Dnes je sobota, 23.október 2021, meniny má: Alojzia
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Vidíte za volantom rozmazane?

máj 09, 2013 - 08:23
Vedeli ste, že pri rýchlosti nad 120 km/ hod nemáte šancu zbadať prekážku, ktorá je desať metrov pred vami? Prečo vidíme najhoršie za hmly a za šera a prečo sa v aute vyhýbať veľmi tmavým dioptrickým okuliarom?
Foto: 

 

5 faktov, ktoré by ste mali poznať predtým, než sadnete za volant:
 
1. Najhoršie vidíme v noci a za šera 
Najviac smrteľných dopravných nehôd sa udeje v čase medzi 18.00 – 6.00. Dokazujú to štatistiky Americkej národnej diaľničnej bezpečnosti (NHTSA). Práve východ a západ slnka, súmrak, šero, hmla a dážď sú najnepríjemnejším obdobím pre náš zrak. Podvečerná znížená viditeľnosť, ľudovo známa ako šeroslepota,  
výrazne zhoršuje videnie. 
„Pri stmievaní sa skracujú vlnové dĺžky svetelného spektra. Svetlo sa láme viac pred sietnicou, čo navodzuje stav, akoby ste trpeli slabšou krátkozrakosťou (zhoršené videnie do diaľky).  Pri prechode zo svetla do tmy preto ľudia trpiaci šeroslepotou pociťujú krátkodobé zhoršenie videnia,“ vysvetľuje MUDr. Adriana Smorádková. „Práve pri východe a západe slnka, za hmly a za dažďa  vidíme na ceste najslabšie kontrasty. Pozadie splýva s vozovkou a pokiaľ sa na ceste nachádza prekážka, rozoznávame ju veľmi zle."
So znižujúcim sa kontrastom sa zmenšuje aj dohľadová vzdialenosť. „Vodič zažíva za zníženého kontrastu  veľmi nebezpečný stav. Prekážku na ceste zbadá často doslova ´na poslednú chvíľu´. Po nehode tvrdí, že sa pred ním chodec či cyklista ´zrazu objavil´. Nestalo sa to však zrazu. Predmet či prekážka na ceste boli, len vodič ich nevidel,“ dodáva Ing. Borlok, znalec odboru cestnej dopravy. 
Rada očných lekárov: 
Vo večerných hodinách použite okuliare so žltým ochranným filtrom, pomáhajú lepšie vnímať kontrasty. Krátkozrakí ľudia (mínusové dioptrie / zhoršené videnie do diaľky) môžu mať na nočné šoférovanie pripravené o pol dioptrie silnejšie okuliare. 
 
2. Rýchlosť zhoršuje periférne videnie 
„V pokojnom stave (keď stojíme alebo sedíme), je uhol nášho zorného poľa najväčší. Pravým okom vnímame 110 stupňov doprava, 70 – 80 stupňov doľava 70 – 80, dole aj hore. Ľavým takisto. So zvyšujúcou sa rýchlosťou sa uhol zorného poľa prudko zmenšuje. Pri rýchlosti nad 120 km/hod vidíme iba v rozmedzí 20 stupňov. Vnímame teda len predmety v diaľke a nie to, čo sa nachádza 10 metrov pred nami. Možno to poznáte sami u seba - ak jazdíte rýchlosťou 50 km/ hod, bez problémov pozorujete výklady alebo si nastavíte rádio. Pri rýchlosti nad 100 km to ľudské oko nezvládne. Vidí len predmety sto metrov vzdialené, nič priamo pred nami,“ upozorňuje znalec odboru cestnej dopravy Ing. Borlok. 
Pomocou periférneho videnia vnímame množstvo kľúčových momentov na ceste, upozorňujú oční lekári. Vďaka nemu zbadáme či nezbadáme cyklistu z bočnej cesty, chodca na prechode či auto v spätnom zrkadle, ktoré sa valí obrovskou rýchlosťou. „Niektoré ochorenia periférne videnie ešte zhoršujú. Príkladom je zelený zákal, ktorého posledným štádiom je takzvané trubicové videnie. Skúste si z rúk urobiť trubicu a pozrite sa cez ňu. Uvidíte len to, čo je pred vami, vôbec nič čo je na boku, vpravo, vľavo, hore, dole v periférii,” dodáva MUDr. Smorádková. 
Rada očných lekárov: 
Odstráňte všetky rušivé nálepky a visiace predmety na prednom skle, ktoré obmedzujú periférne videnie. 
 
3. Len 20% všetkých vodičov ovláda havarijné brzdenie 
Na bezpečnosť na ceste vplývajú okrem dobrého zraku vodiča a jeho reakčných schopností aj technické vlastnosti vozidla. „Teda to, ako rýchlo dokáže vozidlo spomaliť a fakt, či vodič ovláda havarijné brzdenie. Štatistika hovorí, že menej ako 20% všetkých vodičov dokáže v kritickej situácii brzdiť ´havarijne´, teda s maximálnym spomalením. V dnešnej dobe vozidlá brzdia so spomalením cca okolo 8 metrov za sekundu na druhú ,“ vysvetľuje znalec cestnej dopravy. 
 
4. Každú 1-2 hodiny si robte prestávky 
Na dlhých cestách klesá opakovanými stereotypnými činnosťami pozornosť. Oči sa ľahšie unavia,  vnímanie sa zhoršuje u profesionálov aj u príležitostných šoférov. Na dlhých cestách si preto robte prestávky raz za 1-2 hodiny.  Krátka prechádzka, natiahnutie tela posilní pozornosť a prospeje aj unaveným očiam. 
 
5. Vyhnite sa modrým a veľmi tmavým sklám
Imidžovky, tmavé, svetlé, farebné. Aké sú najvhodnejšie slnečné okuliare za volant? „Zistilo sa, že farba skiel ovplyvňuje schopnosti vnímania. Veľmi tmavé sklá, ktoré sú ideálne pri slnečných letných dňoch, nie sú vhodné za volant. Zhoršujú vnímanie kontrastu a celkové videnie. Intenzita zatmavenia skiel by nemala byť väčšia ako 60 percent. Najlepšie a najkvalitnejšie šoférske okuliare majú hnedú farbu filtra. Vyhnite sa modrému zafarbeniu skiel, zhoršujú vnímanie červenej a zelenej až o 20-30%. Inak sa môže stať, že  v spleti všetkých vnemov, billboardov a svetiel vám za modrými sklami zanikne červený semafor. Naopak, žltá farba v okuliaroch môže pôsobiť takisto ako hmlovky na aute - zlepšujú viditeľnosť v hmle. Ideálne sú sklá s polarizačným efektom. Perfektne zlepšujú videnie po daždi na mokrej vozovke,“ vysvetľuje MUDr. Adriana Smorádková. 
 
Zdroj a foto: NeoVízia Očná klinika Bratislava
 

- - Inzercia - -