Dnes je štvrtok, 13.máj 2021, meniny má: Servác
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

V tehotenstve neriskujte

august 23, 2010 - 11:45
I keď ste sa možno predtým zo slniečka a tepla tešili, počas deviatich mesiacov radostného očakávania vám leto najmä v poslednom trimestri môže priniesť viac vrások ako smiechu. Ako pomôcť sebe aj svojmu bábätku počas horúčav?
Foto: 
Či ste v prvom, druhom alebo treťom trimestri, horúčavy v tomto stave nie sú príjemné pre žiadnu nastávajúcu mamičku. Ak ste ešte aj meteosenzitívna, tieto dni pre vás rozhodne nebudú prechádzkou ružovou záhradou. Hoci by ste si chceli užívať posledné slnečné lúče a teplé noci dosýta, vo vašom stave je vám na nevydržanie. I keď nie každá tehotná žena znáša letné teploty ťažko, pre každú by malo platiť, že svoj organizmus nesmie vystavovať priveľkej záťaži, a tou vysoké teploty jednoznačne sú. Ako si teda v horúcich dňoch pomôcť?

Dostatočný príjem tekutín
Tehotné ženy by nemali hazardovať a mali by mať vždy poruke fľašu s vodou. Fľaša s vlažnou, jemne chladenou čistou vodou by mala byť vaším neustálym spoločníkom. Pite z nej len vy, aby ste mali prehľad o množstve skonzumovaných tekutín. Nepite príliš ľadovú vodu, spôsobujete tým telu šok, navyše si môžete privodiť nepríjemný zápal hrdla. Dobrým nápadom sú aj nesladené džúsy, mlieko a iontové nápoje pre športovcov. Obsahujú totiž soli, ktoré telo potrebuje, a z tela sa dostávajú potom. Sladená a destilovaná voda nie je v horúčavách vhodná. Obyčajnú vodu môžete ochutiť šťavou z citrusov alebo lístkami mäty a medovky, pridajte ľad.

Pozor na klimatizáciu!
Aj u tehotných žien platí rovnaká zásada, že teplota v miestnosti by nemala byť oproti vonkajšej nižšia ako o šesť stupňov. Klimatizáciu púšťajte čo najmenej a nenechajte ju fúkať priamo na seba. Ak sa potrebujete osviežiť, siahnite radšej po ventilátore ako klimatizácii.

Dýchanie
Dýchanie nie je v tomto čase práve najjednoduchšie, pretože bránica je v tehotenstve posunutá o niečo vyššie. Lekár upozorňuje, že ak trpí žena problémami či alergiami aj bežne, mala by sa čo najviac zdržiavať vnútri. Dýchanie sa postupne samo zlepší, obyčajne okolo 36. týždňa. Lepšie sa dýcha vo vlhkejšom prostredí, takže je vhodné častejšie si ovlažiť tvár vodou alebo používať sprej s čistou vodou na tvár. Staré mamy odporúčali priložiť si vlhkú vreckovku k tvári a dýchať cez ňu.

Opaľovanie a kúpanie
Opaľovaniu sa radšej vyhnite. Vystaviť sa v tehotenstve na pláži priamemu slnku vám môže privodiť veľmi rýchlo prehriatie organizmu, dehydratáciu a vážne bolesti hlavy. Navyše tým ohrozujete aj plod. I počas bežných dní používajte ochranné krémy, a to aspoň s UV filtrom 20. Ak máte svetlú pleť, používajte radšej UV filter 30 – 40. Natrite sa však najneskôr 20 minút pred vstupom na slnko, pretože dovtedy filter neúčinkuje a mohli by ste sa i natretá spáliť. Pleť tehotných žien je pre hormonálne zmeny náchylnejšia k spáleniu a tvoreniu pigmentových škvŕn. UV lúče prechádzajú aj oblečením, takže sa natrite celá.

Kúpanie v prírodnej vode je v tehotenstve problematické a aj tejto radovánke by ste sa mali radšej vyhnúť. Tehotná žena je totiž náchylnejšia na vaginálne infekcie a zápaly močových ciest. Ak neviete odolať, vyberajte si radšej bazény, ktoré prešli hygienickou kontrolou. Nie je vhodná teplá ani termálna voda a už vôbec sa neodporúča kúpanie v rôznych bagroviskách pre riziko infekcie pohlavných orgánov, ktoré môžu spôsobiť zápal plodových blán a hrozí predčasný odtok plodovej vody a predčasný pôrod. Po kúpaní je dôležité poriadne sa osušiť, prezliecť si suché plavky, čím sa predchádza zápalu močových ciest. Kúpanie v mori je bezpečnejšie ako v bazénoch a prírodných vodách.

Jedlo a jeho skladovanie
V lete radšej vynechajte rizikové jedlá ako zmrzlinu, vajíčka, surové a nedostatočne tepelne upravené jedlá, mliečne výrobky a majonézy. Tie by vám mohli privodiť žalúdočné problémy. Tehotným ženám spravidla v horúčavách nechutí jesť, a preto by mali siahať po menších porciách a častejšie. Do svojho jedálnička môžete v lete zaradiť množstvo ovocia a zeleniny, no nie tie z hypermarketov ale radšej z domácej záhrady. Tie samozrejme treba pred konzumáciou poriadne umyť. Pokojne si pochutnajte na zeleninových polievkach, celozrnných výrobkoch, rybách a dbajte na dostatočný príjem železa, vápnika, jódu, vitamínu C, B1, B6 a kyseliny listovej. Obmedzte jedlá s obsahom soli.

Prvá pomoc
Ak vám príde nevoľno, mali by ste sa zdržiavať v tieni, veľa piť a na zátylok si prikladať studený obklad. Dajte však pozor na prievan. Rozhodne sa neprepínajte a doprajte si dostatok odpočinku.  Vyhnite sa pobytu vonku po desiatej hodine rannej a pred štvrtou poobede. Noste ľahké bavlnené alebo ľanové oblečenie v svetlých farbách. Počas horúčav sú tehotné ženy ešte viac náchylné na opuchy dolných končatín. Masívnejšie opuchy nôh sa objavujú najmä v pokročilom štádiu tehotenstva. Odporúča sa vykladať si nohy nad výšku panvy vždy, keď je to možné, a nosiť vzdušné, pohodlné, nízke topánky. Ďalším problémom môže byť aj nespavosť. Pomôcť môže vlažná sprcha, vhodný nočný odev či chladivé saténové obliečky.


Barbora Rakovská nemôže obľúbené sushi

Posledný trimester tehotenstva prežíva počas leta aj moderátorka Barbora Rakovská (23), ktorá už v septembri porodí svojmu partnerovi spevákovi Tomimu Popovičovi (32) dcérku.

Ako to zvládate?
Tehotenstvo zvládam dobre, ale  trošku mi je ľúto, že sa nemôžem pohybovať hore-dole a byť aktívna, ale práve naopak, mám naordinované ležať a oddychovať až do termínu. Snažím sa to už niekoľko týždňov dodržiavať, i keď je to namáhavé, ale pre bábätko urobím všetko, čo treba.

Čo všetko nesmiete robiť?
Nemala by som robiť nič namáhavé, najlepšie je pre mňa oddychovať a nepohybovať sa vôbec.

Máte sa niečomu aj vyvarovať, napríklad v strave a podobne?
V strave sa vyhýbam všetkému, čo sa tehotným neodporúča, ako kofeín, surové mäso alebo surové ryby a podobne. Rôznym liekom, alkoholu a všetkému, čo môže bábätku uškodiť.

Autor: MÁRIA GYURÁNOVÁ
Foto: Shutterstock, archív

- - Inzercia - -