Tohoročný 76. Ročník filmového festivalu v Cannes bol mimoriadne úspešný a inovatívny. Lístky sa kupovali už výhradne cez internet. Predošlé roky Covidu, ktoré nás všetkých postihli sú nenávratne preč a festival znovu ožil svojím predošlým čarom. Po celý čas festivalu je však prísne chráneným mestom s množstvom policajtov.
Je najväčším cosmopolitným miestom, kde sa stretávajú tvorcovia filmu a jeho fanúšikovia z celého sveta. Podaktorí tu priplávali aj na svojich jachtách. Tento rok rekordných 13 500 akreditovaných novinárov a hostí zapĺňali denne kinosály.
Do súťaže bolo zaradených 21 filmov z čoho 7 režírovali ženy, čo bolo po prvýkrát v histórii festivalu. V hlavnej premietacej sále Grand Theátre Lumére prebiehali na červenom koberci premiéry a herecké hviezdy predvádzali unikátne róby svetových designerov. Protokol tam vstup bez gala róby a fraku ani nedovoľuje.
V meste je možné stretnúť množstvo elegantne oblečených ľudí, ktorí sa chystali na premiéru, čo vytváralo zvláštnu atmosféru.
Festival zahájil film Jeanne du Barry režisérky a herečky Maivenn, ktorá si zahrala aj hlavnú úlohu milenky kráľa Liusa XV a jej partnerom francúzskym kráľom bol kontraverzný Johnny Depp. Privítal návrat na filmové plátna. Hovoril vo filme vo francúzsky. Po afére s bývalou manželkou sa odsťahoval do Európy a zabudol už na Hollywood. Celé zástupy fanúšikov ho nadšene vítalo, hoci sa ozývala aj kritika k jeho účasti na festivale. Festival konferovala Chiara Mastroianni zo svojou mamou Catherine Denevue. Jej tvár žiarila na plagátoch festivalu. Zlatú palmu za celoživotný prínos filmu dostal tento rok 78 ročný Michael Douglas. Nezabudnuteľný film Indiana Jones znovu ožil a naposledy sa rozlúčil s publikom Harrison Ford po boku Mads Mikkelsena. Najnovší film Pavla Almodóvara, ktorý vytvoril v USA, netradične poňatý western, ktorý hovoril o vzťahu dvoch kovbojov vyvolal mnoho diskusií.
Festival si pripomenul aj známu herečku Bergmanových filmov Liv Ullmann. Snáď najväčší rozruch a dlhé rady divákov – fanúšikov však jednoznačne spôsobil film 80 ročného majstra filmu režiséra Martina Scorseseho – Killers of The Flower Moon. Podľa knihy o vyvražďovaní indiánov v Osage Nation, kde boli náleziská ropy. Neutíchajúci potlesk publika dojal režiséra aj hlavných predstaviteľov filmu dlhoročných spolupracovníkov herca Leonarda di Capria a Roberta de Nira. Zúčastnili sa ho aj pozvní indiáni z tejto oblasti.
Zaujali aj filmy rakúskej režisérky Jessicy Hausner „Club zero“, o výchove súčasnej mládeže a správnemu postoju k stravovaniu a „Asteroid city“ Wes Andersena s hercami Scarlett Johansson, Tom Hanksom, Adrien Brody, Tilda Swinton o vymyslenom príbehu v štylizovanej krajine, kde pristane mimozemšťan. Film „My December“ režiséra Haynessa, v ktorom si zahrala Juliane Moore a Natali Portman, rieši 25 ročný vekový rozdiel mladého chlapca k žene, kde je okolie proti vzťahu.
Boli tu aj historické filmy Firebrand z obdobia vlády kráľa Henricha v Anglicku, Kignapped od M. Bellochia o kradnutí židovských detí s úmyslom obrátiť ich na kresťanskú vieru a filmy z prostredia súčastnej Číny vo filme Jouth, kde mladí robotníci žijú v ťažkých podmienkach.
Minuloročný víťaz Ruben Östlund , ktorý si odniesol svoju druhú Zlatú palmu, za svoj film „Triangel of sadnes“ ako predseda poroty udelil s porotou tohoročnú Zlatú palmu mladej režisérke, tretej v žene – režisérke v histórii tohto festivalu francúzskej spisovateľke a režisérke Justine Triet za film „ Anatómia pádu“, v ktorom rozoberá drámu obvinenia alebo neviny hrdinky zo smrti svojho manžela, ktorú odovzdala známa herecká legenda Jane Fonda.
Hlavnú cenu si odniesol film „The Zóne of interest“ režiséra Jonathana Glazera podľa novely od autora Martina Amisa, /ktorý počas festivalu zomrel/. Zobrazuje privátny život nacistického veliteľa, ktorý si buduje so svojou rodinou vysnívaný dom so záhradou, za múrmi Auschvitzu, kde v peciach zomierajú ľudia. Necháva na divákoch, aby posúdili jeho konanie. Cenu odovzdal známy Quentin Tarrantino.
Cenu za najlepší herecký výkon dostal japonský herec Kōji Yakusho, ktorý hrá umývača toaliet v Tokyu vo filme Wim Wondersa „ Perfect days“. Ráno umýva toalety po meste a potom sa venuje čítaniu kníh, pestovaniu stromov a pozeraním sa na ľudí okolo. Najlepšia herecká ženská cena pre Merve Dizdar z Turecka. Sakamoto Yûji z Japonska dostal cenu za scenár filmu Monster – príbeh 2 chlapcov, ktorí sa vymkli kontrole rodičov. Fínsky režisér Kaurismaki dostal Jury Prize for „Fallen Leaves“. Film o láske dvoch osamelých ľudí, ktorí si hľadajú prácu a cestu k sebe na pozadí vojny na Ukrajine. Cenu za réžiu dostal Tran Anh Hung za príbeh 2 kuchárov dlhoročných partnerov, kde si zahrala Juliette Binochet. Venoval túto cenu svojej manželke jeho – domácej – kuchárke.
Okrem hlavnej súťaže predstavili svoje prvotiny začínajúci tvorci v sekcii Un Certain regard, kde si hlavnú cenu prevzal film: „How to have sex“ od austrálskej režisérky Molly Walker.
Na festivale bolo aj množstvo seminárov a stretnutí. Hlavnou témou bola digitálna budúcnosť vo filme, kde by umelá inteligencia mala zastúpiť v mnohých oblastiach reálnych tvorcov. Vyvoláva sa tým napätie, diskusia o autorských právach, otázky, pokiaľ siahajú ľudské tvorivé myšlienky a nastupujú stroje. Slovensko nemalo tento rok v súťaži zastúpenie.
Autorka: Danica Pauličková