Dnes je utorok, 26.január 2021, meniny má: Tamara
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Volvo XC90 – „oneskorenec“, ktorý sa stal švédskym najcennejším vývozným produktom

december 29, 2011 - 22:03
Mnoho kritikov predpokladalo, že Volvo Car Corporation vstúpilo do segmentu luxusných SUV príliš neskoro, až v januári 2002, keď na autosalóne v Detroite predstavili model XC90. Namiesto toho geniálny model XC90 revitalizoval celý segment úspešným vyriešením všetkých problémov skorších SUV.
Foto: 

V roku 2005 ročné predaje modelu XC90 vyvrcholili číslom 86 000 kusov, čo z tohto modelu  urobilo švédsky najcennejší exportný produkt. „Model XC90 bol prvý z ďalšej generácie SUV. Ideálny mix priestoru triedy SUV, kvality skutočného auta pre pasažierov a prelomové bezpečnostné prvky pripravili veľký úspech v segmente, ktorý sužovali mnohé problémy,“ hovorí Stefan Jacoby, prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Volvo Car Corporation. Segment SUV prežíval boom na začiatku nového milénia. V'daka odolnému výzoru, priestrannosti a vysokej pozícii sedenia sa stal tento typ vozidiel veľmi obľúbeným v severoamerických rodinách. Bohužiaľ, jazdné vlastnosti prvých vozidiel v kategórii SUV boli na úrovni nákladných vozidiel, čo viedlo k ich vysokej účasti v štatistikách prevrátených vozidiel.

Vytvorenie SUV ďalšej generácie
Keď bola XC90 schválená prezidentom Volvo Car Corporation Tuvem Johannessonom v testovacej oblasti v Arizone v máji 1999, projektový riaditeľ Hans Wikman a jeho tím boli rozhodnutí, že vyriešia všetky uvedené problémy. Hans Wikman si spomína na svoje pocity, keď manažment skúmal tri dizajnové alternatívy pod páliacim púštnym slnkom: „My, ktorí sme boli zahrnutí v projekte, sme boli poriadne napätí. Program SUV bol dvakrát predtým zakonzervovaný. Tentoraz sme držali palce a dúfali, že náš najobľúbenejší dizajn bude taký dobrý, že ho vedenie odsúhlasí bez najmenšej pochybnosti. A to je presne to, čo sa stalo.“ Doug Frasher, ktorý stále pracuje pre Volvo Cars Monitoring and Concept Center v Kalifornii, bol hrdým otcom víťazného dizajnu. „Model, ktorý sme ukázali manažmentu, bol takmer identický  s produkčnou verziou modelu XC90, ktorý sme predstavili na autosalóne v Detroite. Našu domácu úlohu sme spravili dobre aj vďaka našej referenčnej skupine ženského pohlavia. Za volantom väčšiny modelov SUV  sedia ženy a naše dámy nám dali perfektné vstupné informácie,“ hovorí Doug Frasher.

Ženská referenčná skupina s hviezdnymi kvalitami

Rôznorodá referenčná skupina zahŕňala aj švédsku hollywoodsku herečku Maud Adams, ktorá inšpirovala tvar modelu XC90 vyžiadaním si mužskosti namiesto tradičného „macho“ výzoru väčšiny SUV. Doug Frasher spomína: „Pamätám si, ako jedna z dám spravila rukou gesto, ktorým takmer navrhla hladký tvar prednej kapoty, prechádzajúcej do A stĺpika. Do vytvorenia dizajnu, ktorý vytváral pocit sily a ochrany bez pocitu obrovských rozmerov, sme vložili veľa úsilia. Model XC90 je svalnatý, ale nie agresívny.“ Projektový tím XC90 zvládol umiestniť sedem sedadiel do vozidla, ktoré nie je dlhšie ako 480 cm – úspech, ktorý nikto v segmente nedosiahol.

Päť svetových prvenstiev
Model XC90 obsahoval päť automobilových svetových prvenstiev v roku 2002, keď bol predstavený:
- systém kontroly stability Roll Stability Control (RSC), použitím gyroskopického senzora na detekovanie zníženia rizika prevrátenia
- hlavové záclonové airbagy pre všetky tri rady sedadiel
- integrovaná detská posuvná sedačka v druhom rade sedadiel
- bezpečnostné pásy s napínačmi pre všetky sedadlá
- Dolby 5.1 Pro Logic II surround zvukovú aparatúru s 305W zosilňovačom Alpine a dvanástimi prémiovými reproduktormi.

Test prevrátenia vozidla priamo pred svetovými médiami
Spolupráca medzi zosilnenou strešnou štruktúrou, napínačmi bezpečnostných pásov a hlavovými airbagmi pomohla vytvoriť perfektnú ochranu v prípade prevrátenia vozidla pre všetkých sedem pasažierov. Táto prvotriedna bezpečnostná úroveň bola predvedená nezvyčajným spôsobom. Volvo Car Corporation pozvala novinárov z celého sveta na sledovanie násilného testu prevrátenia vozidla XC90 priamo pred bezpečnostným centrom Volvo Cars v Göteborgu. Video z tohto podujatia z roku 2002 je stále dostupné na YouTube a zobrazuje, ako sa XC90 prevráti trikrát a následne skončí na pravom boku. „Konštrukcia strechy bola viac-menej nedotknutá po tom, čo sa auto prestalo prevracať. Spontánny potlesk od zástupcov médií potvrdzuje, aký veľký dojem sme spravili touto jedinečnou demonštráciou,“ hovorí Hans Wikman. Bezpečnostná úroveň je rovnako zdôraznená výskumom spoločnosti Volvo Cars Corporation. Výskumy nehôd zahŕňajú veľmi málo nehôd, kde došlo k usmrteniu, prípadne k vážnemu zraneniu posádky v modeli XC90.

Ďalšie osobité výhody
Model XC90 takisto priniesol množstvo osobitých výhod:
- možnosť vytvoriť rovnú podlahovú plochu hneď za prednými sedadlami;
- vodič je podporený elektronickým systémom pohonu všetkých kolies;
- znížený predný priečny člen, ktorý má za úlohu aktivovať bezpečnostné systémy druhého vozidla v prípade kolízie.

Prvotriedna hospodárnosť
„Museli sme ponúknuť zmysluplnú a bezpečnú alternatívu k vozidlám SUV prvej generácie. Model XC90 posunul tento segment do úplne novej dimenzie. V čase, keď bol uvedený na trh, mal jedinečný dizajn, ktorý aj v dnešnej dobe, teda o desať rokov neskôr, má stále v konkurencii čo ponúknuť,“ hovorí Hans Wikman, ktorý medzitým odišiel do dôchodku.

Vrchol s 86 000 vozidlami za rok
Pôvodný cieľ spoločnosti Volvo Car Corporation  pre model XC90 bol 50 000 kusov vozidiel za rok. Model sa však stal takým populárnym, že čísla začali rýchlo rásť, až sa zastavili na počte 86 000 kusov v roku 2005. Spojené štáty americké boli najväčším trhom pre model XC90, keď v roku 2004 (38 800 ks) a 2005 (36 200 ks) dosiahli najväčšie čísla. Tento úspech priviedol model XC90 k impresívnej pozícii najhodnotnejšieho švédskeho vývozného artikla. Ročná exportná hodnota bola vyše 40 miliárd SEK (6,2 miliardy USD podľa vtedajšieho výmenného kurzu) vo vrcholných rokoch. „Aktuálne sme predstavili vylepšenú verziu XC90, ktorá stále patrí medzi naše najlepšie predávané modely. Je rovnako inšpirovaná vývojom extrémne populárnej XC60. V súčasnosti pracujeme na vývoji úplne novej verzie modelu XC90,“ hovorí Stefan Jacoby.

Viac ako 110 medzinárodných ocenení
Od uvedenia na trh získal model XC90 viac ako 110 cien po celom svete. Najhlavnejšie zo zoznamu potvrdzujú veľkosť tohto modelu. Takmer jeden rok po svetovej premiére v Detroite bol model XC90 vyhlásený za severoamerický úžitkový automobil roka. Konkurencia posudzovaná 49 automobilovými novinármi zo Spojených štátov a Kanady, ktorí reprezentovali noviny, časopisy a digitálne médiá, uznáva vozidlá, ktoré uvádzajú nové štandardy, prípadne sa stávajú meradlom vo svojej kategórii. Populárny vedecký redaktor a člen poroty Severoamerického úžitkového automobilu roka Dan McCosh vtedy komentoval: „Model XC90 je vozidlo, ktoré úspešne odpovedá na väčšinu kritiky namierenej proti dnešným SUV. Od zosilnenej strechy cez technológiu monitorujúcu pasažierov až po systém ochrany pred prevrátením (RSC), XC90 zvládla preklopiť misky váh na stranu SUV v porovnaní s bežnými sedanmi. Robí to so svojím elegantným, trvácnym dizajnom a vysoko funkčným interiérom. V skratke, robí takmer všetko, čo chcete, aby robilo, okrem vytiahnutia skutočne veľkého prívesu hore na horské stúpanie.“ Toto je pohľad na „oneskorenca“ v segmente SUV, ktorý sa stal skutočnou legendou v automobilovom svete.

- - Inzercia - -