Dnes je pondelok, 30.november 2020, meniny má: Ondrej, Andrej
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Dobrá nálada ide cez žalúdok

február 24, 2011 - 10:30
Možno je to tým, že slnko ešte stále chodí spať so sliepkami a s lúčmi šetrí. A možno len naše telo celú energiu spáli v týchto zimách na vykurovanie tela. Jednoducho nám všetko ide ako v lete na saniach a nemáme ani chuť vstať z postele. Skrátka, máme „depku“. Pýtate sa, či je čas nájsť si dobrého psychiatra? Nie. Stačí kuchára. Nielen láska, ale aj dobrá nálada vraj ide cez žalúdok.
Nedávno prišli Američania s výsledkami štúdie, podľa ktorej ženy na dne naozaj nesiahajú po antidepresívach, ale po jedle. Na nešťastnú lásku, nesplatený úver, neposlušné deti majú zaručený recept – zmrzlinu, orieškovú čokoládu, gumových medvedíkov, kyslé uhorky a hamburger z fastfoodu. Množstvo a pomer jednotlivých ingrediencií závisí od veľkosti depky. Padla na túto päticu voľba len preto, že pomerne spoľahlivo obalí naše nervy tukom alebo predsa len obsahujú spomínané jedlá nejaký životabudič? „Jedno aj druhé,“ pripúšťa odborníčka na výživu MUDr. Alžbeta Béderová. „Koreniny, feferónky, čili či chren, obsahujú kapsaicín, ktorý aktivizuje v tele endorfíny, čiže hormóny šťastia. Aj čokoláda dokáže vyvolať produkciu endorfínov, prírodných látok, ktoré navodzujú pocit pohody. Túto vlastnosť má však len čokoláda, ktorá obsahuje minimálne šesťdesiat percent kakaa. Na druhej strane potrebujú naše nervy aj tuky. Uhľohydráty totiž upokojujú a zmierňujú psychické vypätie, pretože uvoľňujú v mozgu serotonín,“ tvrdí. Podľa nej však lyžica bravčovej masti na krajci chleba nič nevyrieši. Po tej prahne možno naše telo, duša však piští po nenasýtených omega 3-mastných kyselinách, ktoré nájdeme v rastlinách a v rybách.  „Ľudia trpiaci na depresiu majú často zníženú hladinu práve týchto kyselín.“

Mráz je tiež dobrý kuchár
Hovorí sa síce, že najlepší kuchár je hlad, ale zdá sa, že mráz mu zdatne konkuruje. Keď sa chce telo zahriať, potrebuje sa totiž najesť. Šalátovými listami s cherry pradajkami mu však veľmi nepomôžeme, chce sa zahriať niečím teplejším a kalorickejším. Často nás doslova prinúti siahnuť po sladkom, lebo sacharidy sú pre telo najrýchlejším zdrojom energie a bez problémov si nimi môžeme v tele „prikúriť“.  Inak nám zamrznú nielen končatiny, ale aj úsmev na tvári. Za diétovanie sa nám telo v mrazoch teda rozhodne nepoďakuje.

Nejedujme sa!
Rozčuľovanie nám podľa všetkého dvíha nielen tlak, ale aj hladinu jedov v tele. Pri strese sa totiž v tele tvoria najrôznejšie chemikálie, ktoré nášmu telu dávajú zabrať. Ak si stres a hnev chodíme vybiť do posilňovne, jedy vypoklonkujeme z tela spolu s potom. Ak však zlosť, strach či egoizmus zajedáme čipsami pred telkou, ukladajú sa nám v tele spolu s tukovými bunkami. A my sme znova v strese z toho, že sa nevpraceme do novej sukne, do tela sa nám vyplavujú ďalšie jedy... Skrátka, všetko sa opakuje. Ale nemusí, ak si tí, čo majú sklony sa rozčuľovať a raz-dva sa nechajú vyviesť z miery, nechajú čo najčastejšie na tanier naservírovať zeler. Obsahuje totiž dostatok kyseliny ptalidovej, a tá pôsobí na naše nervy ako balzam. A ako bonus ešte v sebe skrýva aj nejaké to afrodiziakum, a to, určite uznáte, môže dobrej nálade tiež len prospieť.

Šťastie z chladničky alebo ktoré jedlá nám zlepšia náladu?
Voda – obyčajná voda z vodovodu dokáže naše telo udržať v kondícii vďaka svojej schopnosti odplavovať toxíny.
Banány – sú vyslovenými hojičmi duše. Banánové mlieko dodáva telu aminokyselinu tryptofán, z ktorej sa tvorí hormón dobrej nálady serotonín. Okrem toho obsahuje ovocný cukor, horčík, vápnik a vitamíny skupiny B.
Cestoviny, paradajky, fenikel a petržlen – pôsobia uvoľňujúco a povzbudzujúco, obsahujú látky, ktoré podporujú produkciu hormónu pohody – serotonínu.
Celozrnné pečivo a ryža – vďaka postupnému uvolňovaniu energie v porovnaní s bielym pečivom, ktoré ju uvoľňuje, naopak, priveľmi rýchlo, sa v tele sila udrží dlhšie.
Šampiňóny – sú zázračným stimulátorom dobrej nálady, pretože sú zdrojom vitamínu D. Ten podmieňuje zvýšenú produkciu hormónu šťastia serotonínu.

Najviac pomôže pravidelná strava

Radí vedúca Poradne zdravia pri Regionálnom úrade verejného zdravotníctva v Bratislave MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.

Má žalúdok naozaj moc nad našou náladou?
V podstate áno. V čase hladu klesá hladina cukru, dostaví sa psychická skleslosť, pocit úzkosti, depresívna nálada, stres, u niekoho sa môžu objaviť až výbuchy zlosti. V čase nadmerného a nevhodného prejedania sa dostaví stav útlmu, pretože niektoré potraviny na proces trávenia spotrebujú veľa energie. Aj preto na udržanie dobrej nálady a pohody je predovšetkým dôležité sa stravovať pravidelne, tak, aby sa nestriedali fázy extrémneho hladovania s fázou prejedania.

Malo by byť naše stravovanie iné v zime ako v lete?
Áno. Počas dlhej zimy sa môžu vyčerpať zásoby ochranných živín, takže deficit vitamínov, minerálov a ďalších biologicky aktívnych látok zníži imunitu, a to nielen voči bežným ochoreniam, ale tiež voči psychickej záťaži. Je potrebné organizmus zásobiť kvalitnými bielkovinami ako mlieko, kyslomliečne výrobky, mäso a ryby. Vitamíny A, C, E sú hlavné antioxidanty, ale dôležité sú tiež vitamíny zo skupiny B. Preto strava musí obsahovať dostatok ovocia a zeleniny, celozrnné výrobky, strukoviny, ovsené vločky, semienka, bylinky.

Toto sú potraviny, ktoré nás z depky dostanú. Sú aj také, ktoré sú za ňu zodpovedné a bolo by dobré sa im vyhýbať?
Energiu nám odoberá napríklad trávenie ťažkých mastných jedál, nadmerné pitie alkoholu, kávy a nápojov s obsahom kofeínu, ktorý vo vyššom príjme môže navodiť stav predráždenia.

Keď sa chceme z depresie dostať, stačí si naložiť plný tanier tých správnych potravín alebo len jedlo nestačí?
Určite nie. Nevyhnutný je dostatok pohybu na čerstvom vzduchu, telesná aktivita totiž produkuje hormóny uvoľnenia a šťastia. Dôležitý je relax a dostatok spánku. V noci sa totiž z epifýzy v strednej časti mozgu uvoľňuje melatonín, ktorý  riadi priebeh spánku a jeho regeneráciu. Stimuluje imunitný systém napádaný stresom a celkovo harmonizuje organizmus. Melatonín je aj mimoriadne silný prírodný antioxidant.

Autor: KATARÍNA ALBERTY ONDREJKOVÁ
Foto: Shutterstock

- - Inzercia - -