Dnes je pondelok, 05.december 2022, meniny má: Oto
Čas čítania
10 minutes
Zatiaľ prečítané

CASH CLINIC

október 06, 2011 - 17:17
Hľadíte von oknom z kancelárie a máte pocit, že vám život preteká pomedzi prsty? Neseďte so založenými rukami a postavte sa na vlastné nohy! Inšpiráciou vám môžu byť títo mladí úspešní ľudia, ktorí začali podnikať na vlastnú päsť...
Foto: 
Saša Šmidáková (30)
5 rokov v biznise


Hlavná myšlienka
Kaviareň Café Shtoor vznikla približne pred rokom ako výsledok pôvodne nezáväzných rozhovorov medzi kamarátmi. „Spolu s priateľmi sme často nevedeli, kde sa stretnúť pri káve, aby toto miesto spĺňalo naše nároky na prostredie, atmosféru a kvalitu produktov. Tak sme začali koketovať s myšlienkou otvoriť niečo podľa našich predstáv,“ hovorí Martin, ktorý sa dlhé roky venuje reklame. Práve vlastná malá kreatívna agentúra mu priniesla neoceniteľnú skúsenosť, čo znamená založiť vlastnú firmu a dobré zázemie pre to, ako predať shtoorovskú myšlienku zákazníkovi.




Začiatky
„Najväčšie obštrukcie v tomto biznise človeku prinášajú úrady. Z tohto uhla pohľadu sa štátna správa od čias Rakúsko-Uhorska ďaleko neposunula. Kapitál sme dali dohromady vlastný; v našich končinách vám na rozbehnutie firmy žiadna banka peniaze nepožičia. Mali sme to šťastie, že už sme mali iné firmy, ktoré nám jednak tento kapitál priniesli a potom sa v ďalšej fáze dokázali zaručiť za lízingy.“ Mnoho ľudí hovorí, že viacero spoločníkov vo firme je skôr na ťarchu, ale Martin v tom skôr vidí veľkú devízu.



Know-how
„V gastronómii na Slovensku ešte stále nie je štandardom určitá kvalita služieb a prístup k zákazníkovi. Náš koncept bol preto pomerne strohý: poctivosť. Preto robíme domáce limonády, vlastné koláče či sendviče. Naším cieľom je prinášať domácu kvalitu v zmysle kuchýň našich mám a starých mám. K tomu sme pridali pomerne otvorenú komunikáciu so zákazníkom, čo nám umožnili sociálne siete, a tak nám zákazníci odpustili aj nejaké detské chyby v začiatkoch.“ Podľa Martina je v podnikaní najdôležitejší poctivý biznisplán a dôsledný prieskum trhu. „Ak máte dnes dobrý podnikateľský nápad, s najväčšou pravdepodobnosťou vás už niekto predbehol - niekto už niečo podobné skúsil.“



Martina Dulajová (32)
7 rokov v biznise


Projekt: Summer Club Incheba – unikátna piesková pláž uprostred so športovými ihriskami, detským kútikom, bazénom, veľkým barom a terasou  pre všetky vekové kategórie.



Hlavná myšlienka
Summer Club Incheba založila Martina v roku 2009. Bol jedným z projektov jej eventovej agentúry 4events, ktorej sa venuje už sedem rokov. V našom hlavnom meste vtedy chýbali kvalitné strediská, kde by si ľudia mohli v letných mesiacoch oddýchnuť pod holým nebom a pritom sa zabaviť. „Bola to náhoda. Hľadala som v tom období vhodný priestor na letný firemný event, ktorý by bol postavený hlavne na súťažiach a bol by v blízkosti centra mesta. A odrazu som sa ocitla uprostred krásneho veľkého priestoru, na ktorom nebolo nič vybudované. Okamžite mi napadlo, že by  bolo skvelé postaviť tam niečo príjemné pre ľudí na leto a nielen na jednu akciu, “ vraví Martina o Summer Clube Incheba, ktorý je tak trocha jej „dieťaťom“.



Začiatky
Martina zakladala Summer Club Incheba v časoch, keď sa začala naplno prejavovať kríza a mnoho firiem vtedy bojovalo o prežitie. Jej sa podarilo presadiť práve vďaka tomu, že jej originálnu myšlienku finančne podporili jej partneri a sponzori. Sama by to, ako vraví, v tom čase nezvládla. Vytváranie marketingovej stratégie je obzvlášť náročné, pretože ide o open-air priestory, a tak treba rátať so zmenami počasia a mať v zálohe alternatívne riešenia.



