Platforma Kogneo poskytuje vzdelávacie programy pre dospelých a seniorov. O tom, prečo je po päťdesiatke dôležité začať sa učiť práve cudzie jazyky, sme sa porozprávali s jej zakladateľkou Klaudiou Bednárovou.
Ľudia si myslia, že ak do päťdesiatky cudzí jazyk nepotrebovali, tak sa už bez neho zaobídu. No vy vravíte, že je pre nás dobré začať sa ho učiť práve vtedy. Prečo je to tak?
Učenie sa cudzieho jazyka po päťdesiatke paradoxne nie je o tom, aby sme sa dohovorili. Je to o udržaní nášho mozgu v kondícii a o udržaní sa v duševnej pohode. Takýto tréning zlepšuje kognitívne funkcie aj pamäť a pravidelným učením sa je možné oddialiť nástup kognitívneho úpadku súvisiaceho s vekom.
Niekto si však povie – však ja lúštim krížovky a tým si vlastne trénujem svoj mozog. V čom je učenie sa jazyka odlišné?
Čím sme starší, tým viac vecí máme zabehnutých a nachádzame sa v akejsi rutine. Aj pri tých krížovkách. Mozog je veľmi prispôsobivý, a časom si aj to lúštenie hlavolamov jednoducho natrénuje. A keď akékoľvek cvičenie mozgových závitov začne pre nás byť komfortné, už ten správny efekt nemá. Pri učení sa cudzieho jazyka sa zakaždým stretávame s inými podnetmi, neustále musíme reagovať na nové situácie.
Ako spoznáme, že náš mozog naozaj „pracuje“, že sa pri učení precvičuje?
Dôležité je vystúpiť z komfortnej zóny. Keď sa učíme cudzí jazyk, stále niečo nevieme. Kognitívny tréning v skutočnosti ide ťažko, bolí to, stále si niečo nepamätáme a zároveň nevzniká pocit, že niečo vieme. Keď sa učíme cudzí jazyk, máme hneď spätnú väzbu, či to ide alebo nie. Preveruje to sám život, prax, ktorá núti mozog, aby sa nové veci skutočne naučil. A potom aj jeho kvalita s nadobudnutými schopnosťami rastie.
Ako môže učenie sa cudzieho jazyka zvýšiť kvalitu nášho života, ak ho v skutočnosti nevyužijeme?
Keď sa učíme nové veci, náš mozog sa vo všeobecnosti stáva flexibilnejším. Naučí sa rýchlejšie prispôsobovať, a to sa potom prenáša aj do iných oblastí života. Ak sa učíme cudzí jazyk, sme zvyknutí pýtať sa a nevedieť, a pritom to neznižuje naše sebavedomie. Napríklad, nemáme problém opýtať sa v banke, ak niečo nevieme, prípadne nie sme v strese, ak sa stretneme s novou aplikáciou, ktorej nerozumieme.
Ako vyzerajú vaše programy jazykového vzdelávania určené špeciálne pre dospelých vo veku 55+?
Tieto programy sú prispôsobené tak, aby vyhovovali dospelým, ktorí sa chcú učiť a pracovať na sebe, avšak už nie sú pod tlakom trhu práce. Učenie je pre nich skôr príjemná aktivita, ktorou si trénujú mozog. Máme u nás úplných začiatočníkov, ľudí, ktorí už majú nejaký cudzí jazyk zvládnutý, ale aj pokročilých študentov, ktorí k nám chodia zakonverzovať si so zahraničnými lektormi.
Viera Mašlejová
Foto: K. B.