Bratislava má navrhnutú ucelenú sieť hlavných mestských cyklotrás. Základnú sieť tvoria hlavné trasy delené na okruhy a radiály, pričom v jednotlivých mestských častiach je dopĺňaná vedľajšími trasami (inak nazývanými aj spojkami). Okrem toho môžu existovať aj doplnkové trasy, ktoré si budujú firmy a organizácie ako napojenie svojich objektov. Hlavné mesto Slovenska sa snaží stále transformovať na mesto priateľské pre cyklistov. Táto snaha však čelí viacerým výzvam, ktoré brzdia rozvoj kvalitnej a funkčnej siete cyklotrás.
Jedným z hlavných problémov je nedostatočná infraštruktúra. Mesto sa však môže pochváliť niekoľkými cyklotrasami. Hlavné mestské časti s potenciálom pre rozširujúci sa rozvoj cyklistickej dopravy majú zabezpečené priame a plynulé napojenie (s lokálnymi obmedzeniami) na centrum mesta, prípadne prepojenie medzi mestskými časťami. Priamo na centrum mesta s napojením až na okraj mestských častí je napojená Petržalka, najväčšie slovenské sídlisko s relatívne hustou sieťou cyklotrás s vysokým potenciálom a aj súčasným využitím cyklistickej dopravy, Ružinov, či Podunajské Biskupice. S drobnou prekážkou v oblasti Univerzity Komenského je napojená aj Karlova Ves a následne Dúbravka, ostatné mestské časti sú pre denného cyklistu dostupné kombináciou jazdy po už realizovanej cyklistickej infraštruktúre a jazdou po ukľudnených komunikáciách, pričom pripravené projekty dopĺňajú sieť cyklistickej infraštruktúry prevažne v týchto napojeniach.
Treba si nájsť vhodnú trasu
Priebežnou údržbou povrchu existujúcej cyklistickej infraštruktúry v kombinácii s realizáciou nových úsekov cyklotrás dochádza aj k postupnému predlžovaniu siete pohodlnej cyklistickej infraštruktúry. Lokálne nedostatky sa snaží magistrát mesta priebežne upravovať. Práve z dôvodu lokálnych bodových porúch na sieti cyklistickej infraštruktúry a prípadným bodom nespojitosti je dobré, ak si príležitostný, denný cyklista prvý a prípadne aj druhýkrát prejde trasu do práce či školy cez víkend, prípadne iný voľný deň so zníženou intenzitou dopravy, pričom si sám nájde pre seba najvýhodnejšiu cestu s najpohodlnejším a dostatočne bezpečným trasovaním. Vďaka tomu potom ráno pri jazde do práce nemusí v časovom strese riešiť niektoré problematické body na svojej trase. Podobne je vhodné začať s denným dochádzaním do práce v letných mesiacoch, keď je vďaka prázdninovému módu utlmená intenzita premávky.
Najvyužívanejšia cyklotrasa je Dolnozemská ulica
Bratislava spustila v polovici júla nová dátový portál Bratislavy, ktorý prináša kvalitnejšie otvorené dáta o hlavnom meste, prístupné komukoľvek. „Zaujímavé sú aj dáta z cyklosčítačov, ktoré slúžia na monitorovanie počtu prejazdov cyklistov a chodcov vo vybraných lokalitách v rámci siete cyklistických komunikácií na území Bratislavy. Dáta z nich ukazujú napríklad to, že Dolnozemská je dnes najvyužívanejšou cyklotrasou v meste s takmer 80-tisíc cyklo prejazdmi za mesiac jún. Dáta zo sčítačov napríklad tiež ukazujú, že relatívne nová cyklotrasa na Vajanského nábreží už dnes patrí medzi najvyužívanejšie v meste. Kým v marci bolo na nej zaznamenaných obojsmerne viac ako 20-tisíc prejazdov, v júni to bolo už viac ako 42-tisíc. A to nie len cez víkend, ale aj počas pracovných dní – napríklad prvú júnovú stredu ňou prešlo viac ako 2100 cyklistov,“ tvrdí magistrát mesta.
Najbližšie plány mesta sú pre cyklistov pozitívne
V nedávnom období sa vybudovalo niekoľko úsekov, ktoré priamo nadväzujú, alebo budú nadväzovať na už existujúcu sieť cyklistických komunikácií. Ako príklad je možné uviesť hlavný mestský okruh číslo 2 na Vajanského nábreží, nadväzujúci na nábrežnú cyklotrasu z Karlovej Vsi a prepájajúci cyklotrasy na Starom a Novom moste s priamym napojením na centrum cez Štúrovu ulicu. Podobne privádza cyklotrasu od Podunajských Biskupíc na Prístavnej ulici do centra mesta a do Petržalky budovaný úsek na Pribinovej ulici. Medzi ďalšie odovzdané úseky patrí cyklistická infraštruktúra na Košickej ulici, Mlynských Nivách, Podháji, Pod násypom, Račianskej ulici či Hany Meličkovej.
Všetky spomínané úseky tvoria časť siete cyklistických komunikácií, ktoré po finálnom prepojení vytvoria možnosť plynulého spojenia cyklistickou dopravou v rámci celého územia mesta. A čo mesto plánuje realizovať? „V blízkej budúcnosti bude sprevádzkovaných niekoľko úsekov, dopĺňajúcich sieť cyklistických komunikácií. Ide napríklad o združený chodník na Hradskej ulici, prepojenie Viedenskej cesty a Auparku, ochranné pruhy na Račianskej, Hradskej či Tomášikovej ulici. Najdlhším úsekom bude takmer 6 km samostatnej cyklotrasy pozdĺž trasy Petržalskej električky, ktorá spojí Petržalku cez Starý most s centrom, vďaka čomu predpokladáme aj zvýšený záujem o cyklistickú dopravu, a znova to zvýši význam Starého mosta ako najdôležitejšieho priameho dopravného prepojenia Petržalky so Starým Mestom a ostatnými časťami Bratislavy.“
Tipy na najkrajšie cyklistické trasy v okolí Bratislavy
1. Dolnozemská cesta
2. Vinohradnícka cyklomagistrála
3. Stupavský okruh
4. Marianská cyklocesta
5. Cerová dráha
6. Železná studnička – Pod Kačínom – Lamač
7. Figaro – Kamzík
Podpora bezpečnosti
Zvyšuje sa dôraz na bezpečnosť cyklistov. Mnohé mestá zavádzajú zníženie maximálnej rýchlosti pre autá, zavádzajú zóny bez áut a zlepšujú osvetlenie a signalizáciu na cyklotrasách. Aj keď cyklistika v európskych mestách zaznamenala značný pokrok, existuje stále mnoho výziev. K nim patrí potreba prepojenia cyklotrás v rámci miest aj medzi nimi, riešenie konfliktných situácií medzi cyklistami a chodcami či vodičmi áut a zabezpečenie dostatočného financovania pre ďalší rozvoj.
V budúcnosti sa očakáva, že cyklistika bude hrať ešte väčšiu úlohu v rámci mestskej mobility, a to vďaka inováciám ako sú elektrické bicykle a smart technológie, ktoré uľahčia navigáciu a plánovanie trás. Mestá budú naďalej investovať do cyklistickej infraštruktúry, aby znížili svoju uhlíkovú stopu a zlepšili kvalitu života obyvateľov. Cyklistika v európskych veľkomestách prešla významným vývojom a stala sa kľúčovým prvkom v stratégii udržateľnej mestskej mobility. Investície do cyklistickej infraštruktúry nielenže zlepšujú dopravu, ale tiež prispievajú k zdravšiemu a ekologickejšiemu prostrediu pre všetkých obyvateľov. Je zrejmé, že bicykel má v mestách svoje pevné miesto, a jeho význam bude naďalej rásť.