Mnoho z nás rodičov chce svojim ratolestiam pomôcť a najradšej by sme im vystlali život bavlnkou, ale v konečnom dôsledku to môže priniesť viac škody ako úžitku.
Máme doma čerstvého druháka a začiatok školského roka s nami zamával viac, než by sme čakali. Skoré ranné vstávania, príprava výživnej desiaty, spoznávanie nových kamarátov a ich rodičov bola pre celú rodinu úplne nová skúsenosť. A potom to prišlo – povinnosti s domácimi úlohami. Muž má teóriu, že si ich má dieťa robiť samé, ja si tiež nespomínam, že by pri mne rodičia sedeli. Ako to teda naozaj je som sa spýtala odborníčky.
„Každému rodičovi hovorím, že keď dieťa nastúpi do prvého ročníka, akoby sa do školských lavíc vrátil aj rodič. Dnešné deti potrebujú pomoc,“ hovorí Mária Tóthová Šimčáková, detská poradenská a školská psychologička.
Prvákov a druhákov je dobré viesť časom k samostatnosti, k rituálu spojenom s vykonaním povinností. Najlepším riešením je dosiahnuť, aby si dieťa sadlo k úlohám samo a bez zbytočných drám. Tento cieľ si zrejme vytýči každý rodič, ale ako sa k nemu dopracovať?
Hlavne trpezlivosť
Deti na všetko potrebujú čas a tlak na nich spôsobí, že ich môžeme nechtiac odradiť. Dobrá metóda je motivácia, podpora a samozrejme pochvala. Nejde tak o to, ako dobre je úloha spracovaná, ale skôr o to, aby si dieťa k nej nesadalo s nechuťou. Stalo sa nám raz, že syn na mňa zúfalo hľadel a videla som odpor v jeho tvári. Odvtedy si dávam na to pozor, keďže je v škole tretí týždeň a bola by som nerada, aby sa to s ním ťahalo. Na deti platí motivácia. Ak si spraví povinnosti, môžeme ísť von, na tréning, na zmrzlinu.. Nám sa osvedčilo ísť príkladom aj v tomto smere. Vidí nás, keď doma pracujeme a sleduje aj to, ak prácu nestihneme dokončiť a dorábame neskôr. Niekedy aj unavení a podráždení. Vtedy sa rozprávame o tom, ako sa dá týmto stavom vyhnúť. Tým, že rodičia nad dieťaťom neustále sedia a kontrolujú ho, ho však oberajú o návyk k samostatnosti.
Každý sa učí na vlastných chybách, tak nechajme aj naše deti vykročiť svojou vlastnou cestou. Ak bude zle, pribehneme..
Autorka článku
Koľko ideálne riešiť doma domáce úlohy
- Do 3. triedy by to nemalo byť viac ako 30 – 45 minút.
- 4 až 6 ročník – nemalo by to byť viac ako hodinu až hodinu a pol.
- 7 – 9 ročník – minimálne 2 hodiny.
Zdroj: Som rodič a čo s tým? 2
Kritické obdobia učenia
- prvý rok, keď nastupuje do školy – vytvára si pracovné návyky, vytvára si systém, že do školy musí chodiť, má nejaké návyky a povinnosti.
- 5. ročník, keď prechádza na druhý stupeň.
- 8. – 9. trieda a ukončenie základnej školy. Vtedy po nich chceme veľké výkony, aby sa umiestnili na dobrej škole.
- Prvý rok strednej školy, keď si musí zvyknúť na nový systém učenia.
Zdroj: Som rodič a čo s tým? 2