Porovnanie výsledkov medzinárodného testovanie PISA 2022 je podľa ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas-SD) je pre Slovensko nelichotivé, slovenskí žiaci sa zhoršili vo všetkých troch sledovaných oblastiach. Ide o čitateľskú, matematickú a prírodovednú gramotnosť. Drucker to uviedol na tlačovej besede venovanej téme výsledkov testovania slovenských 15-ročných žiakov, v medzinárodnej štúdii OECD PISA 2022. Podľa Druckera bolo zaznamenané zhoršenie vo všetkých štátoch OECD, čo pripisuje na vrub i pandémii koronavírusu. Výsledky testovania 15-ročných slovenských žiakov v oblasti čitateľskej gramotnosti označil minister Drucker za tragické. Uviedol, že v rámci tejto oblasti sa viac ako 30 percent testovaných slovenských žiakov nachádza v rizikovej skupine, to znamená, že nemajú ani len základné čitateľské zrunočnosti. Doplnil, že je to výrazné zhoršenie oproti predošlému testovaniu PISA. Za tento problém si podľa Druckera môže Slovensko samo, a nik iný. „Je to naša národná tragédia,” skonštatoval minister. Za dôvod označil zanedbávanie financovania školstva, zároveň ale vyzdvihol načatú kurikulárnu reformu. Apeloval tiež na politickú verejnosť, aby nezahlcovali verejnú diskusiu o vzdelávaní zástupnými, prípadne nepodstatnými témami, ako sú kultúrno-etické vojny či sexuálne výchovy. Zároveň uviedol, že na pláne sú viaceré projekty, ktoré prechádzajú všetkými úrovňami školstva.
Vedúca oddelenia hodnotenia a monitorovania vzdelávania NIVAM Ivana Pichaničová doplnila, že na testovaní sa zúčastnilo vyše 5 800 žiakov vo veku 15 rokov z 292 škôl. Išlo o základné školy, študentstvo stredných odborných učilíšť i gymnázií, ako štvorročných, tak aj osemročných. Zdôraznila tiež, že v matematickej gramotnosti zaznamenalo Slovensko ešte väčší prepad ako v prípade čitateľskej gramotnosti, a to o 22 bodov. Poznamenala, že zrejme ide o najväčší prepad spomedzi všetkých testovaných štátov. V oblasti prírodovednej gramotnosti slovenské žiactvo skôr stagnovalo. Nepriaznivý výsledok podľa Pichaničovej vyplýva z toho, že na Slovensku sa zväčšuje skupina žiakov, ktorí sa nachádzajú v rizikovej skupine, a ktorí teda nenapĺňajú ani základné očakávania, ktoré testovanie PISA má v oblasti čitateľskej a matematickej gramotnosti. Zároveň sa zmenšuje počet slovenských žiakov v kategórii najlepších. Slovensko podľa nej dosiahlo výsledky porovnateľné s výsledkami Malty či Srbska, v oblasti čitateľskej gramotnosti čitateľskej gramotnosti sú na tom slovenskí žiaci podobne ako v Spojených štátoch amerických alebo Izraeli. Česká republika podľa Pichaničovej dlhodobo dosahuje lepšie výsledky, a dodala, že ani teraz nezaznamenali v jednotlivých oblastiach také výrazné poklesy ako Slovensko.
Pichaničová podotkla, že so žiakmi robili i dotazníky. Vyplynulo z nich, že keď vyučujúci, ktorí žiactvo vedú k rozmýšľaniu nad postupmi, nie len mechanicky učia, vedú deti k hľadaniu riešení a nie jednoduchých riešení, tak žiaci majú lepšie výsledky „Toto je, povedala by som, cesta, ktorou by sme sa mali uberať v rozvíjaní tej gramotnosti, či už matematickej, alebo čitateľskej,” myslí si Pichaničová. Pri zverejnení výsledkov testovania tiež bolo na Slovensko poukázané ako na štát, kde má socio-ekonomické zázemie žiaka najväčší vplyv na výsledky. To znamená, že žiaci zo znevýhodneného prostredia majú omnoho menšie šance na kariérne posuny. Pichaničová to označila za alarmujúce a v tomto smere vníma veľký priestor na zlepšenie.