Vodné dielo Gabčíkovo má za sebou modernizáciu. Vďaka európskemu projektu prešli modernizáciou pravá aj ľavá plavebná komora, ktoré opäť slúžia medzinárodnej vodnej doprave.
Vynovenú ľavú plavebnú komoru oficiálne odovzdal do užívania podpredseda vlády a minister životného prostredia Tomáš Taraba spoločne s predsedom vlády SR Robertom Ficom, ministrom dopravy Jozefom Rážom a dočasne poverenou generálnou riaditeľkou štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Janou Ježíkovou. Plavba na Dunaji tak bude podľa vládnych predstaviteľov bezpečnejšia, plynulejšia a komfortnejšia.
Celková hodnota projektu dosiahla vyše 144 miliónov eur, z toho takmer 123 mil. eur (85 %) pochádzalo zo zdrojov EÚ. Modernizáciu plavebných komôr uskutočnil štátny podnik Vodohospodárska výstavba. „Aktuálne prebieha skúšobná prevádzka ľavej plavebnej komory ako aj kolaudačné konanie, ktorého ukončenie predpokladáme do konca tohto roka,“ dodala Jana Ježíková, poverená výkonom funkcie generálnej riaditeľky štátneho podniku Vodohospodárska výstavba.
„Vodné dielo Gabčíkovo ponúka ekologickú nízkoenergetickú prepravu, reguluje výšku hladiny rieky Dunaj, chráni priľahlé územia pred povodňami. Rovnako zabezpečuje výrobu zelenej elektrickej energie, pričom produkuje približne 10 % celkovej spotreby energie na Slovensku,“ zdôraznil Taraba. Podľa predsedu vlády SR Roberta Fica je technická obnova Vodného diela Gabčíkovo nevyhnutným predpokladom pre stabilitu dodávok elektrickej energie z vodného zdroja. Rovnako predstavuje významný zdroj príjmov Slovenskej republiky.
Práve pre zvýšenie bezpečnosti a intenzity vodnej dopravy vznikol v spolupráci s Európskou úniou projekt inovácie plavebných komôr. Prijímateľom dotácie na projekt bolo Ministerstvo dopravy SR. „Som nesmierne rád, že ministerstvo dopravy spolu so štátnym podnikom Vodohospodárska výstavba dokončili modernizáciu gabčíkovských plavebných komôr z prostriedkov Európskej únie, konkrétne z Nástroja na prepájanie Európy. Vodná doprava má veľký potenciál sa rozvíjať, preto potrebujeme, aby plavebná komora fungovala na 100 % a aby bola plavba cez ňu plynulá a bezpečná,“ doplnil Ráž.
Každoročne sa plavebnými komorami Vodného diela Gabčíkovo preplaví vyše 15-tisíc lodí, 6 miliónov ton tovaru a do 500-tisíc osôb. Plavebné komory boli pritom v nepretržitej prevádzke od roku 1992 s výnimkou bežnej údržby a odstraňovania havárií. Komory napustili a vypustili viac ako 100-tisíckrát.