Pokiaľ ide o umelú inteligenciu, vzdelávacie inštitúcie napredujú rýchlo a zaznamenávajú značnú návratnosť svojich investícií. Výskum IDC pre Microsoft však zistil, že lídri v oblasti vzdelávania sa cítia menej pripravení na zmenu poháňanú umelou inteligenciou ako ich rovesníci v iných odvetviach.
Je to pravdepodobne spôsobené dvoma kľúčovými faktormi: nedostatkom kvalifikovaných talentov a nedostatkom stratégie. V skutočnosti 60 % respondentov v oblasti vzdelávania v prieskume IDC1 uviedlo, že „nedostatok kvalifikovaných talentov“ bol najvýznamnejšou výzvou, ktorej čelia pri zavádzaní umelej inteligencie. Z tohto prieskumu takisto vyplynulo, že 57 % vzdelávacích inštitúcií buď nemá zavedenú stratégiu umelej inteligencie vôbec, alebo má stratégiu umelej inteligencie, ale túto stratégiu nedokázali zosúladiť s celkovými strategickými cieľmi svojej inštitúcie.
Uľahčí výzvy
Nástroje umelej inteligencie môžu pomôcť odborníkom v oblasti vzdelávania uľahčiť si výzvy a lepšie využívať príležitosti. V správe LinkedIn Future of Work Report2 z roku 2023 sa zistilo, že zatiaľ čo viac ako polovica práce pedagóga zahŕňa špecializované zručnosti, ktoré najlepšie vykonávajú ľudia, ako je riadenie triedy a výučba, umelá inteligencia umožní vyššiu produktivitu v úlohách, ako je plánovanie hodín a rozvoj učebných osnov, ktoré tvoria 45 % povinností učiteľov. To rozviaže pedagógom ruky a dopraje im viac času, aby sa venovali veciam, ktoré môžu robiť iba ľudia – napríklad budovať si vzťah so študentmi.
Podpora
Na podporu učiteľov pri zvyšovaní ich kompetencií vo využívaní umelej inteligencie a jej výhod Microsoft na podujatí Reimagine Education oznámil:
- Sériu školení Learning Path AI pre pedagógov: nový zdroj, ktorý skúma potenciál umelej inteligencie vo vzdelávaní s cieľom prehĺbiť zapojenie a zvýšiť gramotnosť vedúcich pracovníkov a pedagógov v oblasti umelej inteligencie.
- AI nástroje z dielne Microsoft vo vzdelávaní: bezplatný zdroj, ktorý môžu lídri v oblasti vzdelávania použiť na vypracovanie plánov umelej inteligencie pre svoje inštitúcie, čo pomôže znížiť překážky zavedenia AI pomocou príkladov, prípadových štúdií a štartovacích materiálov.
„Učitelia majú teraz náročnú úlohu naučiť sa sami pracovať s AI, zatiaľ č osa od nich očakáva, že budú tými, ku kterým študenti vzhliadajú ako k lídrom AI. Nie je to ľahká pozícia. Preto je skvelé vidieť všetky zdroje, ktoré im poskytujeme, aby mohli začať svoju cestu AI,“ povedala Lenka Axlerová, riaditeľka pre vzdelávanie v spoločnosti Microsoft pre Strednú Európu.
Viac inšpirácií o tom, ako vzdelávacie inštitúcie vytvárajú spravodlivé a efektívne vzdelávacie prostredie s riešeniami umelej inteligencie a pripravujú študentov na budúcnosť práce nájdete na blogu Microsoft’s Education.