Celosvetový Deň zeme, ktorý pripadá na 22. apríla, oslavujú aj Slováci. Až 84 % Slovákov pozná tento sviatok a 22 % z nich sa priamo zapája aj do spoločenských aktivít organizovaných pri príležitosti Dňa zeme. Vyplýva to z aprílového prieskumu pre startup Repetito. Aj tohtoročná vyhlásená téma ku Dňu zeme, ktorou je znečistenie planéty plastami, trápi Slovákov a až dve tretiny opýtaných plasty považuje za reálny problém, ktorý chce aktívne riešiť.
Slováci si uvedomujú nevyhnutnosť chrániť našu planétu a upozorňovať na problémy, ktoré ju trápia, aj prostredníctvom Dňa zeme. Až 62 % Slovákov celosvetový sviatok zameraný na ochranu našej planéty pozná a registruje ho, hoci sa do spoločenských aktivít v rámci tohto dňa nezapája. 22 % opýtaných sa snaží dobrovoľnými aktivitami priamo participovať na ochrane životného prostredia. Len 16 % opýtaných tento sviatok nepozná. Ukázal to reprezentatívny prieskum pre startup Repetito, ktorý sa uskutočnil od 15. do 17. apríla na vzorke 1 000 respondentov starších ako 18 rokov.
Pri príležitosti Dňa zeme sa každý rok poukazuje na najvypuklejší problém znečistenia našej planéty. Pre rok 2024 je to: Planéta verzus plasty. Svetová produkcia umelých hmôt rastie posledné desaťročia exponenciálne. Kým v roku 1950 sa vyrobilo 1,5 milióna ton plastov, v roku 2018 bolo vyprodukovaných až 359 miliónov ton. S tým vzrástlo aj množstvo plastového odpadu. Podľa Eurostatu sa dnes v Európe recykluje necelá tretina plastového odpadu a okolo 25 %plastového odpadu končí na skládkach. „Problémy s plastovým odpadom však Slováci vnímajú intenzívne. Až 72 % respondentov sa preto snaží obmedzovať používanie plastov a plastových obalov vo svojom živote, čo považujeme za dobrú správu,“ skomentoval výsledky prieskumu CEO startupu Repetito Ivan Štefina. Obmedzovať plasty vo svojom každodennom živote sa nedarí 24 % opýtaných a len 4 % nepovažujú plasty za vypuklý problém znečistenia našej planéty.
K rastúcemu objemu plastového dopadu do veľkej miery v poslednej dobe prispieva aj e-commerce a online nákupy. „V roku 2021 urobilo aspoň jeden online nákup až 46 % Slovákov a doručilo sa okolo 120 miliónov zásielok, ktoré vyprodukovali 30-tisíc ton odpadu. V 80 % prípadov sú objednávky zabalené v kartóne a v 20 % v plastovom obale. E-commerce bude potrebovať vratné a opakovane použiteľné obaly, aby sa dosiahla európska požiadavka klimatickej neutrality obehového sektora,“ dodal I. Štefina z Repetito.
Alarmujúci problém plastových obalov z online nakupovania si Slováci uvedomujú natoľko, že sú ochotní za ekologické vratné obaly, ktoré by prispeli k menšej produkcii odpadov, aj priplatiť. Aprílový prieskum pri príležitosti Dňa zeme totiž potvrdil, že viac ako polovica Slovákov (52 %) si za toto riešenie rada priplatí, 41 % považuje viackrát použiteľné recyklovateľné obaly za dobrý nápad, ale nie je ochotných za to priplatiť. Len 7 % opýtaných si nemyslí, že by sa produkcia plastového odpadu mohla znížiť používaním vratných obalov pri online zásielkach. „Je vypočítané, že stokrát použiteľný balík eliminuje v priemere až 25 kilogramov obalového odpadu a v porovnaní s kartónom dokáže znížiť uhlíkovú stopu o viac ako 85 %,“ vysvetľuje Ivan Štefina.