Know-how
„Podstatné pri práci, ktorú robím ja, je vždy si dobre premyslieť riziká podnikania a zvážiť si, či má na to človek dostatok financií a síl rozbiehať niečo nové,“ priznáva Martina. Okrem toho treba vedieť, kde hľadať sponzorov, dodávateľov a spoľahlivých zamestnancov. Martina musí mať nervy zo železa, pretože ako sama vraví, mať vlastný „podnik“ je niekedy práca na 24-hodinový úväzok. „Človek musí byť odolný voči stresu, pretože niekedy sa hostia nesprávajú tak, akoby som si predstavovala.“



Janica Lacová (31)
8 rokov v biznise




Hlavná myšlienka
Janica sa vizuálnou komunikáciou živí už osem rokov. Má rada tradičné a kvalitné veci a podľa jej vlastných slov európsky trh trpí nedostatkom kvalitných produktov, najmä detského oblečenia. Rozhodla sa preto zasiahnuť a v decembri roku 2010 založila značku Little Monster. Oblečenie Little Monster je okrem absolútnej ekologickosti a fairtradovosti , originálne tým, že potlač na ňom vychádza vždy z lokálnych prísloví, porekadiel a zľudovelých viet.



Začiatky
„V decembri som dala vyrobiť 600 kusov oblečenia a predpokladala, že sa predá možno 50 ks medzi našimi kamarátmi. Dnes je september a na sklade máme posledných 80 kusov. Financovala som to z vlastných zdrojov. Prišiel však čas pohnúť sa vpred a investor je nevyhnutnosťou. Prihlásili sme sa do českého akcelerátora v Prahe, ktorý vyberá zaujímavé projekty a uspeli sme. Boli sme vybraní medzi prvých 7 top projektov. Od septembra s podporou pridelených mentorov a expertov začíname pracovať na rozvíjaní značky v rámci Európy.“ Okrem spoluzakladateľky Veroniky Janici veľmi pomohlo aj japonské príslovie - Prosíme tých, ktorí tvrdia, že to nejde, aby nezdržovali tých, ktorí to už robia.



Know-how
Janica vie, že na to, aby človek mohol začal vyrábať vlastné produkty a predávať ich, potrebuje mať v prvom rade nápad a byť húževnatý. Okrem toho odporúča nesprávať sa hulvátsky a príliš nešpekulovať. Netreba zabúdať ani na potrebnú dávku odvahy, drzosti a na pokoru. A čo marketingová stratégia? „Žiadna. Kvalitné veci sa predávajú samy.“ dodáva Janica.



Martin Bajaník (33)
14 rokov v biznise (marketing)
Projekt: Home made café Shtoor – jedinečný koncept kaviarne, ktorá si zakladá na príjemnom, dizajnérskom prostredí a poctivej príprave jedál a nápojov. V Bratislave má už dve prevádzky, chystá sa otvorenie tretej.



Hlavná myšlienka
Kaviareň Café Shtoor vznikla približne pred rokom ako výsledok pôvodne nezáväzných rozhovorov medzi kamarátmi. „Spolu s priateľmi sme často nevedeli, kde sa stretnúť pri káve, aby toto miesto spĺňalo naše nároky na prostredie, atmosféru a kvalitu produktov. Tak sme začali koketovať s myšlienkou otvoriť niečo podľa našich predstáv,“ hovorí Martin, ktorý sa dlhé roky venuje reklame. Práve vlastná malá kreatívna agentúra mu priniesla neoceniteľnú skúsenosť, čo znamená založiť vlastnú firmu a dobré zázemie pre to, ako predať shtoorovskú myšlienku zákazníkovi.



Začiatky
„Najväčšie obštrukcie v tomto biznise človeku prinášajú úrady. Z tohto uhla pohľadu sa štátna správa od čias Rakúsko-Uhorska ďaleko neposunula. Kapitál sme dali dohromady vlastný; v našich končinách vám na rozbehnutie firmy žiadna banka peniaze nepožičia. Mali sme to šťastie, že už sme mali iné firmy, ktoré nám jednak tento kapitál priniesli a potom sa v ďalšej fáze dokázali zaručiť za lízingy.“ Mnoho ľudí hovorí, že viacero spoločníkov vo firme je skôr na ťarchu, ale Martin v tom skôr vidí veľkú devízu.



Know-how
„V gastronómii na Slovensku ešte stále nie je štandardom určitá kvalita služieb a prístup k zákazníkovi. Náš koncept bol preto pomerne strohý: poctivosť. Preto robíme domáce limonády, vlastné koláče či sendviče. Naším cieľom je prinášať domácu kvalitu v zmysle kuchýň našich mám a starých mám. K tomu sme pridali pomerne otvorenú komunikáciu so zákazníkom, čo nám umožnili sociálne siete, a tak nám zákazníci odpustili aj nejaké detské chyby v začiatkoch.“ Podľa Martina je v podnikaní najdôležitejší poctivý biznisplán a dôsledný prieskum trhu. „Ak máte dnes dobrý podnikateľský nápad, s najväčšou pravdepodobnosťou vás už niekto predbehol - niekto už niečo podobné skúsil.“




Matej Červenka (38)
18 rokov v biznise



Projekt: Agentúra Avance – fullservisová cestovná agentúra so zameraním na poskytovanie nadštandardných služieb v oblasti motivačného cestovného ruchu a event managementu.



Hlavná myšlienka
Pre Mateja cestovný ruch a marketing od začiatku predstavoval hobby. Spoločnosť Avance vznikla ako spojenie týchto dvoch oblastí. „Baví ma objavovať nové destinácie a možnosť využívania cestovateľských zážitkov na motivovanie pre našich klientov. Naše motivačné cesty, odborné podujatia, kongresy a spoločenské eventy sú tými najprestížnejšími. Slúžia ako odmena a skvelá motivácia."



Začiatky
„Začínali sme s minimálnym kapitálom, ktorý mi na začiatku poskytol vtedajší obchodný partner. Úvodné investície sa nám veľmi rýchlo podarilo pokrývať z prvých zákaziek. V ostatnom som bol odkázaný na svoju intuíciu, keďže tento druh podnikania bol na Slovensku nový,“ hovorí Matej, ktorý sa vtedy nemohol oprieť o nejaké štatistiky alebo prax konkurencie.




Know-how
Zásadnou stratégiou v podnikaní bola podľa Mateja dokonalá znalosť produktu a skĺbenie činnosti cestovnej a eventovej agentúry. Tiež treba veľmi pozorne načúvať špecifickým potrebám klientov. „Podnikanie je beh na dlhé trate, dennodenne sa treba prispôsobovať novej situácii a výzvam. Napríklad internet zásadným spôsobom ovplyvnil podnikanie v cestovnom ruchu. Aj súčasná situácia vo svete a hospodárska kríza prinútila firmy obmedziť nákup kvalitných služieb, a tak výrazne ovplyvnila naše podnikanie. Museli sme sa prispôsobiť a upraviť portfólio našich služieb a produktov súčasným trendom. Dôležité je byť neustále v strehu a sledovať vývoj a trendy trhu. A úplne najdôležitejšie je podľa mňa mať zapálenie pre vec.“




Ako vstúpiť do sveta biznisu radia tí, čo v ňom uspeli...



Martin a Monika Hákloví
majitelia realitnej kancelárie
„Najdôležitejší je dobrý nápad, ale mať len dobrý nápad tiež nestačí. Neustále treba monitorovať situáciu na trhu. My sme začali podnikať tesne pred otvorením šengenu. Najprv prišiel nápad využiť pozemky v rakúskom pohraničí, potom sme si postupne začali zisťovať situáciu. Dopyt bol a hlavne ceny boli úžasné. Tak sme si s priateľom povedali hop alebo trop a posledné peniaze sme dali na to, aby sme tam otvorili kanceláriu. Naša klientela boli hlavne Slováci. Dnes sme kancelária, ktorá sa nezaoberá len predajom nehnuteľností v Rakúsku, ale takisto klientom vybavujeme úvery, pomáhame im zaradiť sa do života v cudzom štáte, napríklad deťom vybavujeme školy. Síce máme konkurenciu v rakúskych realitkách, ale my ich dokážeme prevalcovať našim osobným prístupom ku klientom a postupne svoje aktivity presúvame i na Slovensko. Ak chce človek začať podnikať, musí veľmi chcieť niečo dokázať, robiť niečo jedinečné. Možností je vždy veľa, ale treba prísť s niečím, po čom je veľký dopyt.“




Jana Šrámeková
riaditeľka 1. laserového dermatokozmetického centra
„Podstatné pre úspešný biznis je vybrať si podnikanie v tom, čomu rozumieme, vieme, že nás to bude baviť a budeme to robiť seriózne a s láskou. Ďalej musíme v oblasti ktorej rozumieme ponúknuť niečo, čo na trhu chýba a ľudí to zaujme. V čase keď som otvárala 1.laserové dermatokozmetické centrum, v roku 1998, boli na Slovensku len dve pracoviská, ktoré mali k dispozícii cievny laser, a to v Žiline a v Bratislave na klinike plastickej chirurgie. Naše centrum však bolo prvé, ktoré v tom čase ponúklo riešenie takmer všetkých kozmetických nedostatkov. Preto sme v tom čase boli veľmi úspešní. Postupne však vznikalo mnoho ďalších centier, konkurencia rástla. Ale toho sa tiež netreba báť, pretože to vás núti nezaspať na vavrínoch a snažiť sa ďalej. Dôležité je prinášať na trh novinky, robiť svoju prácu veľmi seriózne a takisto je nesmierne dôležitý prístup ku klientovi. My sa v našom centre snažíme pre klientov vytvárať rodinnú pohodu, aby sme neboli len strohým medicínskym centrom. Ľudia vedia rozpoznať, či robíte niečo len kvôli peniazom alebo svojím srdcom.“



Jozef Šetaffy
spoluzakladateľ rozšírenej gastrosiete Pizza Mizza
„Každý kto chce začať podnikať by si mal zvážiť, či má na to vrodené predpoklady, ktoré si podnikanie vyžaduje, napr.: tvorivé myslenie, vytrvalosť, chopnosť viesť ľudí a zároveň byť tímový hráč... Treba počítať s tým, že počas celého podnikania bude nutné sa stále učiť, sledovať trh a hľadať nové možnosti a nápady. Pokiaľ nejde o mimoriadny talent na podnikanie, treba si to najprv skúsiť ako zamestnanec. Jednak človek získa aj pohľad „z druhej strany“, ale najmä neoceniteľné znalosti, praktické skúsenosti, kontakty a prehľad. Začiatok podnikania je väčšinou podmienený investovaním. Primeraný úver od banky je v takom prípade problematické získať, preto vznikajú obchodné spoločnosti, kde spoločníci sa na počiatočný kapitál „skladajú“. A toto býva jedno z prvých veľkých úskalí podnikania. Dôležitý je aj výber miesta maloobchodnej prevádzky. Pozitívnym príkladom môžu byť známe globálne značky, ktoré si spravidla neotvoria prevádzku na mieste, kde nie je potrebný odbytový potenciál. Podnikanie je aj matematika, základom je biznis plán. Tieto všetky úskalia sa však ľahšie a s menším rizikom prekonajú, ak sa neučíte len na vlastných chybách, ale využijete skúsenosti partnera, teda užzavedenej, overenej značky, ktorá ponúka svoje overené know-how v rámci franchisigového konceptu alebo licencie (www.sfa.sk). Doporučujem to na základe vlastných skúseností s franchisingovým konceptom Pizza Mizza, ktorý ponúkame (www.gastronet.biz).



Braňo Gröhling
spoluzakladateľ siete kaderníckych salónov Pierot
„Je veľmi ťažké povedať, prečo to vyšlo a čo je toho príčinou. Či som to ja ako osoba, čas kedy som začínal, oblasť v ktorej podnikám. Ak si však spomenie tak to bola to "električka" a  hlavne moja nerozvážnosť. Neuvedomoval som si čo začínam a čo to obnáša. Nebol som skúsený v podnikaní, nevedel som ako komunikovať  bankou, obchodnými partnermi, ako primať zamestnancov, viesť porady, plánovať nákupy, mal som 24 rokov! Rada, tá neexistuje. Môžem iba spomenúť čo pomohlo mne. Veľmi som to chcel a veril si a veľmi som prvé roky pracoval, nezabával som sa, nechodil som na dovolenky, stále iba práca.  A ostatné bolo asi šťastie na ľudí okolo mňa, ktorí mi pomohli  a hlavne klienti ktorí nám už 12 rokov stále dôverujú.“




Evita Urbaníková
zakladateľka úspešného vydavateľstva so ženskou literatúrou Evitapress
„Riadim sa pravidlom  - Keď pracujete tvrdo a so srdcom, ľudia si to všimnú... Úspech nezávisí len od dobrého biznis plánu, vypočítaných predpokladaných ziskov a dokonalých excelových tabuliek.  Úspech je veľmi premenlivý a prichádza vtedy, keď sa ňom až tak veľmi nebazírujete... Podnikanie v dnešných časoch nie je jednoduché. Treba rátať s bezsennými nocami, s tým, že nie každá konkurencia hrá fér, s tým, že za zlé rozhodnutie zaplatíte. Ale ak dáte ľuďom niečo, za čo budú ochotní zaplatiť, ak im dáte pocit, že to potrebujú a chcú, ak vstúpite do ich životov tak, že si na vaše služby zvyknú, stojí to za to. A verte, že to príde.“



AUTOR: ZUZANA GREIZINGEROVÁ, ALEXANDRA OKÁLOVÁ
FOTO: JAKUB GULYÁŠ
VIZÁŽ: JANA OLŠINSKÁ

- - Inzercia - -