Lucia Matvija je ženou na správnom mieste. Riaditeľka sekcie podpory cestovného ruchu SLOVAKIA TRAVEL doslova srší nápadmi, ako a čo by rada pre naše Slovensko spravila. Po práci vo víre veľkomesta si najlepšie oddýchne na chalupe „ďaleko za humnami“.
Kam by ste vzali človeka, ktorý prišiel na Slovensko na tri dni?
Určite by mal začať hlavným mestom, pozrieť si čo Bratislava ponúka. Kúpeľníctvo považujem za niečo špeciálne, čo inde nenájdete, tak by som pokračovala Piešťanmi a potom Čičmanmi alebo Vlkolíncom. Ľudové umenie a tradičná kultúra sú autentické záležitosti, ktoré nás odlišujú aj od susedných krajín a sú pekné nielen na pohľad, avšak myslím si, že vedia človeka zasiahnuť aj hlbšie. Samozrejme, nemôžem opomenúť Tatry. Tie majú čo ponúknuť nielen z pohľadu turistky, ale aj kultúry či gastronómie.
Prezraďte, kde sa nachádza vaše obľúbené miesto na Slovensku? Kde si najlepšie oddýchnete?
Najradšej mám oddych na horách v spojení s kvalitnými službami a wellnessom. Rada s dcérou lyžujem, no keď potrebujem úplne vypnúť, idem k rodičom na chalupu do Gribova, čo je krásna obec, kde človek zažije nefalšovaný pokoj v duši. Takých máme na Slovensku našťastie mnoho (úsmev). Aj Košice išli veľmi dopredu, majú čo ponúknuť najmä rodinám s deťmi, ale aj mladým ľuďom bažiacim po kultúre. Náš najväčší kameň úrazu je nedoriešená letecká doprava, no verím, že sa nám postupne podarí ju zrealizovať aj na východe Slovenska.
Aká je hlavná úloha Slovakia Travel? Darí sa vám ju napĺňať?
S radosťou môžem povedať, že som vhupla do krásneho sveta plného zaujímavých podujatí. Pracovať s naším úchvatným Slovenskom, ktoré má naozaj čo ponúknuť a ukázať svetu, je pre mňa čistým potešením. Máme rôzne formy pôsobenia, spolupracujeme so zahraničím, zväčšujeme povedomie o našich krásach a postupne vidím, ako to všetko dáva zmysel a prichádza pozitívna spätná väzba. Už nás začínajú vnímať, síce ešte to potrvá. Doteraz sa imidž krajiny nebudoval tak, ako v okolitých krajinách, ktoré na svojom mene dlhodobo pracovali. Takže, máme čo doháňať (úsmev). Organizujeme be to be workshopy, veľtrhy, výstavy, marketingové, mediálne, televízne a online kampane, kongresy,.. Máme veľmi širokú pôsobnosť a snažíme sa o údernosť. Samozrejme, aj o rozumnú stratégiu v tom, že nebudeme ponúkať Maďarom kúpele, keď ich majú doma dosť.
Čo sa vám podarilo zatiaľ dosiahnuť a čo by ste radi docielili?
V kontexte udržateľného cestovania sme v kampani ETC (European Travel Commission) vyhrali prvé miesto za akciu s názvom Letné vlaky. Každému je jasné, ako je vlak oproti autu ekologickejší, nakoniec aj príjemnejší na cestovanie, dá sa v ňom pracovať, oddýchnuť si, prejsť sa. Pripravili sme teda kampaň na podporu cestovania vlakom a snažili sme sa motivovať ľudí, aby ich využívali. Na akcii sa zúčastnili všetky európske krajiny, tak to bol aj krásny úspech a šírenie dobrého obrazu pre Slovensko. Sme členom aj NTO (Národné turistické organizácie), kde si zdieľame s inými krajinami skúsenosti, vymieňame dáta a potrebné informácie o tom, aké sú v ktorej krajine turistické reálie, nástup nových trendov, atď. Veľké krajiny majú už dlhodobo dobre nastavený marketing, tak nás, samozrejme, potešila pochvala aj od nich – za výborné umiestnenie akcie Letné vlaky. Ďalším úspechom, na ktorý môžeme byť hrdí, je organizácia ESPA kongresu, ktorý bol tento rok na Slovensku. Ten v sebe zhŕňal štyri pridružené podujatia a bol aj interaktívny, takže mali návštevníci možnosť naozaj spoznať našu krajinu. Stále hovorím, že autenticita je veľmi podstatná, predviesť im to naozajstné z nás – slovanské srdcia (úsmev).
Požiadavky a nároky klientov sa rokmi menia. Ako vnímate Slovensko v oblasti služieb v porovnaní s okolitými krajinami? V čom sú podľa vás naše výhody a v čom máme naopak nedostatky?
Unikátni sme v ľudskosti a srdečnosti a to vyzdvihujú všetci zahraniční turisti. Doba nie je ľahká, sme prirodzene náročnejší a za ťažko odrobené peniaze si prirodzene chceme dopriať kvalitu. Veľa Slovákov už cestuje po svete a vedia to porovnať. To zase posúva vpred podnikateľov. Je dôležité nepodceňovať vzdelávanie v gastre a turizme, treba si vyškoliť dobrý personál. Kvalitný dom stojí iba na pevných tehlách. Ďalší problém je, že nie všade sú jazykové mutácie v slovenčine, takže narazia na to, že si nevedia zakúpiť lístok do jaskyne, aj keď by chceli ísť.
Ako zamávala pandémia s cestovným ruchom u nás?
Covid zamával s mnohými vecami a dopad na turizme je prirodzene citeľný a badateľný. Veľa stabilného personálu z gastronómie chýba, mám dojem, že sa to postupne revitalizuje, avšak teraz tu máme zase ekonomickú krízu. Pandémia zabránila najmä osobnému styku, čiže človek, ktorý napríklad predával lístky na loď a robil to s úsmevom a rád, bol nahradený systémom online nákupov.
Ako sú na tom v súčasnosti cestovné kancelárie? Sledujeme momentálne začiatok ich konca alebo sa dokážu „v dobe internetu“ udržať? Ak áno, ktoré typy podľa vás a čo pre to musia spraviť?
Myslím si, že napriek sile internetu sú ešte stále klienti, ktorí idú do cestovnej kancelárie a radi sa spoľahnú na ich služby. Nemecká klientela je vyslovene zvyknutá na tento spôsob organizácie dovolenky či poznávacích výletov, zatiaľ čo Škandinávci preferujú viac online rezervácie. Z môjho pohľadu by som cestovným kanceláriám odporučila, aby sa stali unikátnymi. To znamená, ponúknuť klientovi niečo netypické a zaujímavé, čo v ňom zarezonuje na dlhší čas. Nech zažije extra pridanú hodnotu (napríklad lokálna farma – vlastnoručne si vyrobiť domáci produkt). Na druhej strane, nepochybujem o tom, že sú rodiny s deťmi, ktoré ocenia plný servis, ktorý z cestovky dostanú. Matky majú čo riešiť po celý rok, tak aspoň pár dní v roku, keď môžu dať ruky preč, im určite neskonale pomôže (úsmev).
Mnohí ľudia majú Vianoc „dosť“ a volia možnosť stráviť ich v hoteli so zaplateným servisom.
Bývali aj časy, keď bolo takmer nemožné získať pobyt v hoteli v tomto zimnom období. Našťastie mám informácie, že aj tento rok to vyzerá tak, že budú ubytovacie kapacity plné, ľudia si pochopiteľne potrebujú po celom roku naozaj oddýchnuť.
A ako to máte vy na Štedrý večer?
Ja si ho naplno vychutnám v radosti a v pokoji v rodinnom kruhu. S rybacou polievkou od otca a kaprom od maminy. Cestujem veľa pracovne, tak už sa mi to až tak nežiada a neskôr vyrazíme s dcérou na lyže, na to sa veľmi teším. Do Jasnej alebo na Oravu. Je naozaj prírodným úkazom, že na tak malej ploche máme krásne hory, tak si ich vážme a najmä naplno všetci využime.
Dovolenka na Slovensku je naozaj dobrý nápad!
Vyskúšajte samy.