Dnes je štvrtok, 11.august 2022, meniny má: Zuzana
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Chôdza naboso je nový trend nielen v lete, načo si dať pozor?

júl 31, 2022 - 18:00
Aj vám pri pohľade na čerstvo pokosený trávnik napadne, aké úžasné by bolo vyzuť sa a prejsť sa po ňom naboso? Alebo vás už opätky ničia, tak prečo sa jednoducho nevyzuť? Chôdza naboso má mnoho benefitov. Ale nie vždy.
Foto: 
www.istockphoto.com

Iba bez bolesti

„Chôdza naboso je prospešná pre zdravé chodidlo všeobecne, aj keď názory sa v odbornej verejnosti líšia. Pri chôdzi naboso stimulujeme drobné svaly chodidla, úpony, väzy, drobné kĺby chodidla, čo má pozitívny efekt pri formácii klenby - napríklad pri plochonoží u detí,“ hovorí ortopéd MUDr. Jozef Vojtaššák.

„Ak chôdza naboso spôsobuje bolesť, určite ju neodporúčam.“

Dôležitý je povrch

Odkedy aj na Slovensko dorazila módna vlna „barefood“, teda bosých nôh, na ulici môžeme stretnúť reálne bosky chodiacich ľudí, ktorí si to „štrádujú“ krok za krokom bez ohľadu na terén.

„Zo zdravotného hľadiska sú pre chôdzu naboso najvhodnejšie drobné kamienky, piesok a mäkká tráva. Neodporúčam chôdzu na tvrdých povrchoch, ako sú betón, asfalt, podlaha, ani chôdzu po ostrých povrchoch alebo šikmom nerovnom teréne. Chôdza naboso nie je určená na dlhú chôdzu,“ má v tom jasno lekár.

Pozor na zranenia

Dôsledkom chôdze naboso môžu byť aj zranenia a úrazy. Od drobných poranení kože, podvrtnutia až po zlomeniny členkov a drobných kĺbov chodidla. „Pri drobných úrazoch a preťaženiach všetci začíname svojpomocnou domácou liečbou. Sem patrí pokojový režim, vyloženie končatiny na vyvýšenú podložku, chladivé obklady. Aplikovať môžeme aj nesteroidné antiflogistiká, teda krémy, ktoré tlmia bolesť a súčasne aj zápal. Typickým príkladom je krém s účinnou látkou aceklofenak,“ hovorí ortopéd. Jedným z účinných voľnopredajných liekov na bolesti a zápaly nôh je krém Aflamil. „Pokiaľ vidíme, že domáca samoliečba nezmierňuje ťažkosti alebo sa stav zhoršuje, odporúčam návštevu odbornej ambulancie,“ radí MUDr. Vojtaššák.  

ilustracna_foto_nohy.jpg

Foto: 
archív

Bosé nohy a mykóza
Pleseň na nohách sa prejavuje suchou, začervenanou pokožkou a pálením. Najčastejšie sa objaví najprv medzi prstami, postupne ju pozorujete ako zhrubnutú a praskajúcu kožu na okrajoch chodidiel. Dávajte si pozor, kam stúpate bosou nohou najmä na verejných kúpaliskách či wellness a fitness centrách. Dobrou správou je, že keď sa chôdza naboso robí správne – teda na vhodnom povrchu, dodržiavaním hygienických návykov, nohy z chôdze nebolia a človek si túto procedúru dopraje na obmedzený čas –, jeho telo veľa získa. Chodidlá sa precvičia, zlepšuje sa senzomotorika aj koordinácia. Bosá chôdza pomáha odbúravať stres a odporúča sa pri problémoch so spánkom. Tak topánky dole a vychutnajte si chôdzu po najbližšom trávniku!

 

7 vecí, ktoré získate pri chôdzi naboso

  1. Prirodzené zapojenie všetkých drobných svalov a kostí nohy do pohybu
  2. Prirodzenú masáž reflexných bodov
  3. Odbúranie stresu
  4. Lepšiu koordináciu pohybov
  5. Zvýšenú senzomotoriku
  6. Vyregulovaný krvný tlak (vysoký sa zníži, nízky sa zvýši)
  7. Odbúranie stresu a lepší spánok

 

Kde a kedy sa bosej chôdzi vyhnúť?

  • na tvrdých povrchoch (podlaha, betón, dlažba) a na horúcom piesku
  • ak pri chôdzi bolia chodidlá, prsty alebo kolená (spôsobené to môže byť deformitou kostí, kĺbov alebo prstov na nohách). Vtedy je lepšou terapiou vhodná ortopedická vložka do topánok
  • na verejných priestranstvách kúpalísk, bazénov či posilňovní

 

 

- - Inzercia - -