Odkaz Lidla: „Príroda v mnohých prípadoch už dokonalý obal vymyslela, pre ostatné potraviny sú k dispozícii udržateľné a predovšetkým viacnásobne použiteľné obaly.“
Na Slovensku sa ich ročne rozdajú stovky miliónov, a to úplne zadarmo. Mikroténové vrecká. Siahneme po nich automaticky pri každom nákupe, dokonca opakovane. Najčastejšie poslúžia na zabalenie ovocia, zeleniny či pečiva, no niekedy v nich skončia aj jogurty. Stovky ton plastov, ktoré využijeme len na pár minút…
Mnohokrát sa však dostanú do prírody a ich rozklad trvá dlhé desaťročia. Ich používanie vo veľkej miere znečisťuje naše rieky a iné vodné plochy. Máme to doslova vo svojich rukách, nenechajme to plávať! Príroda totiž v mnohých prípadoch už dokonalý obal vymyslela, pre ostatné potraviny sú k dispozícii udržateľné a predovšetkým viacnásobne použiteľné obaly.
Riešenie a plány na úrovni EÚ a Slovenska
Európska únia i slovenské Ministerstvo životného prostredia plánujú vyhlásiť pre mikroténové vrecká stopku. Plán je jasný: „Cieľom je znížiť jednorazové plasty, ktoré využijeme pár minút a vyhodíme,“ povedal podpredseda Európskeho parlamentu Martin Hojsík. Lidl spustil už na jeseň 2020 projekt Nenechajme to plávať. Jeho cieľom je edukovať a motivovať zákazníkov k udržateľnejšiemu nakupovaniu. V prípade, ak mikroténové vrecko naozaj potrebujú, môžu si ho dobrovoľne zakúpiť za jeden cent, ktorý diskont zdvojnásobí a venuje na čistenie slovenskej prírody.
Úsilie a výsledky Lidla
„Každý z nás dokáže prispieť k tomu, aby bola príroda čistejšia a aby taká aj zostala. Denne robíme množstvo rozhodnutí, ktoré si ani neuvedomujeme. Stačí však málo a výsledok bude hmatateľný. Nie vždy je však jednoduché byť zodpovedným človekom, my v Lidli sa v tom našim zákazníkom snažíme pomáhať. Najlepším výsledkom projektu Nenechajme to plávať je pokles spotreby jednorazových mikroténových vrecúšok,“ povedal Slavomír Špánik, obchodný riaditeľ Lidl Slovenská republika a dodal: „Nikdy sme zdarma nerozdávali jednorazové igelitky, zálohovanie plastových fliaš a plechoviek sme testovali dva roky pred spustením systému, dlhodobo sa snažíme odučiť zákazníkov používať jednorazové mikroténové vrecká. Navyše, priebežne upravujeme obaly našich produktov tak, aby boli čo najudržateľnejšie. O zodpovednom používaní plastov teda rozhodne nielen hovoríme.“
REset plastic
Lidl ako súčasť skupiny Schwarz predstavil svoju stratégiu obmedzovania plastov na jar 2018. Ide o komplexný program, ktorý zohľadňuje päť vzájomne súvisiacich prístupov k plastom: obmedzenie, dizajn, recyklácia, likvidácia, výskum a vývoj. Cieľom je znížiť používanie plastov a podpora princípov cirkulárnej ekonomiky.
V rámci stratégie Reset plastic si Lidl stanovil ambiciózne ciele dosiahnuť:
- o 30 % menej plastov do roku 2025 a o 35 % menej do roku 2027 v porovnaní s rokom 2017.
- 100 % obalov produktov našich vlastných značiek bude do roku 2025 maximálne recyklovateľných.
- 25% priemerný podiel plastového recyklátu v obaloch vlastných značiek do roku 2025
Menej plastov – uzavretý kolobeh“.
Pôvodný cieľ zníženia spotreby plastov o 20 % do roku 2025 spoločnosti skupiny Schwarz už vo všetkých krajinách naplnili. Preto si určili ešte ambicióznejší cieľ, a to do roku 2025 znížiť spotrebu plastov v obaloch produktov vlastných značiek o 30 percent a do roku 2027 dokonca o 35 % v porovnaní s rokom 2017.
Všetko podstatné o CSR aktivitách Lidla a tiež jeho nadácie sa dozviete na webe www.spolocenskazodpovednost.sk alebo na oficiálnych profiloch diskontu na sociálnych sieťach. Zapojiť sa do projektov môžete v ktorejkoľvek zo 164 predajní Lidla na Slovensku.
Vždy aktuálne a zaujímavé informácie o spoločnosti Lidl Slovenská republika nájdete na stránkach www.lidl.sk, www.spolocenskazodpovednost.sk a na sociálnych sieťach.