Dnes je štvrtok, 29.október 2020, meniny má: Klára
Čas čítania
6 minutes
Zatiaľ prečítané

Zbytočná smrť speváckej ikony

august 08, 2012 - 15:39
TATIANA HUBINSKÁ nahrala štyridsať singlov, jednu LP, v rozhlase naspievala okolo tristopäťdesiat piesní, účinkovala asi v sedemdesiatich televíznych reláciách.

 

V popularite bola hneď za Evou Kostolányiovou a jednou z troch speváčok s najväčším počtom gramonahrávok. Prečo upadla do zabudnutia?

„Známa slovenská speváčka populárnej hudby Tatiana Hubinská, obľúbená predovšetkým v 60. a 70. rokoch, zomrela náhle v utorok 6. apríla vo veku 54 rokov.“ Táto strohá správa sa v roku 1999 objavila v novinách o našej speváckej ikone, ktorá pred trinástimi rokmi žila však už v ústraní, preto verejnosť o nej takmer nič nevedela, lebo z koncertných pódií aj obrazoviek sa vytratila viac ako dvadsať rokov pred svojou náhlou smrťou. Napriek tomu ma prekvapilo, že žiadne médium neprinieslo o speváčke spomienkový medailón, a tak postupne zapadla do zabudnutia... Nedávno mi však prišiel mail od dvadsaťštyriročného Tomáša Hurtešáka z Ružomberka, ktorý sa zaujíma o slovenskú populárnu hudbu minulých rokov a ponúkol mi pomoc.
„Jej hlas ma očaril, a tak sa začalo moje veľké pátranie po Tatiane Hubinskej. Veľmi ma začalo baviť objavovanie starých slovenských pesničiek, a tak so zbieraním a zostavovaním internetových stránok pokračujem...“ Na jeho stránku reagoval zberateľ platní Ivan Weiss, ktorý zdedil archív platní po Tatiane Hubinskej. Pozval ju do rádia Twist, kde s ňou spravil spomienkový rozhovor, ktorý bol pravdepodobne posledný, kde ju mali možnosť počuť jej obdivovatelia. Bolo to päť rokov pred jej smrťou. Vďaka týmto dvom mladým nadšencom som sa dostávala k jej bývalým kolegom a začala som prenikať aj do osobného života speváčky so zvonivým hlasom, pre ktorú rovnako ako svižný foxtrot či beat bola blízka aj lyrická melódia.  


Miesto narodenia: Paríž
Tatiana Hubinská sa narodila rok pred koncom druhej svetovej vojny v Paríži, kam rodičia vycestovali za prácou. Bola jedináčik. Keď mala dva roky, vrátili sa do bývalej ČSR.
Bývali v Komárne, kde Táňa absolvovala aj Ľudovú školu umenia v hre na klavíri. Na toto obdobie spomína na svojej jedinej veľkej platni: „Prijali ma aj na bratislavské konzervatórium a zdalo sa, že už nič nemôže brániť tomu, aby som sa stala profesionálnou klaviristkou. Na jednom večierku som pre svojich priateľov zaspievala niekoľko populárnych pesničiek a náhodou si to moja priateľka, ktorá pracovala v koncertnej agentúre, nahrala na magnetofón. Keď si záznam prehrávala na pracovisku, do miestnosti vstúpil populárny Gustáv Offermann, ktorý vtedy viedol špičkovú slovenskú skupinu a práve potreboval speváčku. No a potom už išlo všetko veľmi rýchlo...“ S Combom Gustáva Offermanna precestovala Táňa pol Európy, neskôr sa stala členkou Bratislavského comba, kde spolu s ňou pôsobili aj manželia Zuzana Lonská a Zdeněk Kratochvíl, ktorí neskôr emigrovali do Švédska. Táňa prešla do Orchestra Juraja Velčovského a v tom období nahrávala piesne pre československý rozhlas a televíziu, ktoré bodovali a vyhrávali vtedajšie hitparády – Hallo baby, hallo boy (to bol jej vôbec prvý hit), Casanova. Šesťdesiate a sedemdesiate roky patrili často cover verziám, ktorým sa nevyhla ani Tatiana Hubinská. Jej pesnička Ako malý psík vznikla len štyridsaťosem hodín od pôvodnej piesne Puppet on a string od slávnej Sandie Shaw, s ktorou vyhrala  Eurovíziu, a vyrovnala sa originálu. U nás sme v tom období mali súťaž Bratislavská lýra, na ktorej sa zúčastnila aj Tatiana Hubinská – spolu trikrát.
Zarezonoval aj duet s Marcelou Laiferovou Čítam si horoskop, ktorý sa stal veľkým šlágrom, napriek tomu, že nezískal cenu. Rok na to bojovala s piesňou Ty musíš prísť. Vystúpenie vyvolalo pochvalu u recenzentov, ktorí poznamenali: ... ostalo nepochopiteľné, že na ňu poroty akosi pozabudli...“ V rokoch 1968 – 1969 spolupracovala s Orchestrom Gustáva Broma a venovala sa popri pop music aj džezu. Zatiaľ čo ocenenia na Bratislavskej lýre ju míňali, v rakúskom Innsbrucku – v súťaži Cup a Europe – získala v roku 1969 3. cenu. Do Bratislavy sa vrátila v roku 1970 a až do roku 1972 účinkovala vo vlastnom zájazdovom programe 7 strieborných. Okrem toho putovala Európou a Amerikou. Po návrate naposledy účinkovala s banskobystrickou skupinou Jazdci, zameranou na oblasť country music, až sa napokon v roku 1974 z mediálneho sveta vytratila celkom. O príčinách jej odchodu kolovalo niekoľko verzií. Jedni tvrdili, že mala tichý zákaz za texty piesní, iní spomínali jej vážne zdravotné problémy.
V detstve ju vraj ožiarila kobaltová bomba, následkom čoho mala problém s kĺbmi a krívala, bola tiež niekoľkokrát operovaná. Šepkalo sa však aj o speváčkinom probléme s alkoholom, kvôli čomu si pokazila imidž a hudobníci už s ňou údajne nechceli spolupracovať. Jej bývalá kolegyňa – speváčka Terézia Pekaríková, ktorá s ňou účinkovala v programe Príďte večer k nám, však hovorí: „Táňa musela brať silné lieky, nemohla piť, preto stačil jeden pohárik vína a plietol sa jej jazyk...“ Po odchode z mediálneho sveta už nespievala a nikde ani nepracovala, živil ju jej druhý solventný manžel. Po revolúcii, keď mnohých spevákov rehabilitovali, ju volal do svojho programu Repete aj Ivan Krajíček, ale Táňa sa vrátiť na hudobnú scénu už nechcela... Aká bola skutočná pravda prerušenia jej sľubnej kariéry a odmlčania sa, to si speváčka, žiaľ, odniesla so sebou do hrobu.  Nebyť spomienok jej kolegov a ľudí, ktorí ju obdivovali, možno dodnes nevieme nič ani z jej súkromia...


Najpredávanejšia speváčka
Tatiana Hubinská sa prvýkrát vydala za redaktora Roháča Vlada Hlaváčka, ktorý jej napísal aj zopár textov piesní a bol v tom čase akýmsi jej manažérom. „Toto manželstvo však nebolo šťastné, Táňa bola nespokojná, možno aj preto siahala čoraz viac na dno pohárika,“ hovorí Marcela Laiferová, s ktorou si boli blízke, no neskôr sa ich cesty rozišli. „Táňa sa mala pôvodne vydávať za Nemca, s ktorým sa zoznámila v Nemecku na koncertnej šnúre s Combom Gustáva Offermanna. Veľmi sa na to tešila, učila som ju aj variť, mala už pripravené aj topánky a šaty, keď Nemec zo svadby odskočil, z čoho bola veľmi nešťastná...“ prezrádza. Zdeněk Sychra k jej prvému manželstvu dodáva: „Vladovi Hlaváčkovi zostala nečakane v zahraničí manželka. Dosť ho to zaskočilo, keď jeho priateľka Zuzka Lonská, ktorá sa priatelila s Táňou, jej navrhla, aby sa ho ujala...“ Ich priateľstvo vydržalo aj po odchode Lonskej z republiky, Táňa si s ňou písala, hoci to bolo pre ňu nebezpečné, keďže bola emigrantka. Po smrti prvého manžela sa vydala za významného slovenského architekta Milana Šavlíka. Šepkalo sa, že ho údajne prebrala speváčke Gabriele Hermelyiovej... „Brali sa v Paríži, kde sa narodila, tak to chcela. Aj napriek tomu, že bola totalita, vybavili si to,“ spomína Terézia Pekaríková, ktorú ako prvú po revolúcii navštívili u nej v Holandsku, kam sa vydala. „Radi cestovali – cesty mali vždy perfektne zdokumentované v nádherných albumoch, veľmi si podľa mňa rozumeli. Keďže Tánička, ako ju Milan vždy oslovoval, mala problém s nohami, nedovolil jej nič robiť, všetko robila jej mamička, ktorá bývala v byte hneď vedľa nich v centre Bratislavy.“ Milan Šavlík ako architekt zarábal na tie časy veľké peniaze.
Navrhol napríklad liečebný ústav Krym v Trenčianskych Tepliciach, libresso ku kolonáde v Piešťanoch, prízemné domy po asanácii na tunajšej Winterovej ulici, nemocnicu na Kramároch... „Tradovalo sa, že mali jeden šuplík, a tam bolo bežne sto tisíc korún. Kto k nim prišiel, mohol si z nich vziať... Žili na veľkej nohe, mali všetko, no napriek tomu ani jeden z nich nebol šťastný. Táňa nemohla mať deti, Milan trpel zasa depresiami, no prežil ju približne o päť rokov. Na jej pohreb prišiel však na priepustku zo psychiatrie...“ hovorí Zdeno Sychra, ktorého si s ním vraj často mýlili, lebo sa na seba podobali. A aká bola príčina predčasného odchodu Tatiany Hubinskej? Spevák to zhrnul nasledovne: „Hovorilo sa, že jej praskol vred, no v skutočnosti jej praskli varixy v hrtane a ona vykrvácala – niečo podobné mal aj Karol Duchoň.“ Táňa bola v čase jej posledného dňa života doma sama, lebo jej manžel bol v nemocnici. Zomrela v náručí panej, ktorá prišla vyvenčiť jej psíka a ktorá im pomáhala v domácnosti. Lekár po pitve konštatoval, že to bola celkom zbytočná smrť, lebo v dnešnej dobe sa na také niečo už nezomiera.
Keď zomrel aj jej manžel, zavolala tá istá pani zberateľovi Ivanovi Weissovi, ktorý dnes pracuje ako ošetrovateľ na psychiatrii, kde sa zhodou okolností liečil aj Milan Šavlík, a odovzdala mu všetky jej platne s komentárom: „Tak si to vraj priala...“ V Táninom byte sa našli štyri plné škatule listov od jej obdivovateľov, no žiadne fotky. „Ona sa nerada vracala do minulosti. Všetky fotky zničila ešte v období, keď už nespievala, ťažko sa vyrovnávala s faktom, že už nespieva publiku, ktoré tak milovala,“ vysvetľuje Ivan Weiss, ktorý ju niekoľkokrát navštívil. Zakúsila som trpkosť prehry, ale spoznala som aj závratný pocit víťazstva. Že moje snaženie neostáva bez ohlasu, som si uvedomila vtedy, keď som v roku 1967 preberala cenu Supraphonu za najviac predaných platní na Slovensku,“ napísala speváčka na jeden zo svojich singlov. 


Epilóg
„Nechcela by som, aby ste písali o Táničke v zlom. Veď ona bola naozaj legenda slovenskej populárnej hudby 60. a 70. rokov, na nej sme všetci vyrastali. Okrem jej úžasného hlasu som ju obdivovala, aká bola vždy tip-top, aký mala v byte neuveriteľný poriadok, aká bola presná. Mala rada zvieratá, prispievala finančne aj do zväzu chovateľov. Vždy bola priama, nedávala si servítku pred ústa. Áno, bola bohémka, ale život milovala,“ zdôraznila Terézia Pekaríková. „A mala rada aj nás mužov, preto mi bola sympatická,“ nezabudol podotknúť Zdeněk Sychra.  

 

 

ALENA HORVÁTHOVÁ-ČISÁRIKOVÁ
Foto: archív

 

 

 

 

 

 

- - Inzercia - -