžila stať sa módnou návrhárkou (smiech). Keďže som viac inklinovala k prírodným vedám, rodičia mi poradili študovať ekonómiu, ktorá ma naozaj zaujala. Myslím, že to tak malo byť a ak by som vedela čas vrátiť späť, nemenila by som.
Je náročné byť ženou v bankovníctve?
Každá manažérska pozícia je podľa mňa náročná, vyžaduje si „celého človeka“. Je to zúročenie všetkých zručností a znalostí. V oblasti bankovníctva pôsobím prakticky celý svoj profesijný život, pričom každú pracovnú výzvu som vnímala ako možnosť naučiť sa niečo nové. Nemala som pocit, že by som to ako žena manažérka vo finančnom sektore mala iné, ako ženy manažérky pôsobiace v iných odvetviach.
Ak by ste mali spomenúť niektoré míľniky a úspechy, na ktoré ste hrdá, ktoré by to boli?
Mala som šťastie, že som bola v správnom čase na správnom mieste, ale možno naozaj šťastie praje pripraveným.(Smiech) Počas mojej 18-ročnej bankovej kariéry v Národnej banke Slovenska na rôznych pracovných pozíciách som bola pri budovaní centrálnej banky, pri výmene československej koruny za slovenskú korunu, bola som zodpovedná za výmenu slovenskej koruny za euro, za budovanie medzibankového platobného systému a zapojenie do európskeho medzibankového platobného systému. Ako vrchná riaditeľka som bola členkou Bankovej rady Národnej banky Slovenska v rokoch 2005 až 2010. Na skutočnosť, že som druhou ženou z vnútorných radov banky, ktorá sa počas 30-ročnej histórie NBS stala členkou bankovej rady, som hrdá.
Počas svojej kariéry ste zostali vo finančnom sektore. Aký je váš recept na úspech pre ostatných?
Byť profesionálom v tom, čo robíte, učiť sa nové veci, vedieť rozlíšiť podstatné od nepodstatného, zvládať stresové situácie a vedieť akceptovať zmeny. Mať dostatočný prehľad vo viacerých oblastiach, aby ste témy a informácie vnímali v širších súvislostiach. Vedieť si vytvoriť efektívny pracovný kolektív a nezabúdať oceniť nadštandardné výkony jeho členov.
Už takmer dekádu vediete Slovenskú bankovú asociáciu. Aké plány či zmeny čakajú túto inštitúciu?
Slovenská banková asociácia ako jediná zastupuje záujmy bánk pôsobiacich na Slovensku. Jej kľúčovou funkciou je udržiavať dialóg medzi členmi a diskusiu s vonkajším prostredím. Sme odborným partnerom pre ministerstvá, vládu SR, Národnú banku Slovenska, NR SR, ostatné asociácie a združenia v témach týkajúcich sa bankovníctva. Sme tiež členom Republikovej únie zamestnávateľov a pri presadzovaní svojich záujmov smerom k zahraničiu využívame členstvo v Európskej bankovej federácii a Európskej platobnej rade.
Za takmer dekádu sme klientom bánk priniesli množstvo pozitívnych zmien súvisiacich s reguláciou, legislatívou, digitalizáciou a bezpečnosťou. Umožnili sme napríklad využiť odklad splátok úverov na bývanie počas pandémie koronavírusu, pre utečencov z Ukrajiny sme zjednodušili prístup k platobnému účtu, sprístupnili sme okamžité platby medzi prvými krajinami Európy, zvýšili sme bezpečnosť v platobnej oblasti ako aj ochranu prostriedkov klientov pred podvodmi. Priniesli sme službu payme a vypracovali vzorový ESG dotazník pre banky. Neustále kladieme dôraz na finančné vzdelávanie všetkých vekových kategórií prostredníctvom viacerých aktivít, pretože finančná gramotnosť na Slovensku je na nízkej úrovni v porovnaní s inými krajinami EÚ. Potešiteľné ale je, že mladá generácia je na tom z roka na rok lepšie.
Akým výzvam čelia aktuálne banky na Slovensku a aké výzvy ich čakajú v blízkej budúcnosti?
Za tri dekády si banky prešli modernizáciou vďaka technológiám, ktoré si niekedy nedokázali ani len predstaviť. A dnes si klienti bánk nevedia predstaviť život bez internetbankingu, bankových aplikácií v mobile, platieb smart zariadeniami, vyberania hotovosti z bankomatu a tiež bez okamžitých platieb. Oprávnene môžeme povedať, že digitálna transformácia mení súčasný normál a nastavuje novú trajektóriu bankovníctva budúcnosti. Nový normál bankového sektora budú tvoriť robotika a umelá inteligencia, ako aj nové výzvy v oblastiach bezpečnosti či sociálneho inžinierstva.
Naše banky patria v Európe k lídrom v digitalizácii, významne investujú do tejto oblasti a do ochrany systémov tak, aby mohli svojim klientom ponúkať špičkový servis, na aký sú na Slovensku zvyknutí.
Na schopnosti bánk neustále zlepšovať služby svojim klientom sa môže negatívne prejaviť zvýšenie daňového zaťaženia bankového sektora. A práve zdanenie bánk je jednou z náročných tém, ktorú v asociácii dlhodobo riešime. Poukazujeme na negatívny vplyv zdanenia, ktorý pocítime všetci na Slovensku. Aj podľa Európskej centrálnej banky môžu viesť bankové dane k zníženiu schopnosti bánk poskytovať úvery pre obyvateľstvo a firmy. Situácia na Slovensku je však taká, že mnohí politici karhajú banky za ich ziskovosť. No práve zisky, resp. kapitál bánk, sú hnacím motorom našej ekonomiky.
Je to náročná téma, ktorá si vyžaduje zapájanie odborníkov z oblasti bankovníctva a zároveň aj edukáciu bežných ľudí k základnému fungovaniu bánk či ekonomiky.
Prezradíte svoje najbližšie plány v profesijnom a súkromnom živote?
Počas môjho pôsobenia vo funkcii výkonnej riaditeľky asociácia úspešne napredovala, aj ja osobne som so svojou prácou spokojná a napĺňa ma. Napriek tomu ma moje zdravotné problémy prinútili vážne sa zamyslieť nad mojím ďalším pôsobením v tejto funkcii. Na dôrazné upozornenie kardiológa o nutnosti vyhýbať sa stresom a nadmernej psychickej aj fyzickej záťaži som sa rozhodla ukončiť k 30. júnu 2024 svoje pôsobenie vo funkcii výkonnej riaditeľky.
Teším sa, že budem môcť tráviť viac času s rodinou, priateľmi a venovať sa svojim zanedbávaným záľubám. Na nejaký čas potrebujem „vypnúť“. Plánujem sa venovať milým činnostiam, ktoré blízkym ľuďom zvyknú vyčariť úsmev na tvári (smiech). Po potrebnom zotavení a načerpaní nových síl budem premýšľať o ďalšom pracovnom pôsobení